33% זה הפער בין שכר הגברים לשכר הנשים בישראל של 2016 (לפי נתוני הלמ"ס) – מדובר בפער מהגבוהים בעולם המפותח. המספר הגבוה הוא תוצר של סיבות שונות, רובן ככולן חברתיות, כמו התפיסה של נשים כמפרנסות משניות על ידי המעסיקים. פערי השכר מהווים חלק משורה של נתונים שמעידים על מצבן של הנשים בשוק העבודה, כשלצדם מספר נמוך של מנהלות בהשוואה למנהלים, שיעור נמוך של סטודנטיות למקצועות ריאליים כמו הנדסה ועוד.

הפערים המגדריים גדולים במיוחד כשמדובר בתחום ההיי-טק, בין השאר בגלל תופעת "כלוב הזהב". כלומר, חוויית העבודה בהיי-טק היא חיובית במיוחד והשכר גבוה, אבל מקום העבודה דורש טוטאליות - דבר שמקשה על ניהול חיי משפחה במקביל. אבל בהיי-טק כמו בהיי-טק - מנסים למצוא פתרונות יצירתיים.


השבוע הודיעה חברת אמזון, שבה 76% מהמכהנים בתפקידים בכירים הם גברים, כי היא מתחילה בניסוי שנועד לגייס נשים לשורות החברה, על ידי כך שתאפשר פחות שעות עבודה ושעות גמישות.

איך זה נראה? צוותים מסוימים בחברה יעבדו 30 שעות שבועיות בלבד: במקום שעות העבודה הרגילות, מ-9:00 עד 17:00, האנשים בצוותים אלה יעבדו מ-10:00 עד 14:00, ועוד כמה שעות נוספות באופן גמיש. העובדים יזכו לאותן הטבות כמו עמיתיהם במשרה המלאה, ושכרם יהווה 75% משכר משרה מלאה. כך, לשלב בין העבודה לבין גידול הילדים יהיה קל יותר.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
האם זה מה שיעזור לשפר את מערך הכוחות המגדר | אילוסטרציה: Shutterstock

"הניסיון של אמזון יכול לשפר את מערך הכוחות המגדרי, ולו מעצם העובדה ששיעור הנשים במקום העבודה יגדל. כך נוכחות הנשים תוביל בהכרח לשינויים טובים לכלל העובדים", אומרת ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע - המרכז לפיתוח קריירה, הפועל בתחום קידום הנשים בשוק העבודה. "הרפורמה הזו תאפשר לנשים רבות שפסלו את החזרה לעבודה, לשלב בין הורות לקריירה. כך, הן לא ייאלצו להתנתק למספר שנים משוק העבודה. בעתיד, כשהעיתוי יהיה מתאים עבורן, הן יוכלו להרחיב את המשרות שלהן, ואולי מתוכן תצמחנה מנהלות העתיד".

למרות זאת, ד"ר יצחקי מציינת כי קיימת בעייתיות מסוימת בניסיון של אמזון: "יכול להיות שנשים שיבחרו במסלול הזה לא יילקחו בחשבון לתפקידים בכירים, או לא יקבלו פרויקטים משמעותיים - בגלל היקף המשרה הנמוך יותר. במצב כזה, חובת ההוכחה תחול עליהן, והיא תהיה כפולה".

עד כמה זה רלוונטי לשוק הישראלי?

ד"ר יעל יצחקי (צילום: ג'ודי בן יוד)
ד"ר יעל יצחקי | צילום: ג'ודי בן יוד
"היקף משרה נמוך יותר רלוונטי מאוד לשוק הישראלי. נשים רבות בארץ נרתעות משעות עבודה ארוכות ומהיעדר גמישות; אפשרות כזו תאפשר להן להישאר בשוק העבודה אחרי הלידה, להימנע מלצבור פערים מקצועיים ולהמשיך לתחזק את הרשת המקצועית. למרות זאת, השאלה היא כמה אנשים יכולים להרשות לעצמם להשתכר בגובה של 75% שכר. מעבר לזה, לא בכל תחום ניתן לעבוד בהיקף מצומצם, על אחת כמה וכמה כמנהלים".

אפשר להצביע על שינוי או מגמה כלשהם בנושא בשנים האחרונות?

"דור ה-Y אינו מוכן לעבוד שעות ארוכות, ובהחלט קשוב לצרכים שלו מחוץ לעבודה - זה נכון בעולם וזה נכון גם בארץ. לכן, מתפרסמות כל שנה בחו"ל רשימות מקומות העבודה שהם Family friendly, ובארץ מתפרסמת רשימת החברות שהכי טוב לעבוד בהן".