אפשר להגיד עליהם הרבה דברים, אבל הצמד המוסיקאלי סטטיק ובן אל תבורי עושים בית ספר לכולם. הלהיטים הפופולאריים שלהם מושמעים בכל פינה, והנוכחות ברשת האינטרנט ומחוצה לה מצליחה לעשות גלים. אם להסתכל עליהם מהצד ולבחון עמוקות את הפעילות שלהם בשנה האחרונה, מגיעים למסקנה ברורה -- השניים הם אשפים בשיווק והצליחו לבנות כמעט מאפס מותג מנצח.

הצלחתם אמנם נמדדת בהקשר של המרחב המוסיקלי התחרותי בישראל, אך את המאמצים השיווקיים שלהם ניתן להשליך כמעט על כל תחום אחר. מהם המוטיבים השיווקיים שהביאו לצמיחה של הצמד הזה, ואיך גם בעלי העסקים והסטארטאפים יכולים ללמוד מהם?

הצבעים והקול

מבחינה שיווקית, לגוונים של הקול והצבע יש משמעות עמוקה. מותגים מבינים זאת כבר מאות שנים. השוואה בין הקליפים של הצמד בן אל וסטטיק, מלמדת שבכולם הם עושים שימוש בגוונים פאסטליים-זוהרים (צהוב, ורוד וכו'). המוטיב הזה חוזר בכל קליפ וקליפ, כנ"ל לגביי הפתיח של כל השירים נשמע דומה (בכולם מוזכר שמו של המפיק המוזיקלי ג'ורדי). החזרתיות הזו מבנה לקהל היעד של הצמד תמונה מאוד ברורה ומסייעת להם להבין שמדובר בהם. אם תרצו סימן היכר נוסף.

המוטיב הזה, נולד במקור כצורך בסיסי של פירמות ליצור זכירות גבוהה אצל הלקוחות. בעידן המודרני- בעלי עסקים, מותגים, סטרטאפים צריכים לעשות שימוש בטכניקת הצבעים והקולות בצורה מושכלת. בכל מפגש עם הצרכן לחזור בצורה שיטתית על הצבעים, הקולות (ובתחומים מסוימים גם על הריחות והמגע).

מחדשים את סיפור המסגרת

אם יש מכנה משותף מאוד ברור לכל הלהיטים של הצמד, סטטיק ובן-אל, הוא סיפור המסגרת שהם בונים בכל פעילות ובכל קליפ. התסריטים שהם בונים, הקליפים וההופעות הפומביות שלהם אינם דומים אחד לשני. זאת אומרת, יש מצדם כל הזמן ניסיון לחדש ולהביא את הדבר הגדול הבא בענף העיסוק שלהם, אם זה הקליפ החדשניים ביותר, הביטים הכי עדכניים וההופעות (תלבושות) הכי חדשניות.

עיקרון זה נכון גם לעסקים וחברות קטנות. בעידן הנוכחי מי שרוצה להצליח ובעיקר לבלוט במרחב הפעילות שלו, חייב להשקיע זמן ומחשבה אסטרטגית בסיפור המסגרת שלו, וליצור סיפור מתחדש ומתגלגל שנמשך לאורך זמן. יתרה מכך - ראוי לא לנוח על זרי הדפנה, בדיוק כשם שהצמד בכל פעם מעלה מדרגה ושובר שיא אישי חדש, כך גם אתם שימו מטרה, השיגו אותה והמשיכו בטיפוס במעלה הסולם.

האנשים שבפריים

סטפני ברדה (צילום: יחסי ציבור)
סטפני ברדה | צילום: יחסי ציבור

אם תשימו לב, בכל קליפ של צמד הזמרים סטטיק ובן-אל מופיע בצורה כזו או אחרת המפיק המוזיקלי שלהם – ג'ורדי. בקליפ האחרון (טודו בום) הוא התחפש לשוטר, באחר הוא היה רקדן שפיזז על הרחבה, בקליפ נוסף הוא שיחק שש-בש עם הצמד בשכונה וכדומה. ולא רק הוא - אם תשימו לב בכל הקליפים של הצמד מופיעים אנשים, הרבה אנשים (צעירים). לא מקרי הדבר, מתוך החלטה מושכלת הקליפים והשירים שלהם משלבים דמויות רבות, זה משדר משהו ואומר הרבה.

מוטיב האנשים חשוב מאוד בכל הקשור למינוף עסקים, חברות ומותגים. בהגיעכם לשלב בו אתם צריכים להחליט מי האנשים הסובבים אתכם בצעדים השיווקיים, עשו זאת בתבונה רבה. במילים אחרות, דבר ראשון כדאי שתחליטו מי ראוי להיות הפנים של העסק - ולאחר מכן, ודאו לשלב אותו בצורה עקבית בכל מפגש עם הצרכן.

מועדים וזמנים

בין שיר לשיר עובר הרבה זמן, ונדמה כי סטטיק ובן אל לא ממהרים לשחרר את השירים שלהם ואף החליטו בצורה מושכלת לשחרר סינגלים ולא אלבום, בדומה לאמנים אחרים. זה לא מקרי. מועד ותזמון הפעילות הוא אחד הקריטיים: כשהצמד מרגיש שהקהל מיצה את הלהיט התורן, מיד ישחררו את הבומבה הבאה.

כך גם אתם - היו עם יד על הדופק ושחררו מוצרים לשוק רק בזמן הנכון לעסק שלכם. עליכם לעקוב אחר הלך הרוח הציבורי ולדעת מתי טוב לכם להוציא לשוק את הדבר הגדול הבא שתכננתם. אם מדובר בסטארטאפ, או אפליקציה, בטח יש גרסאות מתקדמות, ובחברה קטנה או כל עסק צריך להיות ער לעניין התזמון.

בידול בעזרת ביגוד

הלבוש של סטטיק ובן אל מהווה נושא שיחה מאוד מרכזי בכל הקשור לפעילות שלהם. הם לפעמים אולי נראים מתאמצים מדי, אבל אין ספק שצורת הלבוש שלהם זכירה וקשה להתעלם ממנה. מוטיב הביגוד חשוב לכל אדם, ובייחוד למי שפועל בשואו-ביזנס, אולם ניתן ללמוד ממנו רבות לכל תחום.

צורת הלבוש שלכם, או של העובדים שלכם בעסק יכולה לעשות את ההבדל. אם אתם חברת סטארט-אפ והחלטתם לעשות חולצות מגניבות לכל הצוות וודאו שהיא מאפיינת אתכם, ואומרת לקהל היעד משהו על המוצר שלכם, אם אתם מנהלים חנות, וודאו שכל העובדים וההנהלה עוטים על עצמם בגד שמסמל משהו. כך או כך - זכרו שהבידול באמצעות פריט לבוש הוא הכרחי ויכול לסייע להם במאמצים השיווקיים.

הכותבת היא מנהלת שיווק בחברת החללים המשותפים Urban Place המציעה מעטפת שירותים לסטרטאפים, חברות ובעלי עסקים