מתוך עמוד הפייסבוק של רני רהב (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של רני רהב)
תכניסו את זה טוב טוב לאוזניים. הפרסום אצל רני עובד | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של רני רהב
גם אתם מצאתם את עצמכם עושים לייק לדף הפייסבוק של רני רהב? אתם לא היחידים. השופט שבולט בתוכנית "הכוכב הבא" ומי שזכה לכינוי היחצ"ן של המדינה מתחזק את אחד מעמודי הפייסבוק הכי משותפים בישראל. בין אם זה לשתף בקמפיין או פרסום של אחד מלקוחותיו הרבים, להביע תנחומים על מקרי מוות של ידוענים כמו אריק איינשטיין, ספי רבלין ונלסון מנדלה או לעזור לאנשים למצוא עבודה, עמוד הפייסבוק של רהב שמכיל 64,613 חברים מדבר בעד עצמו.

למרות הדעתנות בה הוא ידוע, אי אפשר להתעלם מכך שרהב מתעקש בין לבין גם לעשות טוב בדף שלו. לאחרונה הוא התחיל לפרסם הצעות עבודה ובחודשיים האחרונים הוא גם מנסה לסייע לבעלי עסקים קטנים שרוצים לקדם את עצמם בעזרתו. בדקנו עם שלושה בעלי עסקים כיצד החליטו לפנות לאיל היח"צ, באיזה אופן נענתה בקשתם והאם עזרתו של רהב סייעה לקדם את העסק שלהם (רמז: כן). הוא מצידו מצטנע על העזרה שהוא מעניק ואומר, "אני לוקח כסף רק מלקוחות שלי ולא מההתנדבות שלי בחיים".

"קשה להתקדם ולהתפתח כעסק קטן וזה עזר לנו"

שלשום פרסם רהב בעמוד הפייסבוק שלו את הפוסט הבא: "פנה אליי אריאל הרשקוביץ ממושב נוב ברמת הגולן, שלאשתו ולו יש עסק בן שנתיים של בגדי ילדות מעוצבים שנקרא 'אליזבת'. הכל תוצרת כחול לבן, הם מפעילים את העסק מהמושב. הם ביקשו שאשתף את האתר שלהם ואני עושה את זה בשמחה, הבגדים מקסימים". הפוסט קיבל מאז יותר מאלף לייקים. הדר הרשקוביץ, אשתו של אריאל ומעצבת הבגדים אומרת, "הכרתי את רני רהב בתור יחצן עוד לפני 'הכוכב הבא' ובעלי עשה לו לייק לעמוד וראה שהוא אדם שמקדם עסקים ומעודד עסקים קטנים שקשורים לארץ ישראל, אהבת ארץ ישראל ועזרה לזולת שזה משהו שמתאים לנו באופי. קשה פה מאד להתקדם ולהתפתח כעסק קטן ובעלי החליט לרשום לו ולהציע לו להסתכל באתר על שמלות שאני מעצבת שהכל תוצרת כחול לבן ולראות אם הוא יכול לרשום עלינו משהו, כמובן רק אם הוא רואה לנכון וממש לא בקטע של התחננות, אלא בקטע טוב".

רני רהב (צילום: אלוני מור)
טוב הפייסבוק הזה, מעניין אם הוא עשה צבא. רני רהב | צילום: אלוני מור
הרשקוביץ מוסיפה ואומרת שהתגובה של רהב לא איחרה לבוא. "היינו בשוק כשהוא ישר השיב וזה היה ממש נחמד כי לא חיכינו הרבה זמן. הוא אמר שמדובר בדברים ממש יפים וכל הכבוד ואיחל הצלחה ושבהזדמנות ירשום משהו בדף שלו בפייסבוק, ואז ראינו שהוא רשם ושיש הרבה לייקים ושיתופים והרבה נכנסו לאתר והתקשרו". בני הזוג מספרים שהכניסות לאתר זינקו, והם מבטיחים שמכתב התודה לרהב כבר בדרך. "הרגשתי גם במילים שהוא עושה את זה מכל הלב ובאהבה ולא כקלישאה", מספרת הרשקוביץ, 

"זה שווה ערך לפרסום שהייתי עושה בהרבה כסף"

בעלת עסק נוספת שזכתה לשירותיו החינמיים של היחצ"ן הייתה אסתי דהן, שרהב תיאר בפוסט שפירסם כמי "שכותבת מגיל 5 ויום אחד החליטה להתפרנס מהכישרון שלה אז היא הקימה עסק בשם 'מילים קסומות'. היא תוכל לסייע לכם בכתיבה לטקסים ולאירועים, ניסוחי מכתבים חשובים וסלוגנים ועוד ועוד. חוץ מזה יש לה מוצר חדש ומקסים שיכול להיות מתנה מקורית: ביצת יען כתובה על פי הזמנה אישית".

לדהן מצידה יש לא מעט מילים טובות להחזיר לרהב. "הוספתי אותו כחבר לפייסבוק וראיתי שהוא מפרגן לאנשים. אני באופן כללי אוהבת את הדמות שלו כי אני רואה הרבה פרגון ללא בקשת תמורה ולא רק בגלל שזה בלי תמורה שצירפתי אותו, אלא זה עוד יותר גרם לי להעריץ את הבן אדם. אחרי שהוספתי אותו ראיתי את הפעילות התרומתית הענקית שלו לאנשים שזקוקים ולעסקים קטנים שמבקשים יח"צ וסוג של תנופה, ואני באה ממקום של עסק שהצליח בעבר והוזנח לאחרונה ורציתי להזכיר לאנשים שאני עדיין פה. אני נותנת שירותי כתיבה, הפקות, אירועים ותוכן. אני מפיקת אירועים המוניים גם במקצועי, אבל עוסקת באירועים קטנים כשהכל מובנה סביס הכתיבה שלי".

בעקבות פנייתה של דהן, היא מספרת שלקוחות רבים מגיעים אליה וגם שבים. "כתבתי לו הודעה אישית בפייסבוק והשארתי את המייל שלי וחזרו אליי במהירות מהמשרד שלו ואמרו שאעביר את כל הפרטים הרלוונטים. מישהי מהמשרד שלו עוד פנתה אליי בסליחה שהם עמוסים בבקשות דחופות של אנשים חולים וכו', וזה הדהים אותי שלמרות שזה ללא תמורה הם התנצלו שזה מתעכב".

אחרי חודש, הסטטוס המיוחל עלה לעמוד הפייסבוק של רהב, ומאז העסק של דהן פורח. "חוזרים אליי לקוחות שלא מצאו אותי, שנעלמתי להם ונוספו לי למעגל הלקוחות בשבוע מאז פרסם גם מתעניינים רבים שעושים לייקים ואמרו שירצו אותי בהמשך", מספרת דהן, "הוא נתן לי את התנופה הזאת ואני ממשיכה להפיץ את הדף והפרסום שלו וזה עדיין עושה הדים. זה שווה ערך לפרסום שהייתי עושה בהרבה כסף שאין לי ועל כן אני ממש מעריכה. אני גידלתי שלושה ילדים לבד ואני גם שכירה וגם עובדת בפרטי ומנסה לאסוף את עצמי וכשאת מקבלת כזאת ברכה נשאר רק להעריך. אני מאד רוצה לשלוח לו משהו פיזי אבל אם לא אשלח לו במייל ברכה מיוחדת ואני מתכוונת להודות לו כראוי כי מדובר פה בעבודת שמיים".

"נוספו לי עוד 800 לייקים לדף"

איריס חייט, בעלת עסק קטן בשם איריס עיצובים למוצרים סרוגים לבית, למשרד ולסדנאות לסריגה גם כן זכתה לפרגון מרהב. "הסיבה שבחרתי להצטרף לדף שלו זה כי ראיתי שהוא מייצג הרבה מאד נושאים ולא מקדם את רק את מי שמשלם לו וזה הקסים אותי. ראיתי שרוב הפוסטים שהוא מפרסם הם עזרה כל מיני אנשים שהציגו איזושהי מסכנות ובקשו עזרה או תמיכה כלשהי. פניתי אליו בהודעה וציינתי בפניו שאני לא מסכנה ושאני נשואה עם ילדים ובעל וכולנו בריאים והמשפחה מאושרת טפו טפו טפו ויחד עם זה, שבעקבות המצב הכלכלי כדי לאפשר לבן שלי ללמוד באוניברסיטה ואחר כך לשניים האחרים בחרתי לפתוח עסק קטן של עיצובים שלי. שלחתי לו את הלינק לדף והוא חזר אליי ואמר שהוא מקבל לא מעט פניות אבל בעוד מספר שבועות יפרסם וכך היה אחרי שבועיים וחצי לערך".

פייסבוק איריס עיצובים (צילום: מתוך הפייסבוק של "איריס עיצובים")
הלייקים זרמו לעמוד. איריס מודה למצטרפים | צילום: מתוך הפייסבוק של "איריס עיצובים"
בקשתה של חייט שנענתה על ידי רהב סייעה לה לקדם את העסק הקטן שלה ולהגיע קרוב יותר ליעדה לסייע לבנה ללמוד באוניברסיטה. "הפוסט עזר כי לצורך העניין במהלך אותו שבוע בו פורסם הפוסט נוספו לי עוד 800 לייק לדף כשהיו לי לפני קרוב ל-5,000. להגיד אם זה הכניס באופן ישיר עבודה זה מוקדם. גם אנשים שמתקשרים לא אומרים שהם ראו את הפוסט של רני, אבל זו נוכחות. הודיתי לו אחרי זה ושלחתי לו מייל תודה וגם על הקיר עצמו. הודיתי לכל אחד שהתייחס לפוסט באופן אישי, עניתי לאחד אחד שם. הרצון הטוב להעניק עזרה למישהו שלא משלם לך זה משהו שאני לא מקבלת כמובן מאליו משום שזו גם דרכי שלי גם כן. אני עובדת כשכירה ואני עובדת בסריגה על מנת לאפשר לילדים שלי לרכוש השכלה כי ממשכרות שכירים קשה מאד לממן שכר דירה ואוניברסיטה, כך שכמו שאומרים במשפחה, אני סורגת להם את התארים".

"אם המעמד שלי מאפשר, אני רוצה לעזור לאנשים שייהנו מזה"

רהב מבחינתו לא מבין איך אפשר שלא לעזור כשהיכולת ניתנת לך. "כל בנאדם שמבקש עזרה אנחנו משתדלים לעזור לו, אבל לא לכל אחד אנחנו יכולים לעזור. פתחנו מדור להצעות עבודה ואנחנו כותבים על מקומות שמחפשים עבודה בהם. אם המעמד הציבורי שלי מאפשר לי שבין חצי מיליון למיליון איש יקראו את מה שאני כותב אז אני רוצה לעזור לאנשים שיהנו מזה. זה שאני ב'כוכב הבא' לא עוזר לי בקריירה האישית שלי אבל נתן לי אפשרות לפתוח עמוד פייסבוק שהרבה אנשים נחשפים אליו ומציעים את מרכולתם. אני לא מוכן לקחת כסף על דברים כאלה כי אני לוקח כסף רק מלקוחות שלי ולא מההתנדבות שלי בחיים".

על הפניות הוא אומר שהוא עובר באופן אישי מידי יום בין אחת לשלוש בבוקר כשהרצון מאחורי פעילותו הינה "לעזור כמה שיותר". אפילו בזמן השיחה עם mako הוא קיבל בדיוק הודעת תודה בפייסבוק מאדם לו סייע למצוא עבודה. "כל דקה מגיע מכתב אחר של תודה והערכה. כמו זה: 'רני היקר, אני שמח להודיע לך שקבלתי עבודה. אני מבקש להודות לך מכל הלב... אף על פי שאינך מכיר אותי אישית. לא אשכח זאת לעולם'. אני מקבל את המכתבים האלה באהבה". ולמרות כמות הפניות העצומה שהוא מקבל, הוא אומר שכל פנייה עומדת לכשעצמה ומשפיעה עליו, " על כל פנייה אני עובר בעצמי והכל מרגש אותי".