לרוב כששומעים על עובדים שקיבלו אופציות למניות בחברה ועשו סכום גדול של כסף, אנחנו חושבים על מהנדסים בהייטק. בדרך כלל נתקשה למצוא בין העובדים את אנשי הצווארון הכחול.  והנה, דווקא בסיומה של שנה קשה כמו זו, יש חברות שבוחרות להציע את האופציות לכלל עובדי החברה – עד לאחרון שבהם.

חברת שפיר הנדסה, מחברות הבנייה והתשתיות הגדולות בישראל, החליטה לאחרונה להעניק לעובדיה אופציות למניות החברה, במודל של מועסקים בחברות הייטק. תכנית האופציות תוענק לכל עובד עם ותק של כ-3 שנים ולפי גורמים בחברה אין עובד בחברה שלא ירוויח. ואם שאלתם, אז כן - גם השומר בחניון. שפיר הודיעה לאחרונה שתקצה ל-845 עובדים ומנהלים 14.7 מיליון אופציות, 3.9% מהון החברה, במחיר מימוש של 24 שקל. המניה נסחרת כיום במחיר של 22.9 שקל – כך שהאופציות לא רחוקות מהכסף. שפיר תוכל להגדיל את ההקצאה ל-20 מיליון אופציות, שבמימוש מלא יהוו כ-5.3% מהון החברה.

חשוב להדגיש ולומר כי זאת לא הפעם הראשונה ששפיר מעניקה לעובדיה אופציות למניות. בעת ההנפקה הראשונית בבורסה ב-2014 העניקה שפיר ל-635 עובדים – ובהם מהנדסים, מזכירות, נהגי שופל ועובדי מחצבה - אופציות ששווין נסק בעשרות מילוני שקלים בעקבות העלייה החדה במניית החברה בבורסה. מאז ההנפקה זינקה המניה בכ-350%.  היום מעסיקה החברה 1,550 עובדים ופועלת בארבעה מגזרי פעילות ופועלת בן השאר בהקמה וניהול של פרויקטים לאומיים, כמו הנתיב המהיר וכביש 6, בסיסי הלוגיסטיקה, נמל חיפה החדש ועוד.

 "סכום כזה עבור זוג צעיר שרק התחיל את דרכו, היה בעצם אוויר לנשימה ונתן לנו את האפשרות לקנות את הדירה הראשונה שלנו"

 "בחלוקת האופציות הראשונה הופתעתי מאוד. זו פעם ראשונה ששמעתי על חברה שמשתפת את העובדים שלה. אף אחד מהחברים שלי מהלימודים, שעובדים במקומות אחרים, לא הכיר הנפקות ואת השיתוף של העובדים בעניין. יש פה חברה שעומדת בסטנדרטים של חברת הייטק ולא של חברת בנייה מן המניין - אלא הרבה יותר", מספרת סהר מזרחי, בת 36 מחיפה. מזרחי התקבלה לפני כעשור לעבוד בחברה, והיום על אף גילה הצעיר, היא מנהלת את פרוייקט הרכבת הקלה בירושלים.

"אני לא בטוחה כמה אנשים מבינים את הקושי של אישה בתחום כל כך גברי, להשתלב בפרויקטים הכי גדולים, מעניינים ומאתגרים שיש בארץ. אני נוסעת ברחבי הארץ ומראה לילדים ולמשפחה שלי 'אמא עזרה לבנות את זה'. זה מוחשי. זה ממשי. זה משאיר חותם", היא מספרת בהתרגשות ולא שוכחת להודות: "להמשיך ולתת לאישה להתפתח בתפקידים ניהוליים תוך הקמת משפחה ולימודי תואר שני, זה ממש לא מובן מאליו".

עבור מזרחי זאת כבר ההנפקה השנייה בחברה, ולדבריה מדובר בלא פחות מקרש מקפצה לחיים: "בהנפקה הקודמת קיבלתי סכומים שעומדים על מאות של אלפי שקלים. סכום כזה עבור זוג צעיר שרק התחיל את דרכו, היה בעצם אוויר לנשימה ונתן לנו את האפשרות לקנות את הדירה הראשונה שלנו", מספרת מזרחי, "בימים אלה יש חלוקה נוספת - מדובר על הכפלות של הסכומים הקודמים, פשוט תוסיפי עוד "אפס" בסוף המספר הקודם. בימים כאלה שבהם אנשים לצערי מאבדים את העבודה ומוצאים לחל"ת, זה לא מובן מאליו שיש חברות שממשיכות ונותנות מענקים לעובדים".

אחמד האריש, עובד בחברת שפיר הנדסה (צילום: צילום ביתי)
אחמד האריש: "האנשים הפשוטים שותפים לחברה עצמה" | צילום: צילום ביתי

מזרחי לא לבד. אחמד האריש בן 56 מנצרת, מנהל מוסך במרכז הלוגיסטי, שותף לתחושות: "זה לא טריוויאלי שחברה משתפת את העובדים ולא שומרת רק להנהלה. האנשים הפשוטים שותפים לחברה עצמה וזה גורם לי להרגיש חלק ממשפחה. האופציות עזרו לי לממן את הלימודים של הילדים שלי וגם לסגור קצת את המשכנתא. כשהגעתי לעבודה ידעתי שאני עובד עם אנשים טובים, אבל רק לאחר שלוש שנים ידעתי שיש גם אופציות וכמובן שאני רק רוצה לומר תודה".

"אם לא הייתה קורונה אז הייתי טסה כבר לחו"ל", משתפת אורטל מדינה, בת 38 מבית שמש, פקידת לוגיסטיקה שעובדת כבר למעלה מעשור בחברה. "הייתה שמועה יום אחד  שהחברה שלנו נכנסת לבורסה, והמנהל שלי דאז קרא לנו, אמר שיש חלוקה של אופציות והביא לי מעטפה. מאז זה נמצא כחיסכון לתאילנד".

אורטל מדינה, עובדת בחברת שפיר הנדסה (צילום: צילום ביתי)
אורטל מדינה: "הקורונה שיבשה לי את התוכניות, אבל בתקופה כזו כל שקל חשוב ועוזר" | צילום: צילום ביתי

"לא משנה כמה יתנו - מספיק שיתנו. הם אשכרה רואים אותי בגובה העיניים, אני לא מנהלת, אני בסך הכול פקידה. בחברות אחרות לא נותנים לכל עובד קטן והנה אצלנו רואים את כולם. הקורונה שיבשה לי את התוכניות, אבל בתקופה כזו כל שקל חשוב ועוזר. למרות הקורונה אנחנו עובדים כרגיל ואף אחד לא יצא לחלת".