העידן הדיגיטלי, הטלפונים, האפליקציות והרשתות החברתיות מעצבים מחדש את העולם שבו אנו חיים ומביאים לחיינו אינספור מקצועות ועיסוקים חדשים שכנראה אפילו לא ידעתם שקיימים. אחד מהם הוא ניהול קהילות, תפסנו את הגורו של הקהילות, מלכת המנק"ליות, לשיחה על הקריירה.

מי את?

"ליאור רותם גורדון בת 34 מגבעתיים, נשואה ואמא לשלוש."

מה את עושה?

"אני מנהלת קהילות, מרצה ויועצת לעסקים וארגונים בנושא הקמת וניהול קהילה ככלי ליצירת קשר משמעותי עם לקוחות."

מה זה ניהול קהילה?

"ההגדרה של קהילה היא בעצם קבוצת אנשים שמתכנסת סביב מכנה משותף ושיש ביניהם יחסי גומלין ורצון להיות בקהילתיות- להרגיש שייך, לתרום ולהיתרם. ניהול קהילה הוא מקצוע חדש. עד לא מזמן אנשים היו עושים את זה בצורה אינטואיטיבית, היום כבר הבנו שאפשר לקחת את הקהילות הקיימות ולהוציא מכנה משותף, וללמד אנשים מהניסיון שנצבר בשנים האחרונות."

קהילה, מזכירה ליאור, הוא משהו שהיה קיים מאז ומתמיד, "גם מתפללים בבית כנסת הם קהילה לצורך העניין אבל קהילה בעולם הדיגיטלי זה משהו חדש, והיכולת ליצור קבוצה שיש קשרים משמעותיים בין חבריה הוא משהו שניתן ללמד - אפשר ללמד את הכלים המנחים לאיך לעשות את זה נכון".

איך מתפרנסים מזה?

"יש המון מנהלי קהילות שמתפרנסים מזה, כאלה שעזבו עבודות ומתפרנסים רק מהקהילה שהקימו. מעבר לזה יש אפשרות לעבוד כשכיר בחברה או עסק ולנהל עבורם את הקהילה. אני אישית מתפרנסת היום מלייעץ לאחרים ולהרצות בנושא."

בנוסף רותם גורדון גם מנהלת כמה קהילות- הבוסטריות, קהילה לעצמאיות שהקימה לאחרונה עם שותפה, במטרה לתת 'בוסט' לעסקים עצמאיים, ושכבר התפתחה מקהילה אחת לקהילות אזוריות. "ההבנה היא שהרבה יותר כיף להיפגש ולעבוד ביחד, גם אם את עצמאית, הקשרים החזקים נוצרים דווקא מהפגישות התכופות. אז אנחנו יוצרות קהילות מקומיות שיוכלו באמת להיפגש."

היא גם חלק מצוות הניהול של קבוצת הפסייבוק והקהילה המצליחה - סופרגירלס.שבמסגרתם השתתפה לאחרונה במיזם מרגש במיוחד "פייסבוק העולמית הזמינו אותנו להעתיק את מה שהסופירגרילס עשו וללוות נשים מוחלשות בהקמה של קהילות שונות למשל לאמהות יחידניות, לאמהות לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד. העברנו אותם הכשרה בניהול קהילה, נתנו להם את כל הכלים והיום הן עושות את זה בעצמן עם תמיכה שלנו."

ובנוסף היא גם מנהלת עבור לקוח את הקהילה של עדיף- שמטרתה לאגד בעלי מוגבלויות ככוח צרכני.

View this post on Instagram

זה שאת עצמאית לא אומר שאת צריכה לעשות הכל לבד. זה שאת עצמאית לא אומר שלא תוכלי למצוא לעצמך שותפות לדרך. לשמחתי במהלך הדרך מצאתי לי את @reuturbo שהייתה פגישת הקפה הראשונה שלי כעצמאית. ביחד מנינו את כל הפחדים והקושי ביציאה לעצמאות והבנו שאפשר לשבת ולפחד או שאפשר לעשות. באופן כללי בחיים שלי, בכל מקום שאין לי אני יוצרת, בכל מקום שאני מתלוננת אני משנה ואם לא אין לי את הזכות להתלונן. מכירות את אלו שלא מתנדבים לועד ההורים אבל מתלוננים על פועלו? אני לא חושבת שאפשר להתלונן אם אין לך רצון לתת יד לשינוי. יחד עם רעות, הקמנו את #הבוסטריות קהילת עצמאיות שנותנת בוסט אמיתי לעסק שלך. מדהים לראות איך חלפה רק שנה מאז הקמת הקהילה ואת הדרך שעשו העסקים ששם, הנשים שמאחורי העסקים. זאת בדיוק ההוכחה שלקבוצה יש כוח מניע חזק. הכוח מייצר קשרים וחיבורים אבל גם גורם לתנועה פנימית בתוך עצמך להניע ולדחוף קדימה. כשאת רואה אחרות מצליחות- את לומדת ומקבלת השראה, כשאת רואה אחרות טועות בדרך, את לומדת איפה לא כדאי ללכת או איך ללכת אחרת. וכל ההשפעה הזאת התחילה מפגישת קפה, עם האשה הנכונה במקום הנכון. #כוחה_של_קהילה

A post shared by ליאור רותם גורדון (@lior_rotem_gordon) on

איך נראה יום עבודה שלך?

"אחד הדברים שאני מאוד אוהבת בעבודה שלי הוא שאף יום לא נראה כמו זה שלפניו. היום למשל קמתי בבוקר ונסעתי לעבוד במרחב העבודה בתיאטרון גבעתיים שפתחתי בשיתוף עם התיאטרון והעירייה. אחר כך היתה לי פגישת ייעוץ, ותוך כדי גם העלתי מהטלפון פרסום לקורס מנהלי קהילות מתקדמים. יש ימים שאני אצל לקוח, יום שאני עובדת מהבית, יום שאני כל היום בחוץ בפגישות. אבל מה שאני הכי אוהבת זה שאני פוגשת המון המון אנשים ובאמת נוצרים מזה חיבורים מאוד יפים." 

איך מגיעים לעבוד בזה?

ליאור מספרת שהגיע לעסוק בניהול קהילות במקרה ומתוך התנדבות- "יצאתי לחופשת לידה כשילדתי את הבת הראשונה שלי, חברתי לשותפה מגבעתיים והקמנו יחד קהילה של אמהות בגבעתיים. דרך זה שמעו עלי במקום העבודה הראשון שלי, אתר הצרכנות מאמא גורו, והזמינו אותי לבוא ולנהל עבורם את הקהילה. דרך הדבר הזה שעשיתי עבור עצמי, כדי להכיר אמהות אחרות בגבעתיים הגעתי למה שאני עושה היום ומלמדת אנשים אחרים לעשות."

צריך ללמוד בשביל זה, לעבור הכשרה?

"יש כמה דברים שאפשר לעשות- קודם כל אפשר ללכת וללמוד את זה - לעבור קורס או הכשרה, אני עצמי מעבירה היום קורס הכשרה למנהלי קהילות בבר אילן. הדבר השני שאפשר לעשות זה מה שאני עשיתי בזמנו- להקים קהילה ולהתנסות בשטח, אפילו לפנות לעסק שאתם חושבים שזקוק לקהילה ולהציע להקים לו אחת. להיכנס לכל הפורמים המקצועיים שקיימים היום, ופשוט לחקור כל הזמן, לראות דוגמאות, להבין מה עובד ומה לא ולמה" מסבירה רותם גורדון. "בסופו של דבר אין משהו טוב יותר מניסיון מעשי, גם הקורס שאני מעבירה הוא מעשי. בסוף השטח הוא הקובע, ויש דברים בעולמות הקהילות שאי אפשר ללמד אותם. מה שנוצר הוא מה שהקהילה מייצרת, אני יכולה לתת את הכלים הטכניים וללמד מה אומרים מחקרים, אבל בסוף את תביאי את אופי הניהול שלך וחברי הקהילה הם שיקבעו איך הקהילה תראה."

View this post on Instagram

A post shared by ליאור רותם גורדון (@lior_rotem_gordon) on

מה עשית לפני?

"למדתי תואר ראשון במשפטים ותואר שני בייעוץ ארגוני, עסקתי קצת בזה וקצת בזה, בעיקר בעולם הגיוס וההשמה. אבל מהר מאוד נשלפתי לעולם הזה של הקהילות. זה מוכיח בעיני שאפשר לעשות המון שינויי קריירה בחיים ועדיין להצליח ולהתקדם."

מה הדבר הבא?

את המיזם החדש שלה - הכשרה למנהלי קהילות מתקדמים ומנוסים, פיתחה ליאור עם שתי שותפות, "זה בעצם עוסק בשילוב שבין העולמות של הנחיית קבוצות, שהם מאוד פיזיים ופרונטליים לבין העולמות הדיגיטליים של קהילות דיגיטליות ובשימוש ברשת כהזדמנות ליצור קשרים משמעותיים עם אנשים, קשרים שיכולים לעזור לנו ולקדם אותנו" היא מסבירה. "אני מרגישה שיש היום המון ביקורת על זה שאנחנו כל היום בטלפון ו'מנותקים', אבל אני אישית- ליאור , בזכות הטכנולוגיה הזאת פתחתי לעצמי את כל ההזדמנויות. כל הלקוחות שלי הגיעו מהטכנולוגיה, רוב החברים שלי היום הם כאלה שהכרתי באמצעות הטכנולוגיה בקבוצות ופורומים, זה פתח לי עולומות שלמים. אני רוצה להעביר את הידע הזה- איף אפשר לקחת את הטכנולוגיה ולעבוד איתה ולא נגדה."