יום העצמאות, בהיותו חג אזרחי נטול סממנים דתיים, הוא "גן עדן" להפרת זכויות עובדים. בשונה משאר חגי ישראל, בהם זכאים עובדים להיעדר מהעבודה ולקבל בגינם שכר, המחוקק מעולם לא הסדיר באופן ברור דיו את אופני העבודה למי שבוחר או נאלץ לעבוד ביום העצמאות, מה שמוביל לאי-בהירות רבה במצב המשפטי של העובדים וליכולת של הרגולטור לפעול ב"גמישות" רבה מדי, בכל הנוגע לזכויות העובדים. עו"ד צחי לב עונה על מספר שאלות נפוצות שכדאי להתייחס אליהן.

מהן הזכויות של עובדים אשר אינם מגיעים לעבודה ביום העצמאות?

באופן כללי, יום העצמאות נכלל בתשעת ימי החג בישראל, הקבועים בצו הרחבה "הסכם מסגרת" משנת 2000. עובדים רשאים להיעדר בהם מן העבודה ולקבל שכר רגיל כמו בכל יום חופש אחר. זאת כמובן בכפוף לתנאים הקבועים בצו.


מה לגבי מי שכן עובד בחג? כידוע, ובשונה מיתר החגים, עובדים רבים ממשיכים לעבוד ביום העצמאות, במיוחד בתחום התחבורה הציבורית. האם עבודה ביום העצמאות היא כמו עבודה בחג אחר?

בעוד הדין מגדיר את מרבית חגי ישראל, לרבות ראש השנה, סוכות, פסח וכו', כימי מנוחה, הרי שבשונה מהם, יום העצמאות אינו מוגדר כיום מנוחה המחייב במפורש היתר העסקה וגמול מיוחד בשכר.

על-כן, ההמלצה הראשונית לכל מעסיק, אשר יש לו ספק אם הוא רשאי או לא רשאי לפעול כרגיל ביום העצמאות, לברר זאת מול גורמים המוסמכים, כגון משרד הכלכלה, בדומה למצב בו מעסיק מעוניין להעסיק עובדים בימי מנוחה אחרים, ולהסתייע במידת הצורך בייעוץ משפטי.

מהו המקור החוקי המתווה את זכויות העובדים באותו היום?

יום העצמאות הוא יום "חג המדינה" המוגדר בחוק יום העצמאות התש"ט-1949 כיום שבתון. משרד ראש הממשלה הוא שמוסמך על פי חוק לתת הוראות בדבר קיום עבודה ושירותים באותו היום. בפועל, מי שמתווה את המדיניות באותו היום הוא משרד הכלכלה, המפרסם מדי שנה הנחיות למעסיקים לעניין זה. כך נעשה בשנים קודמות, וכך גם השנה.

מה אומרות ההנחיות שמפרסם משרד הכלכלה?

ההנחיות מציינות מהו הגמול המיוחד לו זכאי עובד הנאלץ לעבוד ביום העצמאות, "ושמקום עבודתו כלול ברשימת מקומות העבודה שמפרסם משרד ראש הממשלה שיש להפעילם גם ביום העצמאות".

תעריף שכר העבודה אשר קובעות ההנחיות הוא "גמול עבודה ביום חג" (העומד על שכר בשיעור של 150% לשעת עבודה). בנוסף, ההנחיות קובעות כי מי שעבד ביום העצמאות זכאי ליום חופשה חילופי; לחלופין, מעסיק אף רשאי להקנות לעובד תשלום בסך 200% לשעת עבודה (בלא זכאות ליום החופשה החילופי).     

היכן ניתן למצוא את רשימת מקומות העבודה שמפרסם משרד ראש הממשלה?

שאלה טובה. בשנים האחרונות, לרבות בשנה הנוכחית נכון לעת הזו, משרד ראש הממשלה לא פירסם רשימה כזו. זוהי דוגמה אחת לקשיים שקיימים בהסדר הקיים. מידע נחוץ נוסף אינו מופיע בנוסח ההנחיות של משרד הכלכלה.

כאמור, ככל שמעסיק אינו בטוח אם הוא רשאי להעסיק עובדים ביום זה, ההמלצה היא לפנות ולברר את העניין מול משרד הכלכלה.

המפתחים יהיו חלק מהטקס בהר הרצל? (צילום: חדשות 2)
איפה אתם תחגגו השנה - מול טקס הדלקת המשואות או מול המחשב במשרד? | צילום: חדשות 2

אילו עוד חוסרים קיימים בהנחיות אשר עשויים להשפיע על העובדים?

באופן כללי ניתן לומר שהנחיות משרד הכלכלה אינן מספקות משנה סדורה בכל הנוגע לזכויות העובדים ביום זה. כך למשל, אין בהנחיות התייחסות לזכויותיו של עובד המעוניין משיקוליו לעבוד ביום העצמאות, ומעסיקו מאפשר לו. האם גם עובד זה זכאי לגמול מיוחד בגין עבודה בחג? ואם כן, מכוח מה? לשאלות אלה אין תשובות - לא בחוק, ולא בהנחיות משרד הכלכלה.

מעניין לגלות שאין כל התייחסות למעסיקים המאלצים את עובדיהם לעבוד ביום העצמאות במקרים בהם מקום העבודה אינו "כלול ברשימת מקומות העבודה" שאמור לפרסם משרד ראש הממשלה. לכאורה, העסקה שכזו שקולה להעסקת בלתי חוקית בשבת או בחג, אלא שבאין דין ברור, הגבולות פרוצים, ונוצר כר פורה להפרה של זכויות עובדים.

על כן, בהנחה והמעסיק רשאי להעסיק עובד ביום זה, אנו ממליצים לו לתגמל את העובד בהתאם לקבוע בהנחיות משרד הכלכלה כאמור. מעבר לכך, כמובן שמומלץ לתאם את העניין העובדים מבעוד מועד.

אם יום העצמאות אינו חג מוגדר, מתי בעצם יודעים מתי הוא מתחיל?

נושא זה אינו מוסדר במפורש בחוק. עד השנה, היה מקובל להניח, בהתאם לפרסומים של משרד הכלכלה, כי יום העצמאות מתחיל בחצות הלילה, ומסתיים בחצות שלמחרת, ואילו השנה נכתב כי יום העצמאות מתחיל בשעה 20:00 ומסתיים בשעה 20:00 למחרת.

כיצד שינוי הגדרת מועד כניסת יום העצמאות אמורה להשפיע על זכויות העובדים בחג?

אף שנדמה כי מדובר בשינוי זניח אשר יכול ונעשה בהיסח הדעת, הוא גורר השפעות על עובדים רבים המועסקים ביום העצמאות. קחו לדוגמה נהג אוטובוס אשר תיאורטית אמור להתחיל לעבוד בצהרי יום העצמאות, ולסיים את משמרתו בחצות: לפני כשנה, היה זכאי בגין כל שעת עבודה לשכר בשיעור 200%; בשנה הנוכחית, כנראה שבגין 4 השעות האחרונות לא יהיה זכאי לכל גמול מיוחד. כל זאת עקב החלטה, שנראית די אקראית, של הרגולטור, אשר כלל לא ברור אם היא מצויה תחת סמכותו.  

בנסיבות אלה, ועל מנת שלא יהיו אי הבנות מול העובדים או תסכולים מיותרים, כדאי להבהיר את השינוי בפרסומים, לידיעת העובדים.

לסיכום, על מנת למנוע את חוסר האחידות והבלבול הקיימים כיום, ובמטרה להבטיח ודאות הן לעובדים והן למעסיקים, הגיעה העת כי ייערכו שינויי החקיקה והרגולציה הנדרשים, שבמסגרתם יובהר במפורש האם יום העצמאות נכלל תחת ימי המנוחה המוגדרים בחוק, ייקבעו מהם מועדי הכניסה והיציאה של החג, ויוסדרו היתרי עבודה ייחודיים בענפי העבודה שברור וידוע לכל כי הם פועלים כסדרם ביום העצמאות. 

לחלופין, ועד שיגיע השינוי המיוחל, יהא זה נכון שההנחיות המפורסמות מדי שנה יהיו מפורטות ורחבות הרבה יותר, וכי במקביל תפורסם רשימה של מקומות עבודה אשר חייבים לפעול ביום העצמאות, כפי שמחייב החוק.

עו"ד צחי לב הוא מומחה לדיני עבודה ממשרד אשר חלד ושות'

הכתבה התפרסמה במקור ב-TheMarker

עוד כתבות שיענינו אותך: