ב-6 ביוני מציינים בישראל את "הבליינד דיי - BLIND DAY", יום המודעות לעיוורים ולקויי ראייה המתקיים כבר חמש שנים. השנה הוא בסימן תעסוקה, כאשר המטרה היא לייצר הזדמנויות ומודעות לשילובם של אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בחברה ובשוק העבודה החופשי.

עידו אפרתי, בן 28 מגדרה, בעל שני תארים אקדמים במוזיקה ובחינוך, התארח באולפן הבוקר של קשת וסיפר על הקושי למצוא עבודה בשל עיוורונו: "הקשיים הם רבים, אין ספק. המסר העיקרי של היום הזה הוא הזדהות, זה לא יום התרמה וחשוב להדגיש את זה".

עוד בלימודים וקריירה:

"אנחנו רוצים, כאנשים עיוורים ולקווי ראיה, לבקש מהחברה שתנסה לעצום עיניים", אומר אפרתי במשחק מילים משעשע, "אנחנו מזמינים אתכם לחשוב על הסיטואציה לא מהמקום של הרחמנות והמסכנות, לא הזדהות עם המגבלה אלא הזדהות איתנו כבני אדם, כבני אדם שרוצים באמת לחיות חיים עצמאים, להשתלב בקהילה, להשתלב בחברה ולהיות מועסקים".

אפרתי, עיוור מגיל שנתיים, מספר כיצד בכל חייו השתלב במסגרות החינוך הרגילות הן בבתי הספר והן באקדמיה באוניברסיטה העברית וכן בבר אילן, אך כעת כאשר הוא מבקש לצאת לשוק העבודה ולהתפרנס בכבוד, הוא נתקל בתקרת זכוכית: "פה מתחיל הקושי הגדול, חיפשתי עבודה במשך 10 השנים האחרונות, הקושי הגדול מגיע באותו שלב שאתה צריך להתוודות בפני המעסיק שאתה עיוור", מספר אפרתי בכאב, "אנחנו כעיוורים צריכים להראות ולהוכיח שיש לנו יכולות שעולות על המגבלות. היום להיות עיוור זה לא כמו לפני 20 שנה, היום הטכנולוגיה קיימת, אם מקום העבודה מתאים לי ומונגש לי אני יכול לעשות הכל".

איזו עבודה אתה מחפש?

BLIND DAY (יח``צ: mako)
יח``צ: mako

"אני מחפש כל סוג של עבודה בתחום האדמיניסטרציה ושירות הלקוחות כמו מוקדים טלפונים, ובכלל כל עבודה שמשלבת אינטראקציה עם אנשים, עבודה מול מחשב או עבודה משרדית", מספר אפרתי ומיד מבהיר שהוא אינו חריג בנוף אלא אחד מני רבים, "חשוב לי להדגיש שיש עוד המון אנשים כמוני שלצערנו יש להם את היכולות אבל הם מתוסכלים ויושבים בבית, כי יש הרבה דעות קדומות על לקויי ראייה, אין דבר כזה 'מוגבל', אנחנו אנשים שרוצים לתרום ולתת, אנחנו לא נזקקים".

"הבליינד דיי - BLIND DAY" הינו יוזמה של קבוצת "חושבים בצבע", קבוצת סטודנטים של אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה המתמחה בתחומי היח"צ, השיווק והפרסום. במסגרת היום, אשר מובל ע"י המרכז לעיוור בישראל, נערכות פעילויות מגוונות העוסקות בתחומי העיוורון, על ידי עמותות וארגוני עיוורים רבים, העוסקים מידי יום בשיפור חייה של הקהילה ושותפים לו גורמים מהמגזר הפרטי והציבורי. הפעילויות ביום המיוחד נערכות תוך שימת דגש על הפעלה חושית שאינה מתבססת על הראייה, וזאת על מנת להבליט ולהראות את מסוגלותם ויכולותיהם של קהילת העיוורים ולקויי הראייה בישראל במטרה לשלבם בקרב החברה.

באגודה למען העיוור פתחו קו מיוחד למעסיקים שמוכנים לקלוט עובדים עם עיוורון: 03-7915566

ובנוסף, ב-11.6 ייערך כנס מעסיקים בבית מאירסדורף בקמפוס הר הצופים בירושלים. שם יינתנו פרטים על תמיכה ממשלתית במעסיקים, פרוייקטים מיוחדים, וכן יהיו דוכני ייעוץ ותצוגות טכנולוגיות. פרטים נוספים על הכנס בטלפון 02-5882554

>>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ בחינם>>