נירית משולם (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק)
משולם. מחפשת את הבוס על הסוס הלבן | צילום: Photo by Flash90, פייסבוק
"מי שמכיר אותי באמת יודע שהצעד הזה לא בא לי בקלות...אבל טרם מצאתי את האחד שלי, שיאמין בי, שיסמוך עלי ויפרגן", את הסטטוס הנוגע ללב הזה העלתה  נירית משולם לפני יומיים לפייסבוק. משולם, בת 24 מרחובות, הוסיפה לפוסט תמונה שלה בהינומה, וגרמה לקוראים את הסטטוס לשלוף מיד את רשימת החברים הפנויים שלהם, אך קריאה של הסטטוס עד סופו מגלה שמשולם לא מחפשת שידוך – היא מחפשת משהו אחר ולא פחות חשוב: עבודה.

“בחודשיים האחרונים אני מחפשת עבודה כמו כולם", היא מספרת לנו, “הדרך הזו עוד לא האירה לי פנים אז החלטתי שאני חייבת לעשות משהו אחר, חריג, שיבליט אותי על פני השאר ויצליח במקום בו קורות החיים עוד לא הצליחו. נזכרתי בשני מקרים של בחורות שחיפשו אהבה בפייסבוק וזכו לשיתופים רבים וכיון שאני יודעת שאהבה מסקרנת ונוגעת באנשים תמיד, עיצבתי את הסטטוס שלי כבחורה שמחפשת חתן. אז, אחרי שתפסתי את תשומת הלב של האנשים, הם מגלים בצחוק ובהפתעה שאני מחפשת עבודה ולא אהבה". והצעד הזה של משולם זוכה לתגובות נלהבות: כמאה שיתופים, לייקים וחשיפה למעסיקים פוטנציאליים. “עוד לא השגתי עבודה בזכותו אבל הרבה אנשים אמרו לי שהיו שוכרים אותי והאמת היא שזה הפך את חיפוש העבודה שלי בירושלים לנעים יותר. זה יגיע רחוק יותר מקורות החיים שלי", היא בטוחה. וכנראה שהיא צודקת: הפייסבוק פתחה לנו עולם חדש ומלא אפשרויות בכל התחומים - וגם בתחום העבודה. אם פעם היינו צריכים להרים טלפונים כדי ליידע את החברים שיזקרו אוזניים עבורנו – היום בלחימת כפתור פשוטה אנחנו יכולים לספר על זמינותנו לא רק למאות החברים שבפרופיל – אלא גם לחברים של החברים ובכלל.

בעולם הזה, קל להבין למה קריאות עזרה לחיפוש עבודה באמצעות סטטוסים בפייסבוק הן ממש לא דבר חדש. מה שנראה שהולך ומתחדש, הולך ומקצין, הן דווקא הדרכים בהן אנחנו, המשתמשים הפשוטים, נוקטים כדי למשוך את תשומת הלב של החברים שלנו והמשתמשים האחרים. כן, נראה שכולנו עושים יותר ויותר כדי להבליט את הבקשה שלנו בפיד של החברים, כדי לוודא שהם לא יפספסו את המסר שלנו – כי אם פעם היה מספיק לספר שסיימתם תפקיד ואתם מחפשים את האתגר הבא – היום צריך כבר הרבה יותר מזה כדי לזכות בתשומת הלב של הסובבים אתכם.

כך, מתמלאת הרשת במחפשי עבודה יצירתיים במיוחד: קחו למשל את דרור חכימי שהחליט להפוך את קורות החיים ממסמך משעמם וחסר יצירתיות למצעד של ממים מקסימים שמושכים את העין. אתר מזבלה מספר שאת אותם הממים הוא מרכז בעמוד פייסבוק שהקים במיוחד למשימה, יחד עם פרטיו האישיים כך שכל מעסיק/ה פואנציאלי/ת תוכל ליצור איתו קשר מיידי.

וזה לא נגמר שם: הכירו את גברת אלינור שריקי שהעלתה ליו טיוב סרטון מתוק שזכה ללא פחות מ-3,284 צפיות ומגולל בצורה מלאת חן את מה שיקרה אם היא לא תמצא עבודה, ומהר –  או את הסרטון המקסים שהעלה תסריטאי מובטל לרשת. בווידאו, המתכתב עם הקליפ והשיר "subterranean homesick blues” של בוב דילן האגדי, הוא מחזיק ערימה של דפים שמלווים את המילים שחיבר ומבהירים איך נסיבות חייו העגומות לכאורה, הביאו אותו למקצוע הזה ולמצב הזה של חיפוש עבודה ביו טיוב. אבל היו טיוב והפייסבוק הם לא המקומות היחידים בהם אפשר למצוא מחפשי עבודה יצירתיים במיוחד: אתר "מזבלה" חשף את הקמפיין המתוחכם של הקופירייטר והבלוגר רן פינקלשטיין. כשזה חיפש מקום עבודה חדש הוא פצח בקמפיין ממוקד שהשתמש בגוגל Adwords כדי לפנות למעסיקים הפוטנציאליים שלו בצורה פרטנית וגאונית: כשהמנכ”לים ומנהלי הקריאייטיב במשרדי פרסום הם חטאו בחטא המשותף לכולנו וחיפשו את שמם בגוגל, הם זכו, נוסף לתוצאות, גם בפניה ישירה מפינקלשטיין, שכללה אתר מתוקתק ותיק עבודות. והמקוריות כבר חצתה את הגבולות והגיעה מהרשת אל החיים האמיתיים כשבשנה שעברה, עם ריח תעמולת הבחירות באוויר, מתן קאופמן תלה שלט חוצות מול המרכז הבינתחומי בהרצליה, שמציע אותו לתפקיד ראש העיר – או לכל תפקיד אחר, בעצם.  זה עבד ובזכות השלט, שנשא את מספר הטלפון שלו, הוא קיבל לא רק מטר של הצעות עבודה – אלא גם הצעות רומנטיות מנשים, כך סיפר ל-mako.

הפייסבוק, הטוויטר, האינסטגרם והיו טיוב כאן כדי להישאר ונראה שעם שלל רשתות חברתיות חזקות וכלים לפרסום עצמי מתקרב היום שכולנו נצטרך לשווק את עצמנו בדרכים מקוריות יותר. 

 מכירים עוד מחפשי עבודה מקוריים? טקבקו לנו!

>> צפו: רגעים מביכים שקורים כשאתה מובטל