להתראיין למשרה חדשה זו אחת הסיטואציות היותר מביכות בחיים - כמו דייט ראשון, רק כזה שיכול לקבוע אם יהיה לכם כסף לקנות לחם, לשלם חשבון חשמל ולישון מתחת לקורת גג. כך שלחץ, פרפרים בבטן, זיעה, אדרנלין, שיתוק - כולן תופעות לוואי מקובלות. יש כמובן אנשים שמרגישים יותר נינוחים ובטוחים בעצמם במצבים כאלה, אבל גם האדם הכי קול בעולם יודע שהוא צריך להרשים, כי מישהו שהוא לא מכיר שופט אותו מהצד השני. מה שבמקרים מסוימים עלול להוביל להתנהגויות פחות סימפטיות ולמצבים מביכים במיוחד. כמה מנהלי משאבי אנוש בחברות הייטק מובילות התנדבו לספר לנו על זוועות אמיתיות שעברו.

ידיים דביקות

Vonage (צילום: שי גיל,  יחסי ציבור )
חברת Vonage | צילום: שי גיל, יחסי ציבור

נתחיל בזה - אל תקחו דברים שלא שייכים לכם, גם אם הכי זורמים איתכם בראיון ויש תחושה ישראלית כזו של "מה ששלי שלך". אז לא, אין, ובטח שלא בראיון הראשוני. הדס פרידמן, מנהלת משאבי אנוש של חברת Vonage מרעננה - ספקית מובילה של שירותי תקשורת מבוססי ענן - מספרת: "נתקלתי במקרה של מועמד שלקח באמצע הראיון חטיף שוקולד שהיה מונח על השולחן והתחיל לאכול אותו מבלי לשאול אם אפשר, וכמובן שהחטיף לא היה מיועד לו".

בהמשך לזה - אל תרגישו בבית, כי אתם לא. "מקרה נוסף שקרה הוא מועמד ששם רגליים על השולחן תוך כדי ראיון", אומרת הדס, "ואילו מועמד אחר הגיע עם אשתו לראיון והיא המתינה לו במטבח בזמן שהתראיין". 

חלומות פז

Hola (צילום: נדב כהן יונתן,  יחסי ציבור )
חברת Hola | צילום: נדב כהן יונתן, יחסי ציבור

לימור קדרון, סמנכ"ל משאבי אנוש חברת HOLA המספקת פתרון גלישה באינטרנט ללא צנזורה וללא חסימות מספרת: "היה לי מועמד שנרדם בראיון. הוא כנראה היה עייף כי בילה כל הלילה, הוא ממש עצם עיניים תוך כדי הריאיון והייתי צריכה להעיר אותו כמה פעמים. הקטע הכי טוב בסיפור זה שהוא כן התקבל ועבד אצלנו הרבה שנים, הפך למנהל פיתוח ולמרבה הפלא לא נרדם בעבודה אפילו פעם אחת".

דע את הקהל

LiveU (צילום:  יחסי ציבור )
חברת LiveU | צילום: יחסי ציבור

לא קל לחפש עבודה, ולפעמים זה אפילו מתסכל, מייגע ומייאש, עד לרמה שבה נראה לכם שתתאימו לכל משרה כי אתם ממש חיביים כסף. זה כמובן לא נכון אבל גם אם החלטתם לנסות להרחיב אופקים ולנסות להתקבל למשרות שלא בדיוק נשמעות מתאימות לכם על הנייר - כדאי לברר מראש עד כמה זה לא מתאים לכם, ומה בדרישות המשרה פחות עובד. רננה שכמרוט, מנהלת משאבי אנוש ב-LiveU - שעוסקת בפתרונות שידורי Live - מסבירה שמחלקת כח האדם בחברה מראיינת לא מעט אנשים לתפקידים בארץ ובחו"ל, אבל לא כולם תמיד טורחים לברר מה דרישות המשרה. רננה מספרת שנתקלה במקרה שלא תשכח בחיים, בו מועמד שהתראיין לתפקיד במערך שירות הלקוחות של החברה, לא הפסיק לציין מתחילת הריאיון ועד סופו את העבודה שהוא פשוט לא אוהב אנשים. "הדבר היה מוזר, שכן הוא התראיין למשרה שתכלית העבודה שלה היא אינטראקציה עם אנשים ומתן מענה לצורכיהם. מיותר לציין שהוא לא התקבל".

ראיון עבודה (צילום: Thinkstock)
מעדיף לעבוד עם רובוטים, אתה אומר | צילום: Thinkstock
Workey (צילום: אביב פרסבורגר,  יחסי ציבור )
חברת Workey | צילום: אביב פרסבורגר, יחסי ציבור

ואגב, גם אם מרימים עליכם גבה ומבקשים מכם להסביר למה אתם מתאימים למשרה - היו תמציתיים. דני שטיינברג, סמנכ"ל השיווק של Workey - פלטפורמת השמה דיגיטלית - מספר: "ראיינתי מועמדת עבור משרת פיתוח וכמו כל המועמדים, היא הביאה איתה את קורות החיים שלה. התיישבנו ושאלתי אותה מה גרם לה להתעניין במשרה. היא חייכה ואמרה לי שיש לה ניסיון רב בתחום ושהיא חושבת שהיא יכולה לתרום לחברה, כפי שניתן לראות בקורות חיים שלה. ואז היא הסתכלה על קורות החיים והתחילה פשוט להקריא את הדף כולו בקול רם. כל משפט, כל סעיף, במהלך 15 דקות ברצף, בלי ליצור בכלל קשר עין. ואגב, רוב הניסיון שלה כלל לא היה קשור למשרה - לאחר 15 דקות עדיין לא הבנתי למה היא מעוניינת בה. למעשה, כל מה שידעתי עליה זה מה שהיה רשום בקורות חיים שלה, שכמובן קראתי לפני שהגיעה. החלטתי לוותר על השאלות שלי וסיימתי את הראיון בשניה בה היא סיימה להקריא לי את כל קורות החיים שלה".

Too Much Information

 indeni (צילום:  יחסי ציבור )
חברת indeni | צילום: יחסי ציבור

כשמבקשים מכם לספר על עצמכם - הפעילו שיקול דעת. מראיינים אמנם מעוניינים להכיר אתכם, אבל בהחלט יש גבול. רותם כהן, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת indeni - ספקית פתרונות תוכנה לאיתור תקלות במערכות IT - מספרת על ראיון עם מועמד אשר הגיע לראיון בשלבים מתקדמים בתהליך. "במהלך הראיון שוחחנו על תהליך של חיפוש עבודה, והמועמד ציין שנשרו לו כבר כל השערות מהראש מרוב התהליך המייגע הזה. מיד לאחר מכן ציין בפני שלא אדאג - יש לו עדיין שערות בגוף שניתן לעשות מהן ראסטות... מיותר לציין שזה היה מאוד מאוד מביך".

ראיון מוזר נוסף שחוותה רותם - מועמד שהגיע לראיון ו"דיבר כל הראיון על כמה הוא מקצועי: לדבריו אין טכנולוגיה שהוא לא מכיר ולא עבד איתה, לא נוכל להתקיל אותו באף שאלה ודרש שנבחן אותו עכשיו. הוא היה כל כך אנרגטי ונחוש בעצמו, עד שהוא נכנס לסוג של 'טראנס' בלספר על עצמו, ולא שכח להשמיט את העובדה שהוא מגדל חמוס בבית ואפילו הופיע בטלוויזיה עם החמוס שלו. אלא שככל שהתקדם הראיון והוא נשאל שאלות מקצועיות בנוגע לטכנולוגיות - הוא לא הפסיק לגמגם...".

שימו לב גם למה שאתם משדרים מבחינת מראה חיצוני, לא כולם צריכים לדעת מיד על התחביבים הכי אישיים שלכם. רותם מדגימה: "בחורה הגיעה להתראיין פעם למשרה כשהיא לבושה כולה עם בגדים של סופרמן -  כולל תכשיטים של סופרמן. כששאלתי למה היא טענה שסופרמן הוא מקור ההשראה שלה".

ודבר אחרון - מקוריות זה נחמד ויוזמה היא כמעט תמיד מבורכת, אבל לחשוב מחוץ לקופסה זה לא אומר לגרום לכם להיראות כאילו אתם צריכים להתאשפז באחת כזו. סמנכ"ל השיווק של LiveU, רונן ארטמן, מספר כי יום לאחר ראיון עבודה שערך נשלחה אל לשכתו ברכה מזמרת עם שחקן, שדיקלם מונולוג עם טקסט מקורי שהכינה המועמדת. זה בהחלט נשמע כמו טו מאץ'.

אין תמונה
תצניעו את הרגלי הצפייה המביכים שלכם

איך לא להיות חלק מכתבה כזו

עד כאן מה לא לעשות, עכשיו צריך לדבר על קצת יוזמה פרואקטיבית - על מה כן להתעכב ולמה כן כדאי לתת דגש מיוחד לפני הראיון ובמהלכו.

"אנחנו מחפשים במועמדים שלנו את הפוטנציאל ולא את הידע", אומרת הדס מ-Vonage, "כך שלא משנה מה הרקע שלך - העיקר שתביא עימך הרבה מוטיבציה, דרייב וניצוץ בעינים, רצון ללמוד, ליזום וללמד אותנו את מה שאנחנו לא יודעים. בנוסף, תחום ההייטק מוצף במשרות ובהצעות ויש צורך לפנות זמן לחיפוש עבודה".

רותם מ-indeni דווקא מאמין שידע הוא כוח, אבל רק אם יש לכם אותו: "הרבה פעמים המועמדים מתאמצים להרשים אותנו בידע המקצועי שלהם, אבל לעיתים במהלך הראיון מתגלה שיש פערים גדולים בין מה שמציגים לידע בפועל. הכי חשוב בראיון הוא פשוט להיות עצמכם. זה בסדר גמור לא לדעת לענות על כל השאלות המקצועיות ולא להכיר את כל הטכנולוגיות, יותר חשוב לנו להכיר את הבנאדם שנמצא מולנו ולראות את כיוון החשיבה שלו, לכל שאר הידע המקצועי אנחנו כבר נדאג".

"שימו לב לשפת הגוף", מדגישה רננה מ-LiveU. "בעוד תוכן הראיון שלך הוא בעל חשיבות עליונה, שפת גוף ירודה יכולה להיות הסחת דעת במקרה הטוב - או סיבה שלא להעסיק אותך במקרה הרע. צורות יעילות של שפת גוף כוללות חיוך, קשר עין, יציבה מוצקה, הקשבה פעילה, ומהנהנת. צורות מזיקות של שפת גוף כוללות רפיון של הגוף, משחק עם עט, להתנועע בעצבנות על כיסא, לגעת בפנים, מסטיק, או מלמול".

זה אמנם נשמע אירוני, אבל מתברר שיש אנשים שלא תמיד יודעים לאן הם הגיעו ואיפה בדיוק הם מתראיינים. "תמיד לפני ראיונות עבודה חפשו מידע על החברה שאליה אתם ניגשים", מזכיר דני מ-Workey. "הכי פשוט לחפש בגוגל ולעבור על אתר החברה, המוצרים שלה, החדשות אודותיה ובעלי התפקידים החשובים. מעסיקים מצפים לכך. בנוסף, תגיעו רגועים ומרוכזים. תשימו לב לשאלות ותנסו לדייק בתשובות שלכם". לימור מ-Hola מחדדת וממליצה "לישון טוב לילה לפני ראיון ולא לצאת לקרוע את העיר".