כבר מהימים הראשונים שהיו טיוב נולד "אי שם" ב-2005 גולשים זיהו את הכוח הויראלי שלו, ומיד החלו להתגבש אונליין קהילות נלהבות. כל מי שרצה חשיפה, הבין שקל מאוד לנצל את הפלטפורמה הזו, באופן ישיר וללא תיווך בדומה לטכנולוגיות אחרות שקמו בהמשך כמו פיייסבוק או טוויטר. כאשר השימוש ברשתות חברתיות כמקור מידע התחיל לגדול, החלה להיווצר תעשיית רשת. אז איך כוכבי הרשת מתרגמים את התוכן ביו טיוב להצלחה כספית?  

כמו בכל פלטפורמה דיגיטלית אחרת, גם ביו טיוב יזמים קטנים זיהו את התופעה והתחילו לנצל את הטכנולוגיה החדשה. רק אחרי שהוא החל לצבור תאוצה, הבינו שיש כאן עסק מאוד רווחי, והפלטפורמה עצמה התחילה לספק כלים ליצירת ערוצים ורווחים אישיים. ד"ר אוהד ברזילי, מהפקולטה לניהול טכנולוגיה ומידע באוניברסיטת תל אביב מסביר שביו טיוב מתקיימת אינטגרציה מלאה עם מערכת הפרסום של גוגל. הרווחים עובדים באופן כזה שכל מי שמעלה סרטון ליו טיוב מקבל אוטומטית כשני שליש מההכנסות מפרסומות עבור עמוד הסרטון. "מדובר במערכת פרסומות מתוחכמת כי היא מזהה את תוכן הפרסומת, ומשייכת אותה לתוכן של הסרטון".

על פי המנגנון הקיים, החלוקה ברווחים של הפרסומות היא בין בעל התוכן ליו טיוב. בכל פעם שגולש צופה בפרסומת שמקדימה את הסרטון מצטבר סכום מסוים. התעריף כיום הוא 7 דולר ל-1000 צפיות בפרסומת. כאשר מדובר בהיקף צפיות נמוך, ההכנסה זעומה, אך כשכוכבים מגיעים למיליון צפיות, מדובר בהכנסה נאה של 7000 דולר. אין זה מחייב שהצופה יצפה בכל הפרסומת אלא רק בשניות הראשונות (עד שיש אפשרות לדלג עליה).

הערוץ השני של ההכנסות שייך ליו טיוברים הפופולאריים, אשר מצליחים לקבל כסף ישירות ממפרסמים דרך חסויות ותוכן שיווקי. "כאן מדובר בסכומים לא צנועים. כל מוצר שיו טיובר מראה שווה הון, זה עשוי להגיע ל- 10 סנט לצפייה בסרטון שיווקי של קרם פנים. אנו מגלים שבאופן מפתיע דווקא בתחומי הנישה כמו טכנולוגיה, איפור, משחקים, ההכנסות מאוד גבוהות", אומר ד"ר ברזילי.

120 מיליון צפיות:

פותחים אריזות, מצלמים וסופרים את הדולרים

לחלק מכם זה עשוי להישמע תמוה אך אחד הערוצים המצליחים ביותר ביו טיוב הוא אנשים המצלמים את עצמם פותחים אריזות של מוצרי אלקטרוניקה או בובות ברבי או משחקים במשחקי מחשב. אלו הפכו להיות בשנים האחרונות כוכבי יו טיוב ומושכים לערוצים שלהם מיליוני צפיות.  

למה שאנשים יטרחו לצפות בזה?
"כשפותחים מאות אריזות, הופכים להיות פיינשמייקרים, ומי שמתעניין בתחום מבין את הניואנסים. בתחום של מוצרי אלקטרוניקה לדוגמא, הצופה רוצה שיראו לו צעד אחרי צעד איך לחבר את המרכיבים, זה הפך ללהיט מטורף בקרב קהילות של גיקים וטכנולוגים, אבל גם בציבור הרחב, וזו הייתה רק ההתחלה, עכשיו עוקבים גם אחרי פתיחה של אריזות ברבי. בדומה לפוסט עם הרבה לייקים, שיש יותר סיכוי שנקרא אותו. הצופים מתחילים לסמוך על דעתם, ונרשמים לערוצים שלהם, כשהם הופכים להיות סטארים הם גם הופכים למומחי שיווק ומיתוג אישי".

9 מיליון צפיות:


"אחד הכוכבים הבלתי מעורערים בתחום הוא השוודי PEWDIEPIE – ברגע שהוא מעלה סרטון, הוא מגיע ל-54 מיליון איש ישירות לפיד בפייסבוק או לאימייל, מדובר כאן במכונת יחסי ציבור ופרסום אדירה, שעברה את ערוצי הטלוויזיה הציבוריים ולא רק ערוצי נישה", אומר ד"ר ברזילי. ואכן מדובר במכונה שמייצרת כסף, המון כסף. בכתבה שפורסמה עליו לפני מספר חודשים, צוין שההון שהצליח לייצר מאז 2010 מוערך בכ-124 מיליון דולר, רק מערוץ יו טיוב.

77 מיליון צפיות אנד קאונטינג:

כוכבים צומחים

סביר להניח שאילולא יו טיוב תעשייה של פתיחת מתנות, שמגלגלת מיליונים, לא הייתה נולדת בשום מקום אחר. אבל זה לא הדבר היחיד שצמח ביו טיוב. יותר ויותר אמנים היום לא זקוקים כבר לסוכנים וחברות הפקה, כיוון שהיו טיוב משרת אותם בצורה נאמנה. הסטנדאפיסט אודי כגן הוא דוגמא מובהקת למי שצמח ביו טיוב בדמות של "משיח", וההצלחה הזו הביאה אותו לתוכנית "ארץ נהדרת". ואם כבר בארץ נהדרת עסקינן, כגן הוא לא כוכב היו טיוב היחיד שהיה בשוליים ושהתוכנית אימצה לחיקה, גם סרטוני האנימציה "ניר וגלי", זכו להמון שיתופים ברשתות החברתיות, עד שקיבלו מקום בפריים טיים. "יו טיוב מהווה חממה או מעין מגרש משחקים, זה הופך לסקאוטינג כדי לזהות את הדבר הבא. יו טיוב נותן לך את ההזדמנות. אם אתה טוב, המיינסטרים ישמח לחבק אותך". 

גם כוכבי המוסיקה החדשים, כמו "קפה שחור חזק",  הראפר איזי או סטטיק ובן אל, שמספר הצפיות בסרטונים שלהם מגיע למספרים כמו 33 מיליון או 37 מיליון, הוכיחו שאין להם יותר צורך ב-MTV או גלגל"צ. "יו טיוב הייתה ההוכחה שהם הדבר האמיתי".

הקליפ הפופולרי ביותר ביו טיוב בישראל - 33 מיליון צפיות:

ז'אנר נוסף שזוכה להצלחה ביו טיוב הוא ערוצים של מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, אלו הם ערוצים בעלי פוטנציאל מסחרי גבוה, שפונים בעיקר לנשים. "חוץ מפרסומות ביו טיוב דרך גוגל, חברות שולחות מוצרים לכוכבי יו טיוב בתחום, כדי שיתנו את חסותם. לז'קלין היל לדוגמא יש 4 מיליון מנויים, יש כאן חשיפה משמעותית, ושווה לחברה להשקיע בה מבחינה כלכלית, בעיקר כי קהל היעד מאוד ממוקד", מוסיף ד"ר ברזילי.

לייצר כל הזמן תוכן כדי להישאר בתודעה

מורן טרסוב היא יוטיוברית, גורו יופי ויוצרת תוכן מובילה ברשת. לפני כארבע שנים כשסיימה לימודי איפור והחלה לחפש את דרכה בעולם האיפור לכלות, עקבה אחרי סרטונים ותכנים של גורואיות יופי מחו"ל כמו קנדי ג'ונסון, על מנת לקבל השראה. כאשר הבינה שאין להן גרסה מקומית, החליטה שאת המשבצת החסרה היא תהיה זו שתמלא. "הסרטון הראשון דיבר על פינת איפור חדשה שבניתי בבית וקניות של מוצרי איפור שאימא שלי קנתה לי מארה"ב. לא חשבתי שאף אחד יצפה בזה, אבל ראיתי שיש לו תהודה ונוצרה סביבי קהילת מעריצות, שחיפשו תכנים וטיפים בטיפוח".

טרסוב מספרת שבהתחלה התמקדה בהעברת תכנים על עולמות הטיפוח והאיפור, מומלצים, טיפים, וקניות ועם הזמן התכנים התרחבו והעמיקו לפן יותר אישי, סטייל "מחוברים". "ראיתי שהחיים שלי ואני כפרסונה מאוד מעניינת אותן. העובדה שהשתמשתי בזה לומר את דעתי על הנקה, משפחה וערכים מאוד קירבה את הצופים, מה גם שנוצרו דמויות משנה כמו המשפחה שלי, שהם חלק מהותי מהערוץ". טרסוב מעידה שזו "עבודה אינטנסיבית ותובענית. העבודה היא סביב השעון, בגלל התיעוד האישי ובגלל הרדיפה לייצר תוכן. כדי להישאר בתודעה אני צריכה לייצר תוכן איכותי, לתכנן את הסרטון הבא, צילומים, עריכה וקידום שלו בכל המדיות. אני "שם" כל הזמן גם כשקמתי אחרי שרבתי עם הבן זוג, או כשאני מבואסת, אני עדיין צריכה להמשיך".


עיקר ההכנסה: תוכן שיווקי ושיתופי פעולה עם מותגים

כיום עוקבים אחרי הערוץ של טרסוב כ-40,000 אנשים, 70 אחוז מהם בגילאי 18-44 והשאר בקצוות. הקהל הרב שהתגבש במהלך 4.5 שנות פעילותה ביו טיוב הפך את התחביב לעסק משתלם. "הערוץ הוא העסק שלי לכל דבר, היום אני מעסיקה עורכת, ואני לא משקיעה כסף לקדם או קמפיינים, אלא מעלה תכנים באופן רציף: 3 סרטונים בשבוע, באורך משתנה, מ-5 ועד 15 דקות. בניגוד למה שחושבים, רוב הכסף לא מגיע מיו טיוב, בגלל שזה לא ברמה של צפיות כמו בחו"ל. הסכום החודשי מיו טיוב פחות או יותר קבוע, אבל אי אפשר להתייחס לזה כמשכורת. עיקר ההכנסה שלי הוא מתוכן שיווקי ומשיתופי פעולה מסחריים. יש מספר מותגים שמעבירים לי הכנסה קבועה ואני עובדת איתם באופן שוטף במהלך השנה, בין אם זה בסרטוני "מומלצים", או סרטונים ייעודיים שלהם שבהם אני רק מקדמת את המותג".

"לדוגמא, שיתופי פעולה קבועים שאני עושה עם דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון, אלקליל, אסתי לאודר, קליניק, סקארה, פופה, מקס פקטור, ועוד. כמובן שאלו הם מותגים שאני מאמינה בהם, היו לי הרבה פניות ממותגים שהציעו לי הרבה כסף אבל לא היה לי נכון לשתף איתם פעולה מבחינת הקהל שלי כמו טמפונים, או גלולות למניעת הריון או מותגים שהם לא איכותיים בעיניי. אמנם זה מצמצם אפשרויות, אבל מצד שני זה שומר על הפרסונה שלי כגורו של יופי כפי שתופסים אותי, כי אם אפרסם משהו לא איכותי, יהיו לזה השלכות", אומרת טרסוב שהגיעה בעקבות החשיפה שלה ביו טיוב גם לטלוויזיה עם פינה בתוכנית "מילון היופי" בערוץ 10. טרסוב מספרת שנכון להיום היא כבר עובדת על ליין מוצרים שלה. "אני מפרסמת, מפרגנת ומפרנסת הרבה מותגים אחרים, אבל בסופו של דבר יש לי קהל ואפשרות להביא את המותג שלי".

מורן טרסוב (צילום: נמרוד קפלוטו,  יחסי ציבור )
מוכרחים להמשיך לנגן. מורן טרסוב | צילום: נמרוד קפלוטו, יחסי ציבור

מה יהיה הדבר הבא?

לא רק אנונימיים עצמאיים משתמשים בגוגל על מנת לבנות קריירה אלא גם אמנים ידועים כמו ג'סטין ביבר וחברות מבוססות מנסים להגיע לשווקים שטלוויזיה כבר לא מדברת אליהם. לאורך שנים רבות, חברות התקליטים נמנעו מהעלאת התוכן ליו טיוב מתוך שיקולים של רצון להרוויח הרבה מפחות מאזינים, לעומת מה שיו טיוב מציעה - להרוויח מעט מהרבה צופים. האם הגנגם סטייל הקוריאני, שהגיע ל-2.8 מיליארד צפיות היה זוכה לחשיפה עצומה ללא היו טיוב? כנראה שלא. 

ד"ר ברזילי מסביר שבמחזור החיים של פלטפורמות טכנולוגיות, לאחר שמזהים את המאמצים הנלהבים הראשונים, והפלטפורמה צוברת תהודה, אז מגיעים השחקנים הגדולים. אלו אשר היו ראשונים לאמץ את הפלטפורמה, מתחילים לעזוב ומחפשים את הדבר הבא שייתן חוויה אותנטית כי כשמתחיל להיכנס כסף גדול ותוכן ממומן, השוליים הופכים למיינסטרים. "פייסבוק לא מתה בגלל סנאפצ'ט אבל הצעירים עברו לשם, וכשהיא תגדל ותהיה משעממת, איטית ומסורבלת הם יעברו לדבר הבא. העובדה שקמים מתחרים בועטים ומרדניים היא עדות להצלחה לפלטפורמה המרכזית שהפכה לגוף מסחרי אשר מייצר ביזנס. פייסבוק ויו טיוב צריכות להיות ערניות ולזהות את הטרנדים הבאים בתחום אבל המומנטום שלהם חזק, אימפריות כאלה נופלות לאט", מוסיף ד"ר ברזילי.