הטמפרטורות מרקיעות שחקים ובכל מקום משרדים נלחמים במזג האוויר בדרך היחידה שהם מכירים: הגברת עוצמת המזגן. משב הרוח הצונן הראשון נפלא כשנכנסים פנימה מהחמם הטורקי שבחוץ, אך האוויר במשרדים רבים קר מדי. וזה לא רק עניין של נוחות. מספר רב של מחקרים מצביעים על הקשר בין הטמפרטורה במקום העבודה לבין פריון העבודה. אם העובדים קפואים, גם התפוקה שלהם קפואה. הבעיה גוברת בחודשי הקיץ, שבהם פועלים המזגנים במלוא העוצמה במשרדים בזמן שהעובדים לבושים בבגדים קלים דווקא.

"כיוון שאנחנו בעלי חיים עם דם חם, קיים טווח אופטימלי של טמפרטורות עבורנו כשאנחנו שוהים בתוך מבנה שמאפשר לנו לחוש בנוח", אומר אלן הדג', מנהל מעבדת הגורמים האנושיים והארגונומיה באוניברסיטת קורנל. "הבעיה היא שברוב המבנים, הטמפרטורה אינה תואמת בדיוק את הטווח שבו חשים יצורים אנושיים בנוח, וגם לא את הטווח היעיל לקידום פריון העבודה".


במחקר שממצאיו התפרסמו ב-2010 בכתב העת HV AC&R Research, מדדו הדג' וצוותו את פריון העבודה באמצעות ניטור פעילות המחשב של העובדים, וכן מספר הקשות המקלדת השגויות שביצעו העובדים. הם גילו כי תפוקתם של עובדים ששהו במשרדים שבהם הייתה הטמפרטורה בסביבות 20 מעלות הייתה נמוכה יותר באופן משמעותי - וקרוב לוודאי שהם גם עשו יותר טעויות - בהשוואה למקביליהם ששהו בטמפרטורה חמימה יותר.

ההבדלים היו ברורים. אף שמספר הקשות המקלדת שמבצע עובד הוא קנה מידה לא-מושלם לאומדן פריון העבודה, במשרדים שבהם הייתה הטמפרטורה 25.5 מעלות פריון העבודה היה גבוה יותר מפני שניים מזה של עובדים ששהו בטמפרטורה של 21 מעלות. למעשה, עלה פריון העבודה באופן לינארי במקביל לעלייה בטמפרטורה, התייצב בסביבות 26 מעלות, והחל לצנוח שוב בסביבות 29 מעלות.

"כשקר, אנשים יקדישו זמן לחימום עצמי באמצעות חיכוך הידיים או שיטוט במשרד", אומר הדג'. "זה לא רע לעשות דברים כאלה, אבל כשאתה עושה אותם אתה לא ממוקד בעבודה. הקור מסיח את דעת העובדים מהעבודה".

הפתרון היפני - בקרוב אצלנו?

בגלל הנחות שאבד עליהן הקלח, הטמפרטורה ברוב בנייני המשרדים עומדת על 20-23 מעלות. הטווח הזה מבוסס על מודל שנוצר בשנות השישים ונועד להבטיח שגברים לבושי חליפות יחושו בנוח, על פי מחקר מ-2015 שהתפרסם בכתב העת Nature Climate Change. לא רק שזה גורם לעלויות אנרגיה גבוהות ומיותרות, זה גם חושף לקור נשים, שהצורך שלהן בטמפרטורה חמימה גדול יותר מאשר הצורך של גברים בעלי מסת שריר היוצרת חום רב יותר.

ייתכן שהסוד לפתרון הבעיה אחת ולתמיד - כולל הנזק לסביבה, העלות, חוסר הנוחות והפגיעה בפריון - יבוא מיפן: ב-2005 הושק ביפן קמפיין Cool Biz, לקידום הדרישה שבמשרדים ציבוריים תשרור טמפרטורה של קרוב ל-28 מעלות. על פי דיווחים, מדובר בסיפור הצלחה שחוסך לחברות מזומנים, מצמצם את פליטות דו תחמוצת הפחמן ואפילו מגביר את הביקוש למה שמכונה בגדי Cool Biz, שנועדו לסייע לעובדים להרגיש בנוח במשרדים חמים. אם נכונים ממצאי המחקר, זה עשוי גם לתרום לקידום פריון העבודה.

כתבה זו פורסמה במקור בגלובס