איזון בית-עבודה להורים לילדים קטנים, זו משימה לא פשוטה, בעיקר בתקופת הקיץ.

היום הילד הקטן שלנו בן 9, אבל זכורות לי השיחות עם בן זוגי על מי מפזר את הילדים בגנים בבוקר  ומי אוסף אותם בסוף היום. האתגר האינסופי להצליח להחזיק את כל הכדורים באוויר ולהיות 100% גם בעבודה, גם בהורות וגם בבית שהמטלות בו לעולם לא מסתיימות וחוזרות על עצמן בלופ תמידי. כסמנכ"לית משאבי אנוש מזה יותר מ-20 שנים אני מבינה היום את האתגרים האלה משני הצדדים, גם מהצד של המעסיק וגם מהצד של העובד, במיוחד בתקופת הקיץ.

פה לתפיסתי, כסמנכ״לית משאבי אנוש, בא לידי ביטוי תפקידו של הארגון, שכבר מזמן אינו מהווה רק מקור לפרנסה, אלא מעניק מעטפת הוליסטית כוללת לעובדים - בין היתר בנושא של איזון בית עבודה. כשמדברים על האיזון הזה בכל מה שקשור להורות זה מתחיל כבר בתקופת ההיריון (וחלקנו בטיפולי פוריות וכדומה) ובהמשך בלידה, בחופשת הלידה ובגידול הילדים בכלל. על מעסיקים להקל על העובדים ועל בני הזוג, להראות הבנה ולאפשר גמישות בשעות העבודה ואף בהיעדרות בעת הצורך - ובפרט בתקופת הקיץ.

הנה כמה המלצות שלי לעובדים לקראת תקופת הקיץ:

תכננו מוקדם

בתור התחלה, אני ממליצה על תכנון מוקדם של תקופת הקיץ בשיתוף בן הזוג והמעסיק. אם נעזרים בסבא או בסבתא לצורך שמירה על הילדים, אני ממליצה לשתף גם אותם בתהליך התכנון של החופשה. לתכנן לוז פעילויות לחופשה, מי נמצא עם הילדים מתי ומה עושים. למצוא פתרונות מבעוד מועד כגון, קייטנות, בייביסיטר, חלוקה עם הורים אחרים.

תאמו ציפיות של לו"ז החופשות עם המעסיק, זה יסייע למעסיק לנהל את המשימות של הצוות בצורה טובה וכך להקל עליכם ההורים לצאת לחופשה בראש שקט.

בתקופה זו נדרשת מהמעסיק הבנה ותכנון מראש של הלו"ז והמשימות. אתם בתור עובדים צריכים לבקש ולתאם עם המעסיק מספיק זמן מראש בכדי שהמעסיק יוכל להיערך.

שמרו ימי חופשה לסוף הקיץ

תכננו את ימי החופשה שלכם בקפידה, היערכו מראש כדי שלא יהיה לכם מחסור בימי חופשה בתקופת סוף הקיץ - קחו אותה בחשבון מראש. ימי החופשה נועדו כדי שהעובד יבלה זמן איכות עם משפחתו, ינוח ויתאוורר.

החופש הגדול (צילום: goodluz, Shutterstock)
"ימי החופשה נועדו כדי שהעובד יבלה זמן איכות עם משפחתו, ינוח ויתאוורר" | צילום: goodluz, Shutterstock

התנהלו נכון בעבודה מהבית

במיוחד מאז התפרצות הקורונה, ארגונים רבים, וגם אנחנו, מאפשרים עבודה מהבית. המצב בו העובדים עובדים מהבית ובמקביל שומרים על הילדים הוא מצב לא יעיל, בו העובד מתקשה ליהנות עם הילדים וגם מתקשה לבצע את המשימות.

פתרון יעיל המשלב את העבודה מהבית יחד עם השמירה על הילדים, הוא לקחת חצי יום חופש. לדוגמה: פיזור הילדים לקייטנה בבוקר ועבודה עד הצהרים, ולאחר מכן חצי יום חופש כדי להקדיש את הזמן כדי לבלות עם הילדים. בארגונים רבים קיימת גמישות בשעות העבודה, מה שמאפשר לקיים ימי עבודה קצרים בימים שמבלים עם הילדים וימים ארוכים להשלמת המשימות.

בקשו לעבור ל"ניהול משימות"

פתרון נוסף הוא מעבר למדיניות של ניהול משימות ולא ניהול שעות. ברוב הארגונים שעות העבודה גמישות, וניתן לחלק את ימי העבודה לימים קצרים במשרד, בהם יוצאים מוקדם לבלות עם הילדים וימים ארוכים בהם משלימים את המשימות. בקשו זאת מהמעסיק, סגרו איתו שגם אם תצאו מוקדם תשלימו בערב את המשימות מהבית. כך ניתן לחלק את השבוע בן בני הזוג, הסבים, הסבתות והבייביסיטר. המלצתי היא לקבוע סידור שבועי קבוע, מה שישקיט את הלחץ ויסייע בתכנון המשימות, תוך תיאום הצפיות עם מקום העבודה.

עבודה מהבית (צילום: Dragana Gordic, shutterstock)
נצלו בתבונה את ההזדמנות לעבוד מהבית | צילום: Dragana Gordic, shutterstock

בשורה התחתונה מה שחשוב למקום העבודה אלה התוצרים. באחריותכם לעמוד במשימות שלכם, באיכות ובזמן, ולהרים דגלים במקרה הצורך. באותה מידה שאתם כעובדים נהנים מגמישות בשעות, מוטלת עליכם האחריות לעמוד במשימות ופה המקום של ארגונים לנהל משימות ולא שעות, להעביר את האחריות לעובד ולסמוך על העובדים שידעו לנהל את הזמן שלהם בהתאם.

זכרו שגם חגי תשרי קרובים

בשנים רבות, וגם השנה, חגי תשרי יוצאים סמוכים מאד לחופשת הקיץ. במהלך החודש יש מעט ימי עבודה ומאתגר להשלים משימות. בתכנון העבודה שלכם ושל המעסיק קחו זאת בחשבון ודאגו להיערך נכון במהלך אוגוסט ותחילת ספטמבר, כדי שלא תתחילו את תקופת החגים עם פערי עבודה שיקשו עליכם להנות ולנוח בתקופת החגים.

תקופת הקיץ היא תקופה קשה ומאתגרת, גם לעובדים וגם למעסיק. תקשורת פתוחה, תכנון והבנה הם הבסיס לצליחת התקופה הזו בשלום.

קרן מושקוביץ - סמנכ"לית משאבי האנוש ב-GuardKnox (צילום: ליטל קורציג,  יח"צ)
קרן מושקוביץ - סמנכ"לית משאבי האנוש ב-GuardKnox | צילום: ליטל קורציג, יח"צ
קרן מושקוביץ היא סמנכ"לית משאבי האנוש של חברת האוטו-טק GuardKnox, העוסקת במתן פתרונות מחשוב מתקדמים - תוכנה וחומרה לתעשיית הרכב, ובנוסף היא גם אמא ל-3.