לאורך קמפיין הבחירות, חזר והבטיח דונאלד טראמפ שיפעל להחזרת משרות לאמריקאים. אנשי תעשיית הטכנולוגיה לא האמינו שההגבלות על מהגרי העבודה יגיעו מהר כל כך גם למגרש שלהם, שבו כוח אדם איכותי הוא חומר הגלם העיקרי ממנו נבנות חברות.

אבל טראמפ, הנשיא שממהר לקיים הבטחות, הפיל השבוע פצצה, כשהודיע שיחולו שינויים גם בתקנות של אשרת H1B. האשרה מאפשרת לעובדים משכילים ובעלי מקצועות מבוקשים, ברובם אנשי מחשבים, לעבוד בארה״ב. טרמאפ הכניס שינויים באשרות נוספות שמאפשרות כניסת עובדים בחברות הטכנולוגיה האמריקאיות, כולל ויזת L1, באמצעותה נכנסים בכל שנה אלפי היי-טקיסטים ישראלים לארה״ב. אם אכן יחולו שינויים, גם ההיי-טק הישראלי יצטרך להיערך לעידן החדש, שבו הכניסה לשוק המטרה המרכזי שלו - מוגבלת.

בשלב זה עוד מוקדם לדעת מה יהיה היקף ההשפעה של השינוי בתוכנית על עמק הסיליקון, אבל טראמפ הצליח לגעת בציפור הנפש של חברות הטכנולוגיה. אלו לא נעמדו על הרגליים האחוריות כשטראמפ קבע חוקים שקשורים להפלות, או התבטא נגד נשים ולהט״בים. הנושאים הללו לא הוציאו אותם מהאדישות הפוליטית והחברתית שמאפיינת אותם ברוב הימים. לעומת זאת, נושא ההגירה נמצא בדמם, ומאז ההכרזה על איסור כניסת אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לארה״ב, עמק הסיליקון כמרקחה, והחברות והבכירים בהן החלו לפרסם הודעות גינוי.

בגוגל, למשל, נערכה הפגנת עובדים לגינוי החרם על אזרחי המדינות המוסלמיות (לאחר שאספו תרומות בסך 2 מיליון דולר לארגונים שמסייעים לפליטים), ואילו מיקרוסופט ואמאזון, שתי חברות שנמצאות בסיאטל, הצטרפו לתביעה של הממשל במדינת וושינגטון נגד צווי ההגירה של טראמפ.

אנשי תעשיית הטכנולוגיה מעדיפים להתרחק ביומיום מהביצה הפוליטית. אבל כעת הם חשים איום ממשי. עמק הסיליקון נשען על מסורת של מהגרים שהקימו חלק גדול מחברות הטכנולוגיה החדשניות והגדולות בעולם. כיום, חלק גדול מהמנכ״לים, כולל מנכ״ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה, וצפרא כץ, מנכ״לית אורקל וחברה בצוות המעבר של טראמפ (ישראלית בעברה), הם מהגרים שהגיעו לארה״ב, במקרים רבים - עוד כסטודנטים. החברות זקוקות למוחות הטובים בעולם ומפעילות לובי בוושינגטון כדי להקל על תהליכי הבאת העובדים מחוץ לגבולות המדינה.


עוד לפני עליית טראמפ לשלטון, חברות הטכנולוגיה וארגונים הקשורים אליהן מימנו בשנים האחרונות שורה של מאמרים שהצביעו על תרומת המהגרים לצמיחת הכלכלה האמריקאית, במטרה לקדם אג׳נדה שתתמוך בהגדלת מכסות המהגרים. מחקר שפירסם לפני כשנה מכון המחקר האמריקאי NFAP, מצא שמהגרים הקימו מחצית מהחברות הפרטיות ששוות מיליארד דולר ומעלה ויצרו ערך כולל של 168 מיליארד דולר.

בשלב זה, מוקדם לדעת כיצד ישפיעו המהלכים של טראמפ על חברות הטכנולוגיה, אך מסתמן שהפגיעה הראשונית תהיה בחברות ה-IT ההודיות, ששולחות אלפי אנשי מחשבים צעירים לארה״ב, המועסקים במשרות שטראמפ מעוניין להחזיר לאמריקאים. בתגובה, מניות של חברות שירותי מחשוב הודיות, כמו אינפוסיס וטק מהינדרה, צנחו ביממה האחרונה בבורסות.

אם אכן יחולו שינויים בוויזות המאפשרות כניסה של עובדי היי-טק לארה״ב, גם הישראלים לא יהיו מוגנים. כבר כיום תהליך הנפקת אשרות העבודה בארה״ב הוא ארוך, מסורבל, והמבקשים צריכים לעמוד בשורה של דרישות. לא מדובר באשרות שמאפשרות לאנשים רק להגשים את חלום הרילוקיישן, אלא מבחינת חברות רבות זוהי הדרך המרכזית להרחיב את העסקים, ולהתמקם בתוך השווקים בהם הן מוכרות. אם לא תהיה להן אפשרות להעביר עובדי מפתח ואת היזמים - מבחינת חברות רבות זהו גזר דין מוות שיפגע בתחרותיות הישראלית.

עד שיתבהרו השינויים בתנאי הוויזה, אי אפשר יהיה לדעת בוודאות מה המשמעות לישראלים, אבל בקבוצות של ישראלים ברילוקיישן כבר עלה מפלס הדאגה. מבחינת טראמפ אין עדיפות למתכנת ישראלי על הודי, אם הוא מבצע עבודה שיכול היה לעשות אמריקאי.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

הצעד הבא של טראמפ נגד מהגרים: יגביל את אשרות העבודה של חברות הטכנולוגיה

ההיי-טק הישראלי עלול להפסיד מהמלחמה של טראמפ בזרים, אבל יש גם מי שיוכל להרוויח