"האם יש עדיין צורך בפגישות בין אישיות והעברת כרטיסי ביקור כשיש פייסבוק וגוגל?", שאל אותי לא מזמן אורח בקבוצת Networking (רישות עסקי) בה אני חבר. ואכן, בעידן שבו הרשתות החברתיות הדיגיטליות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו (ויש שיגידו שאנחנו כבר לא יכולים בלעדיהן), הגישה השיווקית הזאת, הנטוורקינג, מאפשרת מפגש בין אישי לצרכים עסקיים והופכת לפופולריות יותר ויותר. למעשה מדובר בכלי חדש-ישן לשיווק שלא נס ליחו.

עוד בלימודים וקריירה:

ונחזור לשאלת הרלוונטיות בעידן של היום, על שאלה זו ניתן לענות בשאלה אחרת: "מה היא מכירה אפקטיבית עבור העסק שלי?" או "מה היא המכירה שאני רוצה להשיג?". או בשפת הנטוורקטיג: "מה הן ההפניות הטובות עבורי?". אם נדע לענות על השאלות הללו, נוכל לדעת האם קבוצת נטווקרינג יכולה לעזור לי לשווק את העסק שלי. התשובה אגב די פשוטה: הכל תלוי באופי העסק שלי. למשל, אם העסק שלי מבוסס על שירות, ברור שהיכרות אישית עם בעל העסק תשפר את סיכויי סגירת העסקה.

כלל ברזל: ככל שתיתן יותר תקבל יותר

שאלה נוספת שאני נתקל בה הרבה היא "האם זה תמיד עובד?", התשובה היא ממש אבל ממש לא תמיד - כדי שמפגשי נטוורקיניג יניבו תוצאות, אני חייב לעבוד קשה על מנת לגרום לזה לקרות, כמו בכל דבר בחיים, גם כאן אין פתרונות קסם. נטוורקינג זוהי פלטפורמה להיכרות קודם כל עם אנשים, מתוכם חלק יכולים להיות לקוחות, חלק יכולים להיות ספקים שאוכל לרכוש מהם מוצרים או שירותים, או שאוכל להמליץ עליהם כמוצר משלים בעבור העסק שלי, חלק יהיו גם מתחרים שלי, מהם אפשר לחשוש, אבל בהחלט ניתן גם ללמוד מהם ואפילו לשתף איתם פעולה. תתפלאו אבל חלק מהמתחרים יכולים בקלות להפוך להיות לקוחות שלכם. ואולי הדבר הכי חשוב בקשרים הנוצרים בקבוצות הללו, הוא העובדה שלכל אחד יש מכר, חבר או קרוב משפחה שיכול להיות הלקוח הבא שלכם.

ואם כבר דיברנו על היכרות עם אנשים, חשוב לזכור שלא רק הלקוח הבא שלכם מחכה לכם מעבר לפינה - מהר מאוד תגלו שהקבוצות הללו מועילות לנו לא רק ככלי קידום לעסק שלנו, אלא גם פותחות בפנינו הזדמנויות חד פעמיות שסביר להניח שלא היינו נחשפים אליהן. ניתן למשל לרכוש מוצרים בהנחה או להיחשף למידע ולאנשים שיעזרו לנו גם בחיינו הפרטיים. לדוגמא: באחד המפגשים בקבוצתי פגשתי יועץ בתחום המשכנתאות, שעזר לי מאוד מול הבנק לעשות "מיחזור משכנתא" על הדירה שברשותי, ובכך חסך לי עשרות אלפי שקלים.

הרשתות החברתיות של כל אחד מאיתנו (אילוסטרציה: rvlsoft, Thinkstock)
לכל אחד יש מכר, חבר או קרוב משפחה שיכול להיות הלקוח הבא שלכם | אילוסטרציה: rvlsoft, Thinkstock

באופן כללי, ככל שתיתן יותר תקבל יותר, אך גם חשוב לזכור שעלייך לדעת לעניין את הלקוחות שלך ולהסביר את העסק שלך בצורה ברורה ונהירה, אחרת מפגשי נטוורקינג יהיו טרחה ובזבוז זמן וכסף. אם תשב במפגש ולא תעשה פעולה אקטיבית לשיווק, מוטב שתוותר מראש.

נוסף לכל חשוב לזכור: לקוחות היום מתוחכמים יותר, אך גם חשדנים יותר ולא מסתפקים בעוד "המלצה אנונימית" ממקור לא ידוע, או לייקים ממומנים שלא תמיד מעידים על טיב המוצר. לקוחות היום מעוניינים לקבל גם שירות איכותי לכסף שלהם, ופה בדיוק נכנס היתרון של הנטוורקינג - ההיכרות האישית היא זו שהופכת את חברי הקבוצה שלך לאנשי השיווק החדשים של העסק שלך.

הכותב אור בורוכוב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת R&O יעוץ ארגוני ופיתוח עסקי - משתתף בקבוצות נטוורקינג שונות.

>>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ בחינם>>