חודש אוגוסט בעיצומו, הטמפרטורות בשיאן וגם אנחנו מתקשים להשלים משימות יומיומיות פשוטות וסוחבים את היום בעבודה. חלק מכם ודאי מנצלים את הזמן לחופשה השנתית עם המשפחה (תגידו אתם אם זה סבל או הנאה), אבל חלקכם ודאי מתלוננים ממש עכשיו על החום והעייפות ומעבירים את הזמן בלקטר.


כדי שתרגישו קצת יותר טוב עם העבודה שלכם, וכדי שתוכלו לקבל פרופורציות בעודכם מקפיאים את המשרד ודוחים את הזיעה בעוד קצת – מצאנו לכם את האנשים שעובדים הרבה יותר קשה מכם בקיץ.

טכנאי מזגנים

״בקיץ יש עלייה של 75% בפניות״, מספר רובי עמרם, מנהל עסק תיקון המזגנים ״ע.ש.ר.״. ״אני קם לעבודה בבוקר, הולך לעשות תיקונים אצל חברות ועסקים, ובערב הולך לאנשים פרטיים. בצהריים אני חוזר הביתה כדי לראות את הילד ולישון קצת, שיהיה לי כוח לסחוב את היום״.

הפניות בקיץ מרובות יותר כי השימוש במזגן תכוף יותר ולא מעט אנשים דוחים את תיקון המזגן עד לרגע שהם לא יכולים עוד (מה שלרוב קורה בשיא הקיץ), אבל גם כי המזגן נוטה יותר להתקלקל בגלל החום והלחות. ״יש מיליון תקלות שיכולות לקרות, ולכל אחת יכולים להיות מיליון הסברים״. עומס הפניות טוב לעסקים, הוא מספר, והמחירים עולים בהתאם, אבל האינטראקציה עם הלקוחות יכולה לפעמים להיות לא נעימה : ״אנשים שחם להם לא רוצים לחכות, והם גם נוטים להיות לחוצים ועצבניים״.

״מי שחושב שאנחנו עושים מיליונים - טועה״, אומר רובי, ״אנחנו עובדים מאוד קשה. היום אנשים לא רוצים ללכת לבתי ספר מקצועיים ולהיות טכנאים, הם מעדיפים ללכת ללמוד מחשבים, ובעוד עשר או עשרים שנה זה ייצור הבדל דרמטי, ובעלי המקצוע של עבודת הידיים ירוויחו הרבה כסף״.

טכנאי מזגנים (אילוסטרציה: Shutterstock)
״אנשים שחם להם לא רוצים לחכות | אילוסטרציה: Shutterstock

מלצרי חופים

״ידוע שאוגוסט זה החודש הכי חזק בשנה״, מספר גל אוחנה, מלצר במסעדה על חוף הצוק בתל אביב, ״יש מלא תיירים, ויותר תושבים לוקחים חופש ויכולים לבוא לים״. אחת השאלות השכיחות ביותר המופנות אליו היא כיצד מתמודדים עם החום, אבל לא נראה שהוא מתרשם: ״אנחנו לובשים בגדים גזורים, שותים הרבה מים ושמים כובע ומשקפי שמש, והרוח עוזרת לנו לא להרגיש שחם".

אוחנה מודה שמדובר בעבודה קשה יותר מבמסעדה רגילה "כי צריך להזיז את הכיסאות, לרוץ ממקום למקום על החול ולנקות אחרי הלקוחות, שגם משאירים אחריהם מלא בדלי סיגריות שאנחנו צריכים להרים מהחול. כשהקיץ מגיע אני מכין את עצמי לתקופה קשה, אומר לעצמי להיות חזק כי צריך את הכסף״. והכסף, הוא אומר, לא רע - הטיפים עומדים על 20% מההזמנה, השעות ארוכות, והמשכורת יוצאת גבוהה הרבה יותר מבמלצרות רגילה.

״השנה אני מתכוון להישאר שם גם בחורף״, הוא מפתיע, ״שמעתי שיש בחורף כסף טוב, די דומה לקיץ - יש אמנם פחות עבודה אבל מעסיקים פחות מלצרים, כך שהעומס דומה. חוץ מזה, אני אוהב את המקום. בחופים נהוג בדרך כלל לעבוד על טיפים אישיים, אבל אצלנו מחלקים אותם בין המלצרים, כולם מאוד עוזרים אחד לשני. והיי, כיף לעבוד בים - הלקוחות תמיד עם מצב רוח טוב, ובסוף המשמרת אפשר להיכנס למים״. 

אין תמונה
גל אוחנה: ״ידוע שאוגוסט זה החודש הכי חזק בשנה״
 

כבאים

"בקיץ יש יותר קריאות מבחורף, כי כל דבר קטן יכול לגרום לשריפה", מספר רשף משנה אורן שישיצקי, מפקד משמרת בתחנת כיבוי האש פתח תקווה, "בגלל החום, היובש והרוח, מספיק שמישהו זורק סיגריה על הקרקע ויכולה לפרוץ שריפה".

בחודשי הקיץ מתקבלות כ-300-500 קריאות - וזאת בתחנת פתח תקווה בלבד. העומס, תנאי מזג האוויר, העבודה הפיזית הקשה, הציוד והמדים הופכים את עבודתם של הכבאים לתובענית במיוחד, וזה בלי לקחת בחשבון שכל משמרת אורכה 24 שעות, ועליהם להיות בריכוז תמידי – שכן תפקידם הוא להציל חיי אדם. 

רשף משנה אורן שישיצקי (צילום: אור מני)
רשף משנה אורן שישיצקי | בחודשי הקיץ מתקבלות כ-300-500 קריאות | צילום: אור מני

מנהלי קייטנות

״בקיץ חייבים לעמוד לילדות על הראש ולהזכיר להן שישתו מים כל הזמן״, מספרת רותם יהל, מנהלת קייטנת ספורט לילדות ביהוד. ״מספיק שמדריכה אחת לא תזכיר לילדה אחת לשתות כמו שצריך, ואני כבר מקבלת טלפונים מההורים שלילדה יש כאב ראש״.

רותם מנהלת קייטנות ספורט לילדות כחלק מפרויקט אתנה - פרויקט לאומי לקידום ספורט נשים בישראל. בניגוד למה שהייתם חושבים, בקיץ מחירי הקייטנות שלה דווקא צונחים - כדי לחשוף ילדות נוספות לענפי הספורט השונים ולעניין אותן בחוגים המתנהלים לאורך כל השנה. השנה, למשל, עלות הקייטנה הייתה 600 שקלים לשלושה שבועות. ״בקיץ ימי העבודה ארוכים יותר, והחום גם לא מקל על העניין, אבל מה שעוזר לי לשרוד אותו זה לראות כמה הבנות נהנות״, מספרת רותם, ״השנה, למשל, היו 30 בנות שהתאהבו בכדורגל ורק רצו לשחק בחוץ. החום בכלל לא הפריע להן. אני בעצמי שחקנית כדורגל, אז נראה לי שאני נותנת להן דוגמה אישית". 

צוות בידור

״אנחנו מגיעים למלון בבוקר, וחוץ מהפסקת צהריים, נמצאים בו עד הלילה״, מספרת יהל דוד, שעובדת בצוות הבידור של מלון מג׳יק פאלאס באילת כעבודה מועדפת, ״זו עבודה מטורפת, אינטנסיבית ברמות, אבל אני כאן מתוך בחירה. האהבה של הילדים זה משהו שאי אפשר להשוות אותו לשום דבר - לא כסף, לא שעות שינה, כלום. זה סיפוק אדיר״.

הקיץ הוא כמובן התקופה העמוסה ביותר, אבל גם בחורף, מספרת יהל, צוות הבידור ממשיך לספק פעילויות באופן קבוע. רק הקהל משתנה - מילדים לגמלאים. ״הם צריכים בדיוק את אותה האהבה״, היא אומרת, ״ויש את אותה אווירה חמימה, גם אם הפעילויות מותאמות לגיל אחר. וחוץ מזה, תוך כדי אנחנו גם מתכוננים לחודשיים המטורפים של הקיץ - הפקות חדשות, חזרות, ובעיקר אגירת כוחות. אנשים מצפים לוואו, והם מקבלים וואו״. ומאיפה באות כל האנרגיות האלה, לרוץ ולרקוד כל היום בשיא החום? ״זה בא מהבטן. מי שיש לו את זה - יש לו את זה״.

אין תמונה
יהל דוד: "זו עבודה מטורפת, אינטנסיבית ברמות, אבל אני כאן מתוך בחירה"

מצילים

״הקיץ הוא התקופה הכי קשה בשנה״, מספרת נעם פלד, מצילה בפארק המים שפיים, שעובדת כמצילת בריכה גם בשאר השנה. ״חם מאוד, שעות העבודה ארוכות, ויש במים הרבה יותר מתרחצים באופן כללי, וגם יותר ילדים שלא נכנסו למים הרבה מאוד זמן ולכן מועדים יותר לתאונות. מצד שני, השכר בקיץ גבוה יותר מאשר בחורף״.

נעם הוכשרה להיות מצילה עוד בשירותה הצבאי, וכאישה בתחום גברי למדי, אומרת שהיא נתקלת לפעמים בהערות סקסיסטיות - אבל לא לוקחת ללב: ״אומרים לי לפעמים ׳את כזאת קטנה, איך תוציאי אותי מהמים, אולי יש מציל גבר בסביבה?׳ אבל זה בא מחוסר ידע, לא ממקום של להעליב. באופן כללי, אנשים מאוד מעריכים מצילים ומצילות״. היא מוסיפה גם שדווקא מצילות נשים משתכרות יותר מגברים: ״הציבור הדתי דורש להביא מצילה אישה לרחצת נשים, ובגלל שיש מעט מאתנו, משלמים לנו יותר״.  

אין תמונה
נעם פלד: ״הקיץ הוא התקופה הכי קשה בשנה״

שליחים

״בקיץ יש יותר הזדמנות, אבל זה לא בהכרח אומר שיש יותר טיפים״, מספר לירן, שליח של רשת המזון המהיר בורגר-ראנץ׳. ״דווקא החורף הוא הזמן החזק של הטיפים, כי אתה מגיע אל הלקוח רטוב מגשם ומרחמים עליך. בקיץ אתה אמנם מגיע סחוט מזיעה, וצריך לשתות הרבה ולשים קרם הגנה, אבל זה לא אומר שתקבל יותר טיפ״.  

לירן השליח - בחום ובגם בגשם (צילום: מעיין רון)
לירן: "צריך לשתות הרבה ולשים קרם "הגנה | צילום: מעיין רון

מובילים

"אנשים מעדיפים לעבור דירה בקיץ, לפני תחילת שנת הלימודים, כשהילדים עדיין בחופשה ויש זמן להתעסק עם זה", מספר ליאור נבון, מנהל חברת "ליאור הובלות".

"בשבילנו זאת התקופה הכי טובה בשנה – אם בחורף אתה מקבל טלפון אחד ביום, בקיץ אתה מקבל לפחות שישה". העומס בעבודה, הוא מספר, מוביל גם למצבים בהם חברות ההובלות יכולות לבטל הובלה שנקבעה עם הלקוח שבועות מראש בהתראה של רגע – רק כי קיבלו הצעה שמנה יותר מלקוח אחר, לחוץ יותר. אצלו, הוא מדגיש, זה לא קורה, והתעריף נותר קבוע הן בקיץ והן בחורף: "אבל רוב המובילים לוקחים בקיץ בין 30% ל-50% יותר. למשל, אם הובלת דירה של 3 חדרים עולה 2,500 שקל בחורף, בקיץ היא יכולה לעלות גם 4,000".

מובילי דירות (אילוסטרציה: Shutterstock)
"בשבילנו זאת התקופה הכי טובה בשנה" | אילוסטרציה: Shutterstock