פנחס שורקי, בן 61, עבד במשך כ-33 שנה בתעשייה האווירית ונחשב לעובד טוב, ותיק ומוערך, שעשה את עבודתו נאמנה לשביעות רצונם של הממונים עליו. בשנים האחרונות הוא חשף, לטענתו, אי סדרים ושחיתויות, והטיח דברים קשים כלפי עובדים בכירים בארגון. לדבריו, כל אלו גרמו להנהלה לסמן אותו כ"טראבל מייקר"

שורקי מספר, כי לפני כחמש שנים הוא למשרדו של אחד המנהלים הבכירים כדי לשוחח עם חברו שישב שם. המנהל הבכיר, כך הוא טוען, דרש ממנו לעזוב את המקום מאחר וטון הדיבור שלו היה גבוה לטעמו. שורקי, סירב כי חש שמדובר בהתנכלות כלפיו וטען כי אינו מפריע לאיש, אך השיחה התפתחה מהר מאוד לוויכוח קולני שבעקבותיו הוצא מהחדר על ידי עובדים באגף. שורקי, חש ברע ופונה באמבולנס בשל כאבים בחזה, ולאחר טיפול ראשוני שקיבל נשלח לנוח בביתו.

יומיים לאחר האירוע, גילה שורקי שנאסר עליו להיכנס לשטח המפעל. הוא ניסה לברר דרך אגף כוח האדם בחברה על מה מדובר, אך בחברה לא הסתפקו בכך והזמינו למקום ניידת משטרה. השוטרים תשאלו את שורקי ועובדים נוספים ובסופו של הבירור הורו לו לחזור לביתו ואמרו לו שמנהליו ייצרו איתו קשר. לאחר מספר שעות הגיע שליח לביתו עם מכתבים מהם עלה כי הוחלט להשעותו מהעבודה למשך חודש, ללא שכר.

שורקי פנה לנציג ועד העובדים באגף בו עבד וזה העביר את הפנייה בעניינו למזכיר ועד עובדי התעשייה האווירית, ח"כ חיים כץ, אשר פנה להנהלה לבחון את עניין השעייתו. כשלא קיבל תשובה הוא פנה שוב ושוב לנציג ועד העובדים וזה הבהיר לו, לטענת שורקי, שכדאי לו לפרוש ב"הסכמה", אחרת בכירי אגף כוח האדם במפעל יגישו נגדו תלונה במשטרה על התנהגותו התוקפנית, אשר עלולה להביא לכך שהוא יישלח לכלא.

איך יפסקו השופטים? (צילום: ariadna de raadt, Shutterstock)
נלחם במשך 3.5 שנים להוכיח את חפותו | צילום: ariadna de raadt, Shutterstock

העובד הגיע לפגישה באגף כוח האדם, במהלכה הובהר לו לדבריו שעדיף שיחתום על הסכם פרישה. בלית ברירה, הוא חתם על הסכם עם תנאים הרבה פחות טובים ממה שהיה מקבל אם היה פורש בגיל 67. שורקי היה בטוח שבזה נגמר העניין, אבל בתעשייה האווירית חשבו אחרת ופעלו בניגוד לרוח ההסכם שנחתם עימו: עובדים בכירים דאגו להגיש נגדו תלונה במשטרה לפיה הוא איים על המנהל הבכיר שאיתו התעמת, ואף ניסה לפגוע לו. שורקי קיבל זימון לחקירה, שם נודע לו לראשונה שהוא חשוד באיומים כלפי מנהל בכיר וכן בניסיון לתקוף אותו באמצעות מחורר.

שורקי הכחיש בחקירתו שאיים על המנהל וטען כי בגלל שחשף שחיתויות ואי סדרים, הוא סומן כעובד בעייתי וכי מדובר בעלילה שרקמו נגדו עובדים בכירים.  במשטרה האמינו לגרסת העובדים והגישו נגדו כתב אישום לבית משפט השלום בראשון לציון, בגין עבירות של איומים וניסיון תקיפה של מנהל בכיר. את התובע בהליך הפלילי ייצג עו"ד טל גלאון.

"סחטו אותי באיומים כדי שאפרוש"

במשך שלוש שנים וחצי נלחם שורקי בבית המשפט כדי להוכיח את חפותו ושמדובר בעלילה שרקמו נגדו. במהלך המשפט חשף אחד העובדים כי אולץ להתלונן נגד שורקי כדי שיורחק מהחברה, ושרק תלונה תוכל לגרום לכך שהוא יסיים את עבודתו. עובד אחר הודה כי בחברה יש לא פעם אירועים של צעקות בין עובדים, והוא התקשה להבין מדוע הוחלט להתלונן דווקא נגד שורקי על מקרה מהסוג שנסגר במרבית הפעמים בתוך החברה.

לאור חומרי החקירה השופט שמעון שטיין החליט לבטל את כתב האישום נגד שורקי: "הגשת התלונה היתה על פי הוראה מגבוה של התעשייה האווירית, לצורך פתיחת הליכים פליליים נגד הנאשם, כאשר המטרה אשר שמו לנגד עיניהם היתה להביא לפיטורי הנאשם בדרך זו", פסק השופט שטיין, "מדובר בשימוש פסול של הנעת גורמי אכיפת החוק לצרכים שאינם חלק ממטרות ההליך הפלילי".

אין תמונה
עו"ד הלפגוט

השופט הדגיש בהכרעת הדין, כי עדותו של שורקי אמינה בעיניו וכי החברה הגיעה איתו להסכם לפיו אם לא יפרוש מרצונו תוגש נגדו תלונה במשטרה. הוא הביעה תמיהה כיצד החברה הפרה לכאורה את ההסכם עימו, כאשר דאגה שעובדים יתלוננו נגדו במשטרה. "נראה כי מדובר במרדף אישי כלפי הנאשם", ציין השופט.

כעת, באמצעות עו"ד צביקה הלפגוט הגיש שורקי תביעה נגד התעשייה האווירית לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב על סכום של 1.1 מיליון שקל, על כך שאולץ לפרוש מתפקידו בטרם עת, דבר שפגע בזכויותיו הפנסיוניות.

"פגעו בשמי הטוב, סחטו אותי באיומים כדי שאפרוש. כפו עליי לחתום על הסכם פרישה כדי להיפטר ממני. אני שמח שהשופט הבין שתפרו לי תיק ושאולצתי לפרוש ללא שום סיבה אמתית ואני מקווה שבית המשפט ידאג לפצות אותי על הנזקים שנגרמו לי", ציין שורקי באמצעות עו"ד הלפגוט.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "פנחס שורקי פרש מהתעשייה האווירית לפנסיה מוקדמת בשנת 2010, לפי ההסכם פרישה שנחתם על ידו. לטענותיו של פנחס שורקי כלפי החברה אין כל בסיס עובדתי או משפטי. כתב האישום הוגש נגד שורקי בעקבות חקירת משטרה ובהתאם לשיקולים מקצועיים של גורמי אכיפה מוסמכים. התעשייה האווירית לא היתה צד לתהליכים אלו. תביעתו תידון בבית הדין האזורי לעבודה ועמדתה של התעשייה האווירית תוצג בכתב הגנה. שיוגש מטעמה בימים הקרובים".

עוד בלימודים וקריירה: