מסתבר שהבוסים שלנו כבר מורגלים בקבלת שיחות בוקר מהעובדים, שנשמעים כאילו הם על סף מוות. לחישות שקטות ודיבור איטי, שיעול טורדני והחלפה בין האות ד' לנ' כדי להדגיש את הצינון (הצידוד) הכבד שנפל עליכם משום מקום.

אם אתם אנשים בריאים רוב הזמן, סביר להניח שגם אם התירוץ שלכם ישמע הכי מאולץ בעולם, הבוס יוותר לכם וישחרר אתכם לחופשת מחלה. אבל אם אתם מהאנשים שנוטים לחלות לא מעט, או לחלופין מנצלים את מלוא מכסת ימי המחלה כדי סתם לצאת לחופש כדאי שתדעו איך לעשות זאת נכו – סקר חדש שנערך על ידי AXA PPP עבור הדיילי-מייל, מצא אילו סיבות משכנעות יותר את המנהלים שלכם ומתי זה כבר כל כך שקוף שמדובר בתירוצים לא מוצלחים במיוחד.


1,000 מנהלים ומנהלו התבקשו לציין את התירוצים שהכי משכנעים אותם, ורובם מנו את מחלת השפעת, כאבי גב או פציעה גופנית כסיבות אפשריות שלרוב מניחות את דעתם. כמו כן הם ציינו גם היעדרויות מהסוג שיש להביא להן סימוכין רפואיים כגון ניתוחים ופציעות בשל תאונות דרכים.

תירוצים כגון מיגרנות והצטננות סומנו בתחתית הטבלה כהכי פחות אמינים, מכיוון שברוב המקרים אין צורך בביקור רופא שיאשר אותן, לכן השימוש בהן הפך לכל כך שכיח שהבוסים רואים בהן כתירוץ לכל דבר, בדיוק כמו הקלישאה על הכלב שאכל לכם את שיעורי הבית, גם אם מדובר במקרה רפואי אמיתי לחלוטין.

חופשות מחלה בגלל סיבות נפשיות דורגו כאמינות במיוחד

סיבות נוספות שצוינו כמתקבלות על הדעת כללו באופן די מפתיע מתח, דיכאון, חרדה ותשישות נפשית. אם תהיתם כיצד דווקא ההיבטים הנפשיים דורגו כאמינים יותר, החוקרים הסבירו זאת מכיוון שבניגוד לפציעה פיזית, עובדים רבים נמנעים מלשתף את הבוס במצבם הנפשי, מחשש שהדבר יפגע בעתידם בעבודה (כמו עיכוב בקידום בתפקיד וכו'), ועל כן מי שכן עושה זאת סביר להניח שלא ימציא דבר כזה. תירוץ זה מגובה במחקר נוסף שנערך על ידי אותה החברה, בו נמצא כי כ-80% מהעובדים בארה"ב ציינו כי הרגישו צורך לשקר לבוס, או לחלופין לא לחשוף בפניו את כל האמת, באשר למצבם הנפשי, מחשש לשיפוטיות יתר.

על פי המחקר, ברוב המקרים, אם העובד שיתף בעבר את הבוס במצבו הנפשי ויום אחד יתקשר אליו ויספר לו שהחרדה התפתחה לחולשה כללית בכל הגוף, סביר להניח שהוא יניח לו לאגור כוחות ולא ילך לחקור האם באמת נח במיטה או בילה בים.

אז מה התירוץ הכי אמין? קבלו את הרשימה המלאה לפי הבוסים:

1. שפעת

2. כאבי גב

3. פציעה שנגרמה מתאונה

4. מתח

5. ניתוח

6. דיכאון

7. חרדה

8. תשישות

9. מחלת ילדים מדבקת