עובדים נוטים לרכל אחד על השני – זו עובדה בשטח. השאלה היחידה היא האם זה פוגע במקום העבודה או תורם לו, וכאן המומחים חלוקים בדעתם. יש כאלו שטוענים שרכילות משרדית יוצרת אווירה מלחיצה עבור העובדים, ואילו יש כאלה שאומרים שזה לא מזיק לאף אחד, ואפילו מועיל.

אנתרופולוגים מסוימים טוענים כי בני האדם מרכלים אחד על השני כצורך אבולוציוני, משום שזה יוצר ביניהם קשר חזק יותר. שזה אומר, כמובן, שמי שמרכלים עליו מן הסתם נותר בחוץ ומרגיש מבודד. יחד עם זאת דוקטור ג'ק לווין, מחבר הספר " Gossip: The Inside Scoop", טוען כי הרכילות המודרנית של ימינו דווקא בריאה לנפש האדם. נכון, לדבר על מישהו מאחורי גבו זו פעולה די זדונית ולפעמים גם מרושעת, אבל יש לה ערך חברתי גדול יותר של יצירת קבוצות חברתיות ונטוורקינג חזק יותר בין העובדים.


לעומת זאת, ד"ר בריט ברוגרד מאוניברסיטת מיאמי טוענת כי רכילות במקום העבודה יכולה לעיתים לשמש ככלי למשחקי כוח מקצועיים, או כדי "להוריד" מישהו לכדי מקום של כניעה. או במילים אחרות: שיימינג בחיים האמיתיים, לעיתים מבלי שהעובד בכלל מודע לזה. כדי לוודא שזה לא קורה לכם, היא מציעה כמה כלים שיסייעו לכם להתמודד עם רכילות כזו שמופצת עליכם מצד קולגות שמקנאים בכם, או לחילופין מנסים להתקדם על חשבונכם.

תחשבו טוב לפני שאתם מתעמתים

ברוגרד טוענת שעימות חזיתי עם מי שאתם חושדים שמפיץ עליכם רכילות לא בהכרח יעבוד, ואפילו עלול להביא לתוצאות הפוכות ונקמניות מבחינתו. זאת משום שרוב הסיכויים שהם באופן מודע או אפילו בלתי מודע "סימנו" אתכם כמישהו שאפשר לנצל, ולכן הם מרכלים עליכם כדי להשפיל אתכם במקום מסוים. ולכן, אם אתם חושדים שהם אכן מרכלים, אין באמת סיכוי שהם יפסיקו לעשות את זה רק משום שהתעמתם איתם, וזה אפילו עשוי להוסיף שמן למדורה.

רכילות במשרד (אילוסטרציה: ldutko, shutterstock)
כן, גם בוסים מרכלים | אילוסטרציה: ldutko, shutterstock

כנ"ל לגבי הלשנה לבוס

הכל כמובן תלוי במערכת היחסים שטיפחתם עם הבוס, אבל לשוחח איתו על הסיטואציה היא פעולה שיכולה לחזור אליכם בהפוכה. אם הוא נגד רכילות, אולי הוא יפעל בנושא מה שיניע את המרכלים לרכל על כך שהלכתם והלשנתם. אם הוא דווקא מהמרכלים, ייתכן והוא בעצמו יצדד בהם ויעניק לרכילות נגדכם רמה נוספת של עניין.

במקרים קיצוניים - לפנות לכוח אדם

אם אתם חשים שהרכילות שמופנית נגדכם פוגעת לכם בצורה רצינית במוניטין וביכולת שלכם לבצע את העבודה בצורה מקצועית, ברוגרד ממליצה לפנות למחלקת כוח האדם בחברה שלכם, ולבדוק האם יש משהו שהם יכולים לעשות. אולי באפשרותם לשנות צוותים, שיבוצים או מקומות ישיבה כך שלא תצטרכו להתמודד עם האנשים שמרכלים עליכם. בכל מקרה, לפני שניגשים אליהם עדיף לאסוף כמה שיותר ראיות כמו אימיילים, או קולגות שיכולים להעיד על מה שמתרחש מאחורי גבכם.

נסו להתחכם פן יירבו

ברוגרד טוענת כי הנשק הכי יעיל נגד רכילות במשרד הוא פסיכולוגיה הפוכה. אתם יכולים לנסות להתייחס ישירות לרכילות ולטעון שזה כלל לא מפריע לכם, או לחילופין להודות שיש בה קצת אמת ולטעון שאתם עובדים על הבעיות שלכם. למשל, אם אתם שומעים שאנשים מלחששים שאתם לא יכולים להתמודד עם משימה מסוימת, אפשר לנסות להודות בקול רם שאכן התקשיתם איתה אבל הצלחתם להתגבר על הקושי ועכשיו הכל בסדר.

רכילות (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
רכילות? יותר כמו משחקי כוח | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

יחד עם זאת, חשוב לא להודות בדברים שאינם נכונים בעליל. קשה אמנם להכחיש שמועות מבלי להיראות כאילו אתם מתגוננים יתר על המידה, וכאן הפתרון הטוב ביותר הוא פשוט להתמקד בעבודה שלכם בצורה הכי מקצועית שאפשר. כך למשל, אם מישהו טוען שיש לכם בעיית התמכרות כלשהיא, אף אחד לא באמת יאמין לו אם הביצועים שלכם ירקיעו שחקים.

התנהגו בביטחון, גם אם אתם לא מרגישים כך

לצערכם, הרכלנים במשרד יכולים לקלוט בקלות שלא נוח לכם עם הסיטואציה, ולהגיב לכך בהפצת עוד ועוד שקרים וריכולים. לכן חשוב לא להתעלם מקונפליקטים שקורים, אבל גם לא להגיב אליהם בצורה אגרסיבית מדי. לדוגמא, אם מישהו מבקר אתכם בפומבי באמצע ישיבה או פגישה, אל תתקפלו במקומכם והתנצלו, אבל גם אל תתנפלו עליו בנביחות. ברוגרד ממליצה לפנות לאותו אדם ישירות ולומר לו בקול שקט ורגוע שעדיף שיפנה אליכם באופן פרטי יותר. בצורה כזו נוצר הרושם שהגבתם באופן מידי לקונפליקט ולכן לא באמת כדאי להתעסק אתכם. לעומת זאת, אם הייתם מובכים מזה ומתנהגים בצורה אפולוגטית, סביר להניח שהייתם שמים את עצמכם בעמדת קורבן שאפשר להיטפל אליו שוב ושוב.