כסף מהשמיים (צילום: Thinkstock)
"אשתי עושה לרוב יותר כסף ביום משאני עושה בחודש" | צילום: Thinkstock

בתקופה שבה ההבדל המגדרי עדיין חי וקיים, הנתונים הם שנשים שעובדות במשרה מלאה מרוויחות בארצות הברית רק 77 סנטים על כל דולר שגבר מכניס. לפי מחקר מפתיע שערך מרכז המחקר "פיו" (Pew) מתגלה דווקא סטטיסטיקה מפתיעה: 40 אחוז מכל המשפחות האמריקאיות מפורנסות בעיקר על ידי נשים. מדובר בעליה חדה של 11 אחוז מאז שנות ה-60'. למרות ההתקדמות  המבורכת לקראת שיוויון, מסתבר שלא הכל ורוד: אותן נשים שמקבלות את המשכורת הגבוהה יותר בבית, סובלות  במקרים רבים מבעיות בחיי הנישואים. 50 אחוז מהגברים שנשאלו על כך אמרו כי זה מעיק על הנישואים ו- 74 אחוז מתוכם ציינו כי הדבר מקשה על גידול הילדים.

"עבור גברים רבים זה משפיע על האגו ויכול לגרום להם להרגיש מסורסים", אומר ג'ונתן אלפרט, קואצ'ר וסופר. "בעבר החברה האמינה שגברים צריכים להיות המפרנסים ונשים צריכות להישאר בבית ולא לפתח קריירה". אבל איך מרגישים הגברים של שנת 2013 בנושא? ב-Huffington Post שאלו שלושה גברים שונים מרחבי ארצות הברית כיצד משפיעה העובדה שההכנסה הגבוהה בבית היא של האישה על הקשר הזוגי. אלפרט מוסיף ונותן כמה טיפים לגברים שנמצאים בסיטואציה דומה:

מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?

"אשתי עסוקה מידי מכדי להיות אם"

לאלן, 40, רואה חשבון מצליח, היה קשה עם כך שאשתו שעובדת בתור רופאה ומרוויחה יותר ממנו. "זה היה עניין של אגו", הוא מספר. "היה בזה משהו שגרם לי להרגיש לקוי ". שלוש שנים אחר כך, כמעט 6 שנים לתוך נישואיהם, הטינה שלו התעצמה ובאה לידי ביטוי כשהדוד שלו שאל אותו מדוע אין להם ילדים: "אמרתי משהו מגעיל על כך שאשתי עסוקה מידי בללבוש את המכנסיים בקשר שלנו מכדי להיות אם. ומיד התחרטתי על כך".

באותו ערב, אלן ואשתו שוחחו על ההבדלים במשכורות שלהם ועל הפגיעה שזה גרם לביטחון העצמי של אלן. "היא עזרה לי לקבל פרספקטיבה חדשה. יש כל כך הרבה דברים יותר חשובים לדאוג להם בחיים מאשר עשיית כסף". בעקבות השיחה אלן הבין גם את נקודת המבט של אשתו. "כל הזמן הזה חשבתי שאני עושה עבודה טובה בהסתרת הרגשות שלי אבל מסתבר שהיא ידעה ושהיא הפנימה את הטינה שלי לתחושה של אשמה. זה ממש שבר לי את הלב".

"כיום", הוא מוסיף, "אני מסוגל להכיר תודה על כך שיש לי עבודה, גג מתחת לראשי ואשה מוכשרת ומוצלחת שאוהבת אותי לא משנה כמה אני מרוויח וזה מספיק לי. חוץ מזה,זה לא כזה גרוע כשיש לך שוגר מאמא!"

אם אתם בסיטואציה הזאת- מומלץ לערוך שיחת הבהרה: "זה כל כך מוכר ומושרש בחשיבה מיושנת", אומר אלפרט שחושב שהבעיה האמיתית של אלן היא חוסר ביטחון. "השיחה שהם נהלו סיפקה לאלן אישור שאשתו מרגישה בסדר גמור עם הדברים כפי שהם ולא חושבת שהוא פחות ממה שהוא".

אישה עובדת (צילום: Thinkstock)
אישה עובדת | צילום: Thinkstock

"תמיד חשבתי שאעשה יותר כסף מאשתי"

 אדם, 28, היה יועץ פיננסי שהרוויח משכורת גבוהה בתוספת בונוסים משמעותיים. למרות שאשתו הרוויחה טוב כתקציבאית בחירה במשרד פרסום בניו יורק, אדם ראה עצמו כמפרנס הטבעי של הבית.

לשמחתו, כשהחליט לחזור ללימודים יכלו בני הזוג להסתמך על המשכורת של אשתו."תמיד חשבתי שאעשה יותר כסף מאשתי", אומר אדם. "אני יודעת שזה עשוי להישמע ארכאי אבל אני מאמין שגברים באופן טבעי אמורים להיות המפרנסים וזה מה שאני רוצה להיות מסוגל לעשות עבור המשפחה שלי". עם זאת הוא אומר שהוא אינו מוטרד מכך שאשתו הינה המפרנסת העיקרית: "בכנות, אני בסדר עם זה שהיא עושה יותר כסף ממני כרגע בגלל שאני רואה במצב הזה כמצב זמני", הוא אומר. "היא אולי היחידה שעובדת כרגע אבל אני יודע שרוב החסכונות שאנחנו חיים עליהם מגיעים מהמשכורת הישנה שלי. ואני מצפה לעשות יותר כסף ברגע שאני אסיים את התואר".

אם אתם בסיטואציה הזאת- מומלץ להתרחק מחשיבה מיושנת: בעוד אלפרט טוען שהגישה של אדם היא בריאה, הוא עדיין חושב שיש מקום לשיפור. "הוא עשוי להפיק תועלת מכך שיהיה פתוח יותר לכך שאשתו גם כן מרוויחה כסף טוב ואפילו יותר ממנו", אומר אלפרט. "הערכת ציפיות מחדש והתרחקות משיטות ארכאיות וחשיבה מיושנת עשויות להיטיב עימו".

"ציפיתי מאשתי שתעשה הכל"

"אשתי עושה לרוב יותר כסף ביום משאני עושה בחודש", מתוודה מייקל, 45, צלם פרילאנס ואב לשניים שנשוי לסגנית מנהלת של סוכנות פיננסית. בימים אלו ההכנסה שלו אקראית אבל זה לא תמיד היה כך. לפני שנים, מייקל היה במאי צילום במגזין והכניס משכורת של שש ספרות כשהוא טס בכל רחבי ארצות הברית לסשנים של צילום.

"הייתי גם טמבל", הוא אומר, "למרות שאשתי עבדה במשרה מלאה,ציפיתי ממנה לעשות הכל: לבשל, לעשות כביסה ולגדל את שני הילדים שלנו כיוון שכמעט לא הייתי בבית", הוא אומר. ואז כשתקופת השפל הכלכלי הכתה את ארצות הברית בשנת 2008, מייקל פוטר.

"לא ידעתי מה לעשות עם עצמי בהתחלה", הוא מספר. "אבל אז הבנתי שהבת שלי משחקת כדורגל ממש טוב והבן שלי ממש גרוע בנגינה באבוב. אלה דברים שאב רגיל היה צריך לדעת אבל הייתי עסוק מדי בעבודה שלי אז לא ידעתי אותם". מייקל החל לראות באובדן עבודתו בתור הזדמנות לקחת על עצמו חלק מהאחריויות בבית, להקל על העומס שאשתו חווה ולהתקרב לילדיו. "הבנתי שאני מפספס הרבה כשאני רק בפוקוס על הקריירה שלי".

מאז, מייקל עובד כפרילנס בזמן שאשתו מתקדמת בסולם המנהלי. "אני אוהב את הדברים כך. אני אוהב שאשתי יכולה להיות מתוגמלת כלכלית על כך שהיא חכמה. אני בסדר עם זה שהיא תיסע בלקסוס בזמן שאני נוסע במיני-ואן. אם זה עושה אותי ל'לא גברי', אז מה? אני עדיין צריך לרדוף אחר התשוקות שלי, רק שאני יכול לעשות זאת בזמן שלי. וכל עוד היא לא מתנהגת כפי שאני התנהגתי כשאני הייתי המפרנס העיקרי, אני לא חושב שיהיה לי אכפת אי פעם".

אם אתם בסיטואציה הזאת- דיבור פתוח הוא המפתח: להתמקד אך ורק בקריירה זהו לא מאפיין מגדרי, זה קורה לגברים ולנשים גם יחד. אלפרט מכבד את מייקל על כך שהוא הבין את החשיבות של חיים מאוזנים. "כל כך הרבה פעמים זהויות של אנשים נהיות משולבות עם אלה של הקריירות שלהם. ראיתי את זה קורה הרבה אחרי המשבר של 2008 ואני עדיין רואה זאת כיום". הבעיה היא ש"ברגע שהקריירה איננה שם, האדם חסר מטרה ומדוכא. אני מזכיר ללקוחות שלי שהם הרבה יותר מרק עובד מקצועי ומלא הישגים. הם גם אם, אב, אח, אחות ובן או בת זוג".

בהתחשב בכך שזוגות מעטים עושים בדיוק את אותו סכום כסף, הסיכויים הם שבשלב מסוים במערכת היחסים תצטרכו לנווט בין ההבדלים שבמשכורות שלכם וכל הרגשות שהם מעלים. "דיבור פתוח זהו המפתח", אומר אלפרט. הוא מציע לזוגות ליצור רשימה של הוצאות והכנסות כדי לסייע להם לחסוך ולשלם חשבונות. "אם המשכורות שוות אז לעשות חצי-חצי עובד. במקרה של פער בין המשכורות, אני מציע שכל אדם ישלם אחוז מהמשכורת שלו. ככה אנשים ירגישו שהם תורמים באופן הוגן".

>>רוצים להרוויח יותר? מתלבטים מה ללמוד?