קוראים לזה "ימי גיבוש לעובדים" אבל למעשה, ימי גיבוש מטיבים עם המעסיק לא פחות מאשר עם העובדים עצמם. יותר ויותר מעסיקים שמים דגש על צוותי עבודה טובים שמורכבים מאנשים שהם טים פליירים, ולאו דווקא מאלה שהם בעלי הכישורים המקצועיים הגבוהים ביותר. ביכולתם של ימי גיבוש לשפר את ההיכרות, הדינמיקה והרגלי העבודה בתוך הצוות, ואף לאפשר למעסיק להביט מהצד על ההתנהלות בצוות ולראות את העובדים בזווית קצת אחרת לעומת היומיום המשרדי.

כאן נכנסים לתמונה חדרי הבריחה. תוך שנתיים נפתחו בישראל יותר מ-200 חדרי בריחה שהפכו לפופולריים, ולאחרונה גם לקונספט לגיטימי עבור ימי גיבוש לעובדים. יותר ויותר מעסיקים בוחרים לוותר על ימי גיבוש "מסורתיים" כמו טיול לצפון, סטדנאפ או יום פינוק בספא, לטובת חדר בריחה. אז כדי לבדוק עד כמה חדרי בריחה טובים גם לימי גיבוש, יצאנו כמה חברים למשרד לחדר הבריחה "המסור" שנמצא במתחם חדרי הבריחה "אסקייפ סיטי" בתל אביב, בבעלותו של אמן החושים ליאור סושרד.

סיפור המסגרת הוא כזה: נחטפתם ואתם כלואים במרתף העינויים המסור, רוצח מטורף מכתיב את הכללים וכעת עליכם לצאת מהחדר כדי להישאר בחיים. החדר, אחד מבין עשרה שמציעים במתחם "אסקייפ סיטי", מדורג ברמת קושי גבוהה במיוחד ואנחנו, שמחציתנו מעולם לא התנסה בחדר בריחה, בחרנו בו על סמך הנושא ולא על סמך רמת הקושי - וקיווינו לטוב.

לאחר הגעה למתחם המעוצב והדרכה קצרה, 60 הדקות שלנו התחילו בחדר חשוך לחלוטין, כשהעיניים שלנו מכוסות ואנחנו אזוקים אחד לשני ואל קירות החדר - לא בדיוק מצב שחשבתי שאמצא את עצמי בו עם קולגות מהעבודה. לאחר שהצלחנו להשתחרר מהאזיקים והאור נדלק מצאנו את עצמנו במה שנראה כמרתף עשוי בטון, מלא בחלקים של איברי גוף, ארונות נעולים ודם שמרוח על הקירות. אז התחיל האקשן האמיתי - למצוא את הרמזים ולפתור את החידות.

חדר המסור באסקייפ סיטי (יח``צ:  יחסי ציבור )
חדר המסור באסקייפ סיטי | יח``צ: יחסי ציבור

מי מוציא אותי מהאזיקים האלה?

גם בעבודה המשרדית השוטפת אנחנו נדרשים לא אחת לעבודת צוות או לעבודה תחת לחץ, ועדיין, המקום להשוואה בין חווית עבודת הצוות במשרד לבין זו שבאסקייפ רום - קטן. האדרנלין שחווים בתוך החדר, כמו גם תחושת המחויבות למטרה לגמרי עושים את העבודה, ולפחות במקרה שלנו נראה כי הוציאו את הטוב ביותר מכולם.

די מהר ובטבעיות התחלקנו למשימות - היו את מי שניסו למצוא את קומבינציית המספרים שתפתח את מנעול הכספת, היו את אלה שניסו להבין מה אפשר לעשות עם איברי הגוף שנתלו מהתקרה והיה גם את מי שהכניס בטעות יד לתוך כיור מלא בדם מזויף. הוא אמנם לא מצא שם כלום, אבל התגובה שלו בהחלט הייתה משעשעת.

החדר עצמו בנוי כך שיידרשו שיתוף פעולה, הקשבה ותיאום בין המשתתפים - החל מהצורך לחלץ אחד את השני מהאזיקים, דרך ההכרח ללחוץ במקביל על מתגים שונים כדי להדליק את האור (ספוילר) ועד, כמובן, הצורך לחשוב יחד כדי לפתור את החידות המורכבות יותר. במהלך המאמץ לצאת מהחדר עדכנו אחד את השני איפה אנחנו עומדים ביחס למשימות השונות, ומי צריך עזרה.

חדר המסור באסקייפ סיטי (יח``צ:  יחסי ציבור )
חדר המסור באסקייפ סיטי | יח``צ: יחסי ציבור

כאן אולי שווה לציין שההצלחה של חדר הבריחה כפעילות גיבוש תלויה גם באווירה ששורה במקום העבודה. כלומר, אם אתם עובדים במשרד שבו העובדים תחרותיים מאוד (וגם מראים את זה), וקשרי העבודה אינם טובים וכוללים הרבה אגו - יכול להיות שחדר הבריחה ישקף את זה ויביא לתוצאה ההפוכה. אבל אם האווירה במקום העבודה חיובית בדרך כלל, חדר בריחה עשוי להביא אתכם ליחסי עבודה טובים אפילו יותר.

לא צריך פארק מים

ההבדלים בין ימי הגיבוש המסורתיים, לכאורה, לבין חדרי בריחה ברורים וניכרים. ההתלהבות של המשתתפים, הדרייב ותחושת המחויבות ועבודת הצוות שמהווה חלק בלתי נפרד מחדר הבריחה, הופכות את האפשרות הזו למגבשת הרבה יותר מיום כיף בפארק מים, למשל. מעבר לזה, בכוחם של חדרי הבריחה להביא לידי ביטוי תכונות חשובות שאולי מוסוות ביומיום המשרדי, כמו כושר מנהיגות, יכולת לעבוד בתיאום, יצירתיות, יכולת חשיבה ופתרון בעיות וגם חברות. כמעסיק, מעניין גם להשקיף מהצד על הנעשה.

חדר המסור באסקייפ סיטי (יח``צ:  יחסי ציבור )
חדר המסור באסקייפ סיטי | יח``צ: יחסי ציבור

אגב, בשעה שבישראל מעסיקים מתחילים לגלות את חדרי הבריחה, בעולם כבר יש מי שלקחו את הדבר צעד אחד קדימה. כך, למשל, החברה האמריקנית AdVenture Games מציעה למעסיקים להפוך את חדר הישיבות של החברה לחדר בריחה, ולהפתיע את העובדים. הפעילות מתחילה במה שנראה כהרצאה מרדימה במיוחד, עד שלפתע הדלת ננעלת והעובדים מגלים כי עומדות לרשותם 60 דקות כדי לצאת מהחדר.

בסופו של דבר - לא הצלחנו לצאת מהחדר תוך 60 דקות, אך לזכותנו ייאמר כי מדובר בחדר קשה במיוחד שמיועד לאסקייפרים מנוסים (והיינו די קרובים). המפעיל אפילו אמר שהיינו טובים בהרבה מהממוצע (בחרנו להאמין שהוא לא אומר את זה לכולם). כך או כך, היה מדובר ללא ספק בחוויה נהדרת שהוכיחה לנו לא רק שאנחנו יכולים לעבוד מצוין ביחד, אלא שאנחנו חזקים יותר כצוות מאשר בנפרד. אם רק היינו יכולים לעבוד באותה רמה של יעילות במשרד...

הכתבת הייתה אורחת של מתחם "אסקייפ סיטי"