קארושי. מכירים? זו מילה שהמציאו היפנים לתופעה ההולכת וגוברת במדינה – מוות כתוצאה מלחץ בעבודה. למעשה, בשנה האחרונה, הוכרו כ-1,500 נפגעי קארושי, שמתו כתוצאה ממחלת לב שנגרמה מלחץ, או התאבדו בעקבות העומס. מזכ"ל המועצה הלאומית לקורבנות הקארושי (כן, יש דבר כזה) - אומר כי המספר האמיתי של הנפגעים גבוה ככל הנראה פי עשרה, שכן הממשלה מסרבת להכיר בתקריות מסוג זה.

יפן לא עומדת לבדה - ברוב המדינות בעולם המערבי, וביניהן ישראל, אנשים מתמודדים עם הרבה יותר מדי לחץ בעבודה, עובדים יותר שעות וגם נאלצים להיות זמינים במייל ובטלפון עד מאוחר. למי בכלל יש זמן לדאוג לבריאות שלו בתוך כל זה, ואנחנו לא מדברים על בדיקות רפואיות וטיפולים הכרחיים, אלא אפילו על הבסיס כמו לבשל בריא, לעשות ספורט או אפילו סתם לנוח. ההשפעות של אלה על הבריאות, בין אם מבחינה פיזית ובין אם נפשית ניכרות.


אז אנחנו מגבירים את העומס כדי להיות עובדים טובים יותר ופוגעים בעצמנו, כשלמעשה, הפגיעה הזו פוגעת בנו גם כעובדים. התופעה מביאה לכך שיותר ויותר מקומות עבודה, הן במגזר הציבורי והן בפרטי, מכניסים לתרבות הארגונית שלהם את נושא הבריאות. התמורה הכלכלית, הבריאותית, החברתית והאישית של ההשקעה בעובד מוכחת, הן בזכות השיפור הבריאותי כשלעצמו, והן מפני שעובד שמרגיש שמקום העבודה משקיע בו – רוצה להפוך לעובד טוב יותר בעצמו. אנחנו יודעים שמה שעובר לכם עכשיו בראש זה "יופי, בטח בחו"ל הדברים עובדים ככה, אבל לא בישראל", אז רק כדי שלא תחשבו שקפצנו רחוק מעבר לים - הנה כמה דוגמאות של מקומות עבודה מובילים בנושא, כאן אצלנו בארץ הקודש:

במשטרת ישראל: השוטרים נשלחים אל "חוות בריאות"

אם תבקשו מאמריקאי ממוצע לתאר לכם שוטר, הוא כנראה יתאר אותו עם כרס ומארז דונאטס בהישג יד – הסטריאוטיפ מדבר בעד עצמו. בישראל, אתם יכולים להחליף את הדונאטס בשווארמה, אם תרצו. ואמנם, מסקר שנערך ב-2013 עולה כי כחצי מהשוטרים סבלו מהשמנה, ושליש גם עישנו. המפכ"ל לשעבר, יוחנן דנינו, החליט לעשות שינוי בתחום, וכשחושבים על זה, שוטרים בריאים וחיוניים הם בעצם האינטרס של כולנו.

בתקופתו, השיקו את מהפכת הבריאות של המשטרה, וכך השוטרים גילו שלשמור על הגזרה זה קשה, לא פחות מלשמור על הביטחון. במסגרת זו, הוקמו בתחנות המשטרה מטבחים בריאותיים, שהביאו רבים מהשוטרים לוותר על האוכל מהיר בחוץ. הוקמו גם חדרי כושר בתחנות המשטרה ולשוטרים מועברות סדנאות לתזונה נכונה, סדנאות למניעת עישון ותכניות אישיות לפעילות גופנית, וגם מתקיימים ימי בריאות יחידתיים. בנוסף, עשרות שוטרים במשקל עודף נשלחו לחוות בריאות מיוחדות, והורידו עשרות קילוגרמים. סוג של לרדת בגדול – גרסת המשטרה. ואף מילה על צוות השוטרים המככבים המתמודדים בתכנית האפייה בייק אוף, שמוכיחים לנו שאפשר להתעסק במתוקים ועדיין לשמור על הגזרה.

בחברת גט: הרצאות בריאות ושיעורי יוגה

חברת גט, המוכרת לכם כנראה בשמה הקודם - "גט טקסי", גדלה מאז השקתה בשנת 2010, וכמו כל חברה גדולה שמכבדת את עצמה, השיקה גם היא תכנית בריאות מיוחדת לעובדיה. זו כוללת הרצאות שבועיות בנושא כושר בעבודה, בין היתר של מיכל צפיר שהצליחה, כידוע, לעשות מהפך של ממש בפני עצמה. מעבר לכך, בחברת גט גם שינו את התפריט במטבחים, כך שאת המאכלים השמנים החליפו מאכלים בריאים, ובמקום הנשנושים הלא בריאים הכניסו ירקות ופירות. החלק הכי טוב, אם תשאלו אותנו, הוא האפשרות שהחברה מקנה לעובדיה להירשם לקבוצת הריצה של גט עם מאמן מוסמך, ולהתחיל את היום פעמיים בשבוע בשיעור יוגה. לגמרי עדיף על הפוך גדול מול מסך המחשב.

ענת אסף, מנהלת משאבי אנוש גלובלית של החברה מסבירה: "היה לנו חשוב ליצור מעטפת שלמה לעובד - החל מתזונה בריאה, דרך הרצאות בנושא תזונה וכושר, הקמת קבוצת ריצה של עובדי החברה בפארק הירקון שנמצא בקרבתנו, חוג יוגה המתקיים במשרד, הקמת פינת כושר, חלוקת בקבוקי ספורט ומגבות לחדר כושר ועוד. ההשקעה הזו מחזירה את עצמה בעובדים בריאים יותר גופנית ומוראלית שזהו רווח שלא יסולא בפז".

חברת גט (צילום: רועי גולדשטיין)
חברת גט - מתחילים את היום בשיעור יוגה | צילום: רועי גולדשטיין

בצה"ל: אנשי הקבע עולים על המשקל

רבים מאיתנו מאשימים את צה"ל שאחראי לקילוגרמים העודפים שלנו, לא משנה כמה זמן עבר מאז שעברנו בבקו"ם. אולי בגלל שכמעט כולנו עלינו במשקל בתקופת שירותינו הצבאי (ואם לכם זה לא קרה – בבקשה תגלו לנו איך). אבל, לשמחת המתגייסים החדשים והמשרתים בקבע, בשנים האחרונות הצבא חרט על דגלו את נושא הבריאות: הטבחים עוברים הכשרות לבישול בריא, מזונות לא בריאים כמו נקניקיות ומרגרינה הוחלפו באפשרויות בריאות וגם המודעות לכושר גופני עלתה. וכשזה מגיע למשרתי הקבע, כלומר אלה שהצבא הוא מקום עבודה עבורם לכל דבר ועניין – הצבא מציע דברים נוספים.

כך, למשל, מחלקת הכושר הקרבי בצה"ל יזמה פרויקט שנועד להנחיל ערכים של אורח חיים בריא בקרב אנשי הקבע ביחידות השונות, תחת הסיסמה: "מפקדים מובילים באורחות חיים", במסגרתו מועברים למשרתי הקבע אימונים שבועיים על ידי מאמני כושר מקצועיים והרצאות בנושא אורח חיים בריא. בנוסף, משתתפים בעלי BMI גבוה במיוחד, עורכים מפגשים עם תזונאים קליניים, תוך מעקב כולל אחר בדיקות דם, משקל ואחוזי שומן, כדי לבדוק את התקדמותם. אז אולי היינו צריכים לחתום על קבע אחרי הכול?

מיטלס מאנדיי

הפחתה בבשר לטובת מזונות מהצומח טובה לא רק לסביבה ולבעלי החיים – אלא גם לבריאות שלכם, ומפחיתה את הסכנה להשמנה, מחלות לב, סוכרת ומחלות מערביות אחרות. תנועת Meatless Monday המזוהה עם אשת הטלוויזיה מיקי חיימוביץ', נוסדה בארץ בשנת 2012 כחלק מתנועה עולמית, שמעודדת לוותר על בשר ליום אחד בשבוע (יום שני, למתקשים), ובכך לצמצם משמעותית את צריכת הבשר בעולם.

כשהשיח הבריאותי והטבעוני גובר, ברור למה התנועה הופכת ליותר ויותר פופולארית וזוכה לתמיכה משמעותית במגזר הפרטי וגם בזה הציבורי. כך, עשרות חברות, וביניהן אינטל, HP, טבע, מוטורולה, רפאל, אל על ושיכון ובינוי – מציעות בימי שני מגוון מנות צמחוניות תחת המותג, כדי לעודד את העובדים לוותר על הבשר ולעורר מודעות לנושא. במגזר הציבורי תוכלו למצוא את משרד החוץ, המשרד להגנת הסביבה, כמה עיריות שהצטרפו לתנועה, ואפילו את הכנסת.

בחברת הולה: שפים שמכינים אוכל בריא לעובדים

גם בחברת הטכנולוגיה הישראלית HOLA (מפתחת הרשת הפרטית המדומה, ה-VPN), מבינים את החשיבות של ההשקעה בבריאות העובדים. החברה מעסיקה שפים במשרה מלאה שמכינים אוכל בריא ומופחת שומן לעובדים ובמטבח גם יש פינת דיאטה ייעודית עם מגוון מטעמים, מיץ סחוט טבעי ואוכל דיאטטי (פירות וירקות, גבינות דלות שומן, לחמים קלים ופריכיות).

בנוסף, החברה מפעילה כמה קבוצות ספורט שפתוחות לכלל העובדים, כשהייחודית שבהן היא קבוצת גלישת הרוח. לעובדים, אגב, יש אישור לצאת ולגלוש בכל זמן שיש רוח. במשרדים עצמם, תמצאו חדר עם שולחן פינג-פונג, כמה מכשירי כושר, משקולות ומזרנים. בחברה גם הבינו שכשאתם גם עובדים במשרה מלאה וגם בעלי משפחה – אורח החיים הבריא נהדף בקלות מראש סדר העדיפויות שלכם. לכן, הם שומרים על שעות עבודה הגיוניות שמעודדות את העובדים ללכת הביתה ולעסוק בתחביבים אישיים.

"בסופו של יום עמוס של עבודה, משפחה, חברים, חוגים, לימודים ופעילויות שונות ומגוונות, יש לזכור כי בריאות הינה אחד הדברים החשובים על מנת להמשיך ולנהל את אורח החיים הרצוי ובצורה הטובה והיעילה ביותר", מסבירה לימור קדרון, סמנכ"ל משאבי אנוש HOLA, "מקומות עבודה, ממשלות וחברות שלמות ערות יותר ויותר לחשיבות של שמירה על אורך חיים בריא ומאוזן".

חברת הולה (צילום: נדב כהן יונתן)
חברת הולה - האם עובדים בריאים - עובדים מחייכים? | צילום: נדב כהן יונתן

בגוגל: חלום שמתגשם

ואיך אפשר בלי גוגל, שתמיד נמצאת צעד אחד לפני כולם בדאגה לרווחתם של העובדים. נפתח בתזונה – מלבד העובדה שגוגל מציעה לעובדים ארוחות בריאות וטריות בבוקר, בצהריים ובערב און דה האוס, בכל קומה נמצא גם מזנון חופשי. בעבר, הייתם יכולים למצוא בו בעיקר נשנושים לא בריאים, אלה עדיין נמצאים שם היום, אבל במקום הרבה פחות בולט. במרכז המדף, במקומם, תמצאו פירות וירקות, חטיפי אנרגיה ומשקאות אנרגיה טבעיים, אגוזים ותיונים מסוגים שונים, בר סלטים, מכונה לסחיטת מיץ ועוד.

ואם התלהבתם מכך שמקום העבודה שלכם מציע הנחה בחדר הכושר, חכו שתשמעו מה מקבלים עובדי גוגל. החברה מציעה אימונים אירוביים, הדרכה אישית ואביזרים ארגונומיים (כאלה שמותאמים לעובד והופכים את סביבת העבודה לנוחה יותר) ואפילו טיפולים משלימים כמו שיאצו ודיקור סיני. כל אלה, נועדו לפצות על השעות הרבות שמבלים העובדים בישיבה, ולמנוע את המתחים ואת כאבי השרירים שעלולים להיווצר מכך. בחלק ממשרדי גוגל בחו"ל, אגב, גם תמצאו בריכות מיוחדות, למשל כזו עם זרם חזק שמשמשת כמעין הליכון מים. אז למי מגישים קורות חיים?

אפשריבריא בעבודה

קראתם על מקומות העבודה שהפכו את אורח החיים הבריא לחלק בלתי נפרד מתרבות העבודה שלהם – וקינאתם? יכול להיות שהתכנית "אפשריבריא" היא עבורכם. מדובר בתכנית לאומית משותפת למשרד הבריאות, משרד התרבות והספורט ומשרד החינוך שמנסה לקדם אורח חיים בריא בישראל. בין השאר, מתייחסת התכנית למקומות העבודה, תוך התמקדות בכמה תחומים: פעילות גופנית, תזונה בריאה, מניעת עישון, עידוד הנקה, ניהול מתחים וארגונומיה. תוכלו למצוא באתר מדריך שילווה אתכם בכל השלבים להפיכת מקום העבודה שלכם לבריא יותר – החל מרתימת ההנהלה, דרך הצבת היעדים ובחירת התמריצים ועד השיווק והשיתוף של העובדים.