סקר שנערך על ידי חברת גלאסדור ב-2015 מצא ש-51% מהעובדים בארצות הברית בוחרים לוותר על ימי החופש שלהם. "הרבה עובדים מרגישים שהם נמצאים בפיגור בעבודה וחוששים להגדיל את הפער אם יצאו לחופשה", מסביר מיכאל קר, יועץ עסקים בינלאומי ומחבר הספר "יתרון ההומור". "חלק חוששים מהתגובה של הבוס להבעת הרצון לצאת לחופשה, בעיקר כאשר אין אף אחד אחר במשרד שעושה זאת. יש גם כאלו החוששים שבעקבות התחרות הבלתי פוסקת במשרד, ימי החופשה יגרמו להם להישאר הרחק מאחור בעוד הקולגות שלהם יקבלו ימי יתרון להתבלט, ובכך לבסוף יאבדו את מקום העבודה שלהם".

לא משנה עד כמה אתם חרדים למקומכם או לחלופין אוהבים את העבודה שלכם, אי לקיחת חופשה היא מתכון בטוח להתדרדרות – גם בהיבט המקצועי ובעיקר בהיבט האישי – לעיתים זה אף יכול לגרום לבעיות רפואיות של ממש שנגרמות מלחץ וממתח.


מחקר שנערך ב-2015 ב-UCL, הקולג' האוניברסיטאי של לונדון, מצא כי עבודה מוגזמת יכולה לגרום לעליה של 33% בסיכוי ללקות בשבץ ועליה של 13% בסיכוי ללקות בהתקף לב. מעבר למספרים המאיימים על הבריאות שלכם, לקיחת חופשה הופכת אתכם לפרודוקטיביים יותר, יצירתיים יותר וחדים יותר בעבודה. בניגוד לחשש כי חופשה עלולה לעקב את התקדמותכם בחברה, המחקר הראה כי יציאה מהשגרה באופן מובנה, גורמת לכם לחזור מהחופשה רעננים וחדורי מוטיבציה, יותר ממה שהייתם בטרם היציאה לחופשה.

"ניתוק מהעבודה, אפילו רק ליום או יומיים, יכול לעזור לכם לשמור על פרספקטיבה כללית טובה יותר על החיים, לעזור לחזק את הקשרים האישיים שלכם ולהגביר את רמות האושר – דבר שכל אדם צריך כדי לתפקד", אומר קר.

"מאחר שיצירתיות ניזונה מחוויות חדשות, לקיחת חופשות באופן סדיר עשויה להוביל לתובנות ולרעיונות חדשים שיכולים לתרום מחדש לחברה בה אתם עובדים", מסביר קר ומוסיף, "בניגוד למה שאנשים חושבים, שהבטחון התעסוקתי שלהם יפגע אם יצאו לחופש – ההפך הוא הנכון: אם אתם מצרך חשוב בעבודה, עצם היעדרותכם יכולה להוות תזכורת מצוינת לבוס ולקולגות שלכם עד כמה אתם חיוניים לחברה, ועד כמה הם זקוקים לך".

 

ואם כל זה עדיין לא עזר לכם להבין שהגיע הזמן לקחת את עצמכם בידיים ולהזמין את החופשה הבאה שלכם, הנה 12 סימנים שיוכיחו לכם שאתם זקוקים לזה נואשות:

1. אתם מתחילים להיראות כמו התמונה שלכם בדרכון

יש ביטוי באנגלית שאומר שבתמונת הדרכון שלכם, אתם נראים הכי נורא שלכם (חיוורים, המומים וחסרי חיים). ואכן, אם כשאתם מסתכלים על עצמכם במראה אתם מזהים אדם עייף, חרד, עם כאבי ראש, מתח ונטייה למחלות פסיכוסומטיות חוזרות – אתם כנראה זקוקים לחופשה.

2. יש לכם נדודי שינה

בין אם אתם מתקשים להירדם או מתעוררים באמצע הלילה ולא מצליחים לחזור לישון עד הבוקר, סימן שיש כאן בעיה. בעיות שינה יכולות להיות סימפטום של עומס יתר ומתח, או איתות לקח שאתם ממוקדים מדי על העבודה שלכם על חשבון דברים אחרים בחייכם.

3. אתם מחמיצים אירועים חשובים בחייכם האישיים

אם אתם מוצאים את עצמכם מוותרים יותר מדי על ארוחות משפחתיות, מסרבים ללכת להופעות או למפגשים עם חברים, שוכחים ימי הולדת ואירועים חשובים, זה יכול להיות רמז לכך שאתם צריכים להתחבר מחדש עם המשפחה והחברים שלכם, וכמה ימי חופשה עימם יכולים לשפר את המצב.

4. יש לכם יותר מדי טעויות בעבודה בזמן האחרון

טעויות הקלדה מביכות, שגיאות חישוב בדוחות כספיים או טעויות חוזרות מול לקוחות – טעויות שמעולם לא חשבתם שיקרו לכם והנה הן הופכות לדבר שבשגרה? זה יכול להיות סימן לכך שאתם צריכים לעשות ריסטרט לחומרה הנפשית שלכם.

5. אתם כבר לא מתלהבים כמו פעם מהעבודה

אם שכחתם כבר למה אהבתם את העבודה מלכתחילה, אם אתם מתוסכלים רק מהמחשבה לפגוש בבוקר את השותף למשרד, אם בשבת בערב יש לכם מועקה בחזה כי מחר צריך לחזור לשגרה -קוראים לזה שביזות יום א' – ואם אתם מרגישים את זה, זה סימן שצריך לאוורר את הראש. ואם כבר טרמינולוגיה צבאית, אז רגילה לא תזיק לכם.

 

6. פתאום הכל נראה בלתי אפשרי

אם משימות מהסוג שפעם הייתם מתגברים עליהן בקלות, הופכות היום למכשולים של ממש, ייתכן שמשהו בפרספקטיבה שלכם לאמוד קשיים השתבש. כשמתגברים על הרבה משוכות במקביל צריך לפעמים לכייל מחדש את ההגדרות הפנימיות שלכם – ברוב המקרים כשתחזרו לעבודה אחרי החופשה תטרפו את המשימה בקלי קלות.

7. איבדתם את חוש ההומור שלכם

חלק מהיכולת שלנו להתמודד עם אתגרים בחיים היא למצוא את נקודות האור המשעשעות, את רגעי החסד שאנחנו נהנים בהם ודרכם להיכנס לפרופורציה מחדש. אם אתם מסתובבים כל היום עם פרצוף מבואס ומתעצבנים על הקולגות שצוחקים במקום לעבוד, זה לא סימן שהזדקנתם (אולי כן, אבל זה לכתבה אחרת), זה סימן שאתם צריכים חופש.

8. כל החיים שלכם סובבים סביב העבודה

אם הזהות שלכם מאופיינת כולה סביב התפקיד שלכם, עד כדי כך ששכחתם מי האני האמיתי שלכם ומה אתם שווים בעולם שבחוץ – כנראה שאתם צריכים לצאת רגע מהקיוביקל ולהיזכר שיש עולם אחר שאתם אוהבים ורוצים להיות חלק ממנו גם בחוץ.

9. הדבר היחיד שאתם יכולים לחשוב עליו מחוץ לשעות העבודה הוא העבודה

כאשר את שעות הפנאי המעטות שיש לכם אתם משקיעים במחשבה על העבודה, בשיחה על המשימות שלכם וחרדה איך לפתור את הבעיה שנתקלתם בה היום – כנראה שאתם צריכים למצוא פוקוס אחר שיתכן לכם עניין מעבר לעיסוקי עבודה.

 

10. אתם מתחילים לקבל החלטות לא בריאות כדי להתמודד עם הלחץ

חייבים להשתכר כל ערב רק כדי לשכוח את הבאסה מהבוס? אימוץ מנהגים לא בריאים כמו אכילת יתר, ויתור על שגרת האימונים, התמכרות למשקאות אלכוהוליים או חומרים נרקוטיים, מעיד על צורך פיזי של הגוף להדחיק ולברוח ועדיף לתעל אותו לאפיקים חיוביים כמו טיולים או נופש, מאשר לתכונות שמזיקות לכם.

11. אתם קמים בבוקר וכבר מחשבים מתי תיפגשו שוב עם המיטה

כשהשעון מצלצל בבוקר, אתם פוקחים עיניים ובמקום לקום רעננים ליום חדש, כל מה שאתם מצליחים לחשוב עליו באותו רגע הוא כמה זמן תישנו בלילה הבא, תוך שאתם מדחיקים את בן או בת הזוג, את הילדים, את החברים ואפילו את התכנית שרציתם להשלים. כשחיים משינה לשינה זה סימן שצריך פסק זמן.

12. אתם חולמים בהקיץ ולמעשה עושים הכל במשרד חוץ מעבודה

כשאתם בעבודה והמוח שלכם עסוק בפנטזיות בדיוניות כמו זכיה בלוטו, או שאתם מרפשרשים שוב ושוב את הפיד שלכם בתקווה שמישהו יעלה משהו חדש, או אולי בורחים לעוד ועוד סרטוני טייסטי ומריירים על מתכונים שבחיים לא תכינו – כל זה תוך כדי שאתם אמורים לעבוד – סימן שנמאס לכם ואיבדתם את היכולת להיות פרודוקטיביים. עדיף שתנצלו את הזמן המבוזבז לחפש טיסה קרובה ולצאת לחופשה.

מקור