אמנם, אין ספק שכל אחד מאיתנו שואף להיות בריא כל הזמן. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שבתלוש המשכורת שלנו נצברים להם לא מעט ימים שאנחנו יכולים לנצל במקרה של מחלה. אין אחד שלא תהה בינו לבין עצמו מה אפשר לעשות או איך אפשר לנצל את כל ימי המחלה הללו שיכולים לאפשר לנו להיות בבית.

"ימי מחלה אלו ימים שבהם אדם קיבל טופס אישור מחלה מרופא, שבו נרשם שהוא אכן מצוי בימי מחלה ומצוין בו באילו ימים ספציפיים מדובר. רצוי גם שבאישור תהיה מצוינת האבחנה של הבעיה הרפואית ממנה סובל העובד", מסביר עו"ד דוד סער, מומחה לדיני עבודה וזכויות עובדים ומעסיקים ומייעץ באתר פרקליטים. לדברי סער, הטופס דרוש כדי להסיר את החשד לפיו האבחנה שניתנה על ידי הרופא היא פיקטיבית, ונכתבה לבקשת העובד. "אם המעסיק חושד שהאבחנה פיקטיבית", מוסיף עו"ד סער, "החוק מקנה לו את הזכות לשלוח את העובד לבדיקה אצל רופא מטעמו". 

עוד בלימודים וקריירה:

כיום מכסת ימי המחלה שמגיעה לעובד בישראל עומדת על יום וחצי מחלה בחודש. אלו נצברים ל-18 ימים בשנה ולעובד מותר לצבור עם השנים עד ל-90 ימי מחלה. כאשר עוזבים מקום עבודה אחד ועוברים לאחר, הימים הללו לא עוברים איתנו ונמחקים. מבחינת שכר, על יום מחלה ראשון שעובד לוקח הוא לא זכאי לשכר, על ימי המחלה השני והשלישי בהם הוא לא מגיע לעבודה הוא זכאי ל-50 אחוז מהשכר היומי. מהיום הרביעי והלאה, אם אכן קיבל ימי מחלה כאלו, הוא זכאי לשכר מלא על פי החוק. כמובן שיש מקומות עבודה שבאים לקראת העובדים ומעניקים להם זכויות מעבר למה שהחוק מציע, אבל זה כמובן סעיף שצריך להיות מעוגן בהסכם העבודה, ובכל מקרה מומלץ לבדוק מה הגישה בה נוקט מקום העבודה שלכם.

אז הגעתם למצב שהייתם בריאים למשך שנתיים ועומדים לרשותכם 36 ימי מחלה לא מנוצלים. קודם כל, סחתיין. עם זאת, נשאלת השאלה מה לעזאזל אמורים לעשות איתם? יש דרך לנצל אותם בלי להיות חולים? עו"ד סער קובע נחרצות: "יום מחלה זה יום מחלה. העובד צריך להיות בבית ולדאוג להחלמתו ולא ללכת לטייל בקניון או להשתזף בחוף הים. אם הוא עושה את הדברים האלו הוא כבר לא חולה, הוא מתחזה לחולה".

אמא בודקת לילדה חום (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הילד חולה? אתם יכולים לקחת יום מחלה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מה קורה אם מעסיק תופס עובד בהתחזות לחולה?
"הסנקציות יכולות לבוא לידי ביטוי בכמה מישורים. מדובר בהפרת משמעת חמורה, העובד כאילו רימה את המעסיק, הביא אישור מחלה ובעצם לא היה חולה. המעסיק יכול לבחור שלא לשלם לעובד על ימי המחלה האלה ולנכות לו את זה מהמשכורת". עו"ד סער אף מציין שזה יכול לגרור פיטורין ונקיטת הליכים משפטיים.

בהיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל מתועדים לא מעט מקרים של עובדים אשר נשללו מהם פיצויי הפיטורים שנצברו לזכותם בקרן בשל התחזותם לחולים, ואף מקרים בהם ננקטו צעדים משפטיים של מקום העבודה נגד העובד. בעידן הפייסבוק, בו אנחנו נוהגים לתעד ולהפיץ כל דבר שאנחנו עושים, מומלץ להיזהר אפילו עוד יותר, הסיכוי להיתפס גבוה משהיה בעבר.

ישנה רק דרך אחת בה גם אם אתם לא חולים מותר לכם לנצל את ימי המחלה שלכם, וזה כאשר הילד שלכם או בן/ בת הזוג שלכם חולה ואפילו במקרים מסויימים בהם אחד מההורים שלכם סובל מבעיה רפואית והוא זקוק לעזרתכם. כמובן שכל מקרה לגופו, ובכל סיטואציה ישנה מכסה שונה של ימי מחלה שניתן לנצל לטובת העיניין. למשל, לטובת טיפול באחד מההורים ניתן לנצל רק עד שישה ימי מחלה, בעוד שבימחלת ילד ניתן לקחת עד 16 ימים, במקרה והילד חולה במחלה ממארת, ניתן לנצל עד 90 ימים. בכל אופן, במקרים אלו ניתן לקחת ימי מחלה, על פי פריסת התשלום הרגילה, מבלי שהבוס יאשים אתכם שאתם בריאים כמו שור ומנצלים אותם במרמה. 

זוג חולה במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הכי מעצבן זה לחלות ביום חופש | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

נשאלת גם השאלה מה באשר לפדיון ימי מחלה, הרי ימי חופשה ניתן לפדות לרוב די בקלות ולקבל עליהם כסף. האם אותו הדין חל גם על ימי מחלה? גם כאן, טוען עו"ד סער שהחוק לא מאוד מקל. "אי אפשר לפדות ימי מחלה, כשאדם עוזב מקום עבודה, כל ימי המחלה שלו נמחקים ומתאפסים ואין עליהם שום תגמול". היוצא מהכלל היחיד הוא בחוק שירות המדינה, "חוק שירות המדינה לגמלאות מאפשר לעובדי מדינה לפדות ימי מחלה על-פי הסדרים כאלה ואחרים. על כל שמונה ימים יכול העובד לפדות יום אחד". באשר ליתר העובדים, יתכן שאפשר להגיע להסכם ביניים עם מקום העבודה, אך לדברי עו"ד סער, הוא עדיין לא נפגש עם מעסיקים שהתנדבו לפדות ימי מחלה של עובד.

ימי מחלה, מן הסתם, יכולים להיות גם מנוצלים לטובת ניתוחים אלקטיביים, כאלו שמתוכננים מראש. נשאלת השאלה האם כל ניתוח שכזה יכול להוות עילה לניצול של ימי מחלה. גם כאן, התשובה היא לא חד משמעית. ניתוחים קוסמטיים לדוגמא, הם סוגיה שצריך לבחון כל מקרה לגופו. "יכול להיות מצב שבו מעסיק לא יהיה מוכן שעובד יעשה ניתוח אף על חשבונו", אומר עו"ד סער. "ישנה פרשנות לכאן ולכאן. אין פסיקה בנושא. צריך לפרש את זה על פי הגיונם של דברים. לדעתי, אדם שמעוניין להתענג על ניתוח קוסמטי באחריותו לעשות את זה על חשבונו, בימי החופשה שלו, ולא על חשבון המעסיק". אך כמובן שישנם מקרים שבהם יש הכרח רפואי לקיום של ניתוח קוסמטי כמו ניתוח קיצור קיבה, ניתוח הרמת עפעפיים כשיש הפרעה בראיה והליכים רפואיים דומים.

עו"ד דוד סער (צילום: פוטו נגבה)
עו"ד דוד סער | צילום: פוטו נגבה
בהקשר של ימי מחלה, עולה גם הסוגיה הכאובה של להיות חולה דווקא ביום שבו לוקחים חופש. אין ספק 
שזו סיטואציה שיכולה להיות מאוד מבאסת. הבשורה הטובה היא שהחוק במקרה כזה, דווקא פועל לטובתכם. "אפשר לזקוף ימי מחלה גם למחלה שהיא בזמן חופשה", אומר עו"ד דוד סער. "אם אדם חולה במהלך חופשה והוא הביא אישור מרופא, הוא יכול לנצל את ימי המחלה שלו וימי החופשה שהוא התכוון לקחת יוחזרו לו".

מכל מקום, אותם ימי המחלה שנצברים, נועדו למחלה בלבד. אל תהססו להשתמש בהם אם אתם חולים וזקוקים למנוחה ואל תנסו לעשות בהם שימוש אחר, זכרו מה המשמעות של לקחת יום מחלה כשבריאים. נאחל שימי המחלה שלכם ימשיכו להיצבר להם ללא שימוש. רק בריאות.

  >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>