קרובות משפחה, נערות בנות 17 וחיילת בת 19, כבר מתחילות לתהות מה יעשו אחרי הצבא. בנות ה-17 סיימו לפני רגע תיכון (כן, שנה לפני), הן לומדות לפסיכומטרי ומתכוננות לשירות הצבאי. בת ה-19 מתחילה לתהות מה תעשה ביום שאחרי, וההורים כבר מתחילים לייעץ לשלושתן מה ללמוד ואיזה מקצוע ייתן להן ביטחון כלכלי ותעסוקתי ובמקביל יאפשר להן לנהל חיי משפחה. שלושתן שייכות לדור ה-Z, בני 15-20, הדור שאוטוטו ייכנס לשוק התעסוקה ויקבע איך תיראה המדינה בעוד שני עשורים. זה נכון, כמובן, בכל העולם. בארה"ב, לדוגמה, הדור הזה הוא 25% מהאוכלוסייה.


לכן מעסיקים צריכים להתחיל כבר עכשיו להכיר את בני הדור הזה. שתי חברות מחקר אמריקאיות, Monster ו-TNS, יצרו פרופיל של דור ה-Z, המשרטט בעיקר את האופן שבו הוא חושב על קריירה: המשמעות שלה בעיניו, הדברים החשובים לו במקום העבודה וכדומה. "כשהדור הזה ייכנס לשוק העבודה, ייווצר מצב שבו בני חמישה דורות שונים עובדים זה לצד זה - הבייבי בומרס, דור ה-X, דור ה-Y (או דור המילניום) וכאמור דור ה-Z. האחרון עולה במספריו על הבייבי בומרס ודור ה-Y יחדיו, והוא בטוח בעצמו יותר, מבין הרבה יותר בטכנולוגיה ושאפתן יותר מהדורות הקודמים. לבני דור ה-Z יש תכונות אופי בעלות ערך רב למעסיקים", נכתב במחקר.

המחקר סקר 2,000 איש (בארה"ב לבדה) לרוחב ארבעת הדורות שציינו. אחת מהן מנוסחת כך: "בני דור ה-Z הם לא חיקוי של דור ה-Y. הדור הזה מביא עמו ציפיות חדשות ושונות בכל הקשור לקריירה, לתקשורת בינאישית ולאיזון בין עבודה לבין מה שאינו עבודה (כמו משפחה, פנאי וכדומה)". הנה כמה קווים לדמותו של הדור הבא בעבודה:

* יזם ובטוח בעצמו: "תחשוב מחוץ לקופסה", אתם אולי תגידו בעוד בני דור ה-Z יתהו: "איזו קופסה?". דור זה מאמין ביצירת הזדמנויות שאינן קיימות בהווה, והוא לא יישב ויחכה שאחרים יתנו לו את ההזדמנות. לפי המחקר, זהו הדור הכי יזמי ו-76% ממנו מאמין שהוא הבעלים של הקריירה שלו ושהוא לבדו יניע את ההתפתחות המקצועית שלו (לעומת 70% בשלושת הדורות האחרים שנבדקו). כמו כן, 49% ממנו רוצה להיות עצמאי לעומת 32% בשלושת הדורות האחרים.

* עובד קשה ומונע מכסף: זה לא דור של עצלנים. בעוד הזדמנויות קרייריסטיות, תשוקה לקריירה והצבת מטרות משפיעות רבות על המוטיבציה שלו, שכר משפיע לא פחות. בעודם רואים כיצד בני משפחותיהם ו/או שכניהם איבדו את בתיהם ואת חסכונותיהם במהלך המשבר של שנת 2008, דור ה-Z למד להעריך כסף ויציבות כלכלית. ועדיין, זהו אינו דור שמאמין בארוחות חינם והוא מוכן להפשיל את שרווליו ולעבוד קשה. 58% ממנו מוכן לעבוד בלילות ובסופי שבוע עבור שכר גבוה יותר, וזאת לעומת 41% לרוחב שלושת הדורות האחרים.

קווים לדמותו של דור ה-Z

* רוצה להשאיר את חותמו על העולם: דור ה-Z רוצה שלעבודה שלו יהיה ייעוד ותהיה לו תשוקה אליה. זהו הדור שרוצה יותר מכול הדורות הקודמים שלעבודה שלו תהיה מטרה כמה שיותר נעלה ממקור פרנסה, 74% לעומת 69% בשלושת הדורות האחרים. זהו דור שרוצה ליצור שינוי, ויש לו השפעה חיובית על סביבתו - בכל דרך שבה הוא בוחר.

* הראשון שהוא דור דיגיטלי: דור ה-Z הוא הראשון שאפשר להגדירו דיגיטלי טהור, כי הוא נולד לעולם שכבר יש בו אינטרנט. לכן אין אצלו הפרדה בין העולם המקוון לעולם הלא מקוון, ויש לו מערכת יחסים סימביוטית עם טכנולוגיה - וסביבת העבודה העתידית שלו אינה יוצאת דופן במובן זה. דור זה מאמין שהטכנולוגיה מאפשרת לו להיות יותר פרודוקטיבי, כי הוא יכול לעבוד מהבית בתכיפות גבוהה יותר. מנגד, 48% מדור זה מאמינים שטכנולוגיה מגדילה את ציפיות המעסיק ממנו (לעומת 38% בדורות האחרים).

* חוזרים לתנאים של הסבים והסבתות: דור ה-Z מאוד פרקטי ולכן מה שהוא דורש ממקום העבודה שלו מזכיר את הדרישות של הסבים והסבתות שלו: קודם כול ביטוח רפואי, אחר כך שכר תחרותי ולבסוף בוס שהוא יכבד (ראו טבלה). שולחנות פינג פונג באמצע האופנספייס, חדר כושר או מטבחון עשיר במאכלי שף ממש לא מעניינים אותו.