מסקר שערכה חברת המחקר Glassdoor בקיץ האחרון עולה שרוב השכירים מעדיפים הטבות על פני העלאת שכר.

לפי הסקר, שנערך בקרב 2,000 שכירים מגיל 18 ומעלה בארה"ב, כמעט 4 מתוך 5 (79%) מעדיפים הטבות חדשות או שיפור בהטבות קיימות על פני העלאת שכר - נתון שהוא מעט מפתיע מאחר שמקובל לחשוב שהשכיר הממוצע לא תמיד מכיר בתועלת הכלכלית של הטבות שאינן במזומן.


על אילו הטבות מדובר? כיוון שבארה"ב, להבדיל מישראל, אין חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ההטבה המועדפת (40% מהנשאלים) היא ביטוח בריאות; השנייה בתור היא ימי חופשה רבים יותר או המרת ימי חופשה למזומן (37%); השלישית היא בונוס מבוסס ביצוע (35%), והאחרות - לפי סדר עדיפות - הן ימי מחלה, קרן פנסיה ו/או קרן השתלמות, שעות עבודה גמישות יותר (בעיקר אפשרות לעבוד מהבית), תגמול הוני (כמו אופציות למניות), ארוחות מסובסדות, מנוי לחדר כושר ואפילו קוד לבוש הרבה פחות נוקשה.

עוד מגלה הסקר שבקרב נשים ההעדפה להטבות כאלה גדולה יותר מאשר בקרב גברים (82% לעומת 76%), וכך גם לגבי הורים לילדים מתחת לגיל 18 (89% לעומת 73% בקרב הורים לילדים גדולים יותר). כמו כן, שוכרי דירות מעדיפים הטבות יותר מבעלי דירות (85% לעומת 77%).

ההסבר למסקנות הללו טמון אולי בעובדה שנשים הן בדרך כלל אלה שמנהלות את משק הבית ומטפלות בילדים ולכן יעדיפו לקבל יותר ימי חופשה/ימי מחלה/אפשרות לעבוד מהבית. אותו הסבר נכון, פחות או יותר, להורה עם ילדים מתחת לגיל 18. ייתכן גם שהצורך במימון חינוך אקדמי לילד שעבר את גיל 18 יוצר עדיפות למשכורת נטו גבוהה יותר על פני ארוחות מסובסדות או מנוי לחדר כושר. באשר להתפלגות בין שוכרי דירות לבעליהן, כנראה הצורך לממן משכנתה קריטי הרבה יותר ממימון שכר דירה, ומכאן העדיפות למרכיב מזומן גבוה יותר בחבילת השכר.

שני צדדים של אותו מטבע

"שכר והטבות הם שני צדדים של אותו מטבע", נכתב בסקר של Glassdoor. "הטבה היא למעשה תחליף, וככל שהמעסיק ייתן לעובד הטבות רבות יותר, העובד יהיה מוכן יותר לקבל שכר נמוך יותר". לכן, טוענים ב-Glassdoor, ככל שמעסיקים יתנו יותר הטבות ו/או ישפרו את הערך הכלכלי של ההטבות הקיימות, הגידול בשכר למשרת שכיר יקטן, וזה אכן מה שקורה בעשור האחרון, כלומר שחיקה בשכר הריאלי (ולא רק בישראל).

יש גם הוכחה מספרית לגידול במרכיב ההטבות מסך חבילת השכר: לפי הלשכה לסטטיסטיקה של משרד העבודה האמריקאי (סוכנות ממשלתית בארה"ב האוספת נתונים לגבי כלכלת ארה"ב ושוק העבודה), בשנת 2004 מרכיב ההטבות עמד על 29% לעומת 31.5% אשתקד, דהיינו גידול של 2.5%. "2.5% אולי נשמע מעט", מציינים ב-Glassdoor, "אך כשמביאים בחשבון שסך עלויות השכר למשרות שכירים בארה"ב עומד על 9.5 טריליון דולר בשנה, פירוש הדבר הוא שבתוך עשור כמעט 240 מיליארד דולר הפכו משכר להטבות".ב-

Glassdoor מציעים כמה הסברים לנתון הזה. מנקודת מבטו של המעסיק, הטבה של תגמול הוני היא פופולרית בבואו להעסיק מנהל בכיר מחוזר ומוכשר. כמו כן, בתקופות של שפל כלכלי, למעסיק קל יותר לתת הטבות שאינן במזומן על פני העלאה בשכר. מנקודת מבטו של העובד, רוב ההטבות אינן חייבות במס, כמו השכר. "לדוגמה, זוג נשוי שחי בעמק הסיליקון, מרוויח יחד 250 אלף דולר בשנה ומשלם מס שולי של 47.2% (9.3% מדינתי, השאר פדרלי), יעדיף לקבל הטבה ששווה 10 דולרים, למשל ארוחות מסובסדות, על תוספת שכר של 5.28 דולרים אחרי מס. זו סיבה מספיק טובה להעדיף הטבה על העלאת שכר".