השאלה מה הופך אנשים לעובדים מצטיינים העסיקה את פרופ' בארי שוורץ, פסיכולוג ומרצה אורח באוניברסיטת ברקלי. את המחקרים שעשה בנושא כינס בספר שיצא באחרונה בעברית (הוצאת ידיעות ספרים) ונקרא "למה אנחנו עובדים".

בראיון טלפוני מביתו בארה"ב מספר שוורץ כמה היה מופתע לגלות שרוב העובדים אינם אוהבים את מקום העבודה שלהם: "50% מהעובדים מגדירים את עצמם כ'לא מעורבים', או במלים אחרות, לא ממש אכפת להם מהחברה, ו–28% מהעובדים מביעים שנאה של ממש כלפי מקום העבודה שלהם", הוא אומר. "זה בזבוז נוראי של כישרון ופוטנציאל, שלא לדבר על בזבוז של חיים שלמים. הרי אנחנו נמצאים בעבודה יותר מאשר במקומות אחרים".


הבשורה הטובה, לדברי שוורץ, היא שלא מדובר בגזירת גורל, אלא בעיקר בהתנהלות של מעסיקים. אילו הם היו מתחילים לחשוב אחרת על קליטת עובדים ועל היחס אליהם, כולם היו מרוויחים יותר. "עובדים לא יגיעו למקום העבודה אם לא ישלמו להם", הוא אומר. "אבל השכר אינו חזות הכל. עובדים מצטיינים הם כאלה שמרגישים שיש בעבודתם משמעות. הם נעשים מעורבים ואכפתיים בכל תפקיד שהם עושים, אם הם מרגישים שהם משפיעים על העולם, גם בפינה הקטנה שלהם".

אפשר להרגיש שאתה משנה את העולם כשאתה עובד ניקיון?

בארי שוורץ (צילום: ידיעות ספרים, TheMarker)
בארי שוורץ | צילום: ידיעות ספרים, TheMarker
"בוודאי. בספר אני מביא דוגמה של אנשי ניקיון בבית חולים. בדוגמה הזו מדובר בעובדים מצטיינים, מכיוון שהם ידעו שבלעדיהם המקום לא רק יקרוס, אלא החולים בו ייפגעו. הם לא עובדים שקופים, אלא כאלה שמתייחסים אליהם בכבוד ובהערכה במקום העבודה שלהם. אלה עובדים שייתנו הרבה יותר מהמצופה מהם. חשוב לזכור שאפשר למצוא משמעות בכל תפקיד — השאלה היא אם המעסיק דואג שהעובדים יידעו מהי".

מעבר לתחושת המשמעות, לשוורץ יש כמה עצות נוספות למנהלים שרוצים עובדים מסורים ומצטיינים.

"אם אני צריך לייעץ לבעל חברה בשאלה איך להפוך את עובדיו לעובדים טובים במיוחד, הייתי מציע לו בשלב ראשון לשלם להם מעבר לממוצע השוק — אבל בעיקר להתרכז בדברים שבהם החברה עושה טוב לאנשים אחרים", הוא מסביר. "כשאתה מקבל לעבודה איש מכירות, אתה צריך לשאול את עצמך האם אני מחנך את אנשי המכירות שלי לבדוק כמה הם מרוויחים מהלקוח, או אם הם קשובים לצרכים של הלקוח גם בטווח הארוך. מדובר בתפישה שונה לגמרי, שמחנכת עובדים למעורבות בפעילות החברה מול לקוחותיה. עובדים מעורבים יביאו גם הכנסות גדולות יותר בעתיד".

אתה טוען שקבלת אנשים בעלי מיומנויות לעבודה היא תפישה שעבר זמנה.

"אני חושב שהתפישה הקיימת שמחפשת מיומנויות, אינה נכונה. מיומנות אפשר ללמד, מחויבות — לא. לבעלי עסקים אני מציע להפסיק לחפש בעלי מיומנויות מוכחות, ולהעדיף עובדים בעלי התכונות הבאות: יושר, הגינות ואמפתיה, או היכולת לשים את עצמך במקום האדם שמולך. אלה תכונות שניתן למצוא אצל עובדים מעורבים. עובדים מעורבים הם גם עובדים מחויבים. הם אלה שיגיעו בשמחה לעבודתם וישקיעו בה, כך שאתה כמעסיק מרוויח מכך".

תוכל לסכם את הספר בשלושה משפטים?

"קבלו לעבודה את האנשים הישרים והאכפתיים, שלמו להם יותר ורתמו אותם לתחושה שאתם אכן משנים את העולם. כותרת הספר היא 'למה אנשים עובדים' — והתשובה פשוטה: קודם כל בשביל המשכורת, אבל לא פחות חשוב, בשביל המשמעות".

כתבה זו פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

ועדת הכספים: בוגר תעודה מקצועית יקבל נקודת זיכוי ממס הכנסה

המדינות שמשלמות קצבת זקנה גם למי שעדיין לא הגיעו לגיל הפרישה