כבר מספר שנים שאיכות הסביבה נמצאת בראש סדר העדיפות של העולם בכלל וישראל בפרט. בין אם מדובר בפרסומות בפריים טיים שמעודדות למחזר, או בין אם מדובר בעסקים שמעודדים עובדים לפעילות ירוקה.

השאיפה של כולם היא לשמור על כדור הארץ למען עתיד טוב יותר לילדינו, ילדיהם וכן הלאה. כיום ישנם פתרונות רבים שתוכלו להשתמש בהם גם בבית וגם בעסק ולצמצם את הנזקים עם פתרונות פשוטים ונגישים ביותר.

כיבוי ציוד נלווה במשרד

כאשר הציוד הנלווה אינו בשימוש, ציוד כגון מדפסות, מחשבים, רמקולים, סורקים ועוד יש להקפיד על ניתוקם מהחשמל מפני שהם ממשיכים לצרוך חשמל גם כשהם אינם בשימוש. נתקו אותם מהחשמל וחסכו באנרגיה. חשמל חכם זה דרך מצויינת לחסוך בפעולות הנדרשות לכבות את כל המכשירים.

עודדו עובדים להגיע באופניים

עודדו עובדים להשתמש בדרכים חלופיות  לרבות אופניים. הם גם יגיעו בכושר ומלאי אנרגיה ליום עבודה וגם יעזרו לשמור על הסביבה. בנוסף תוכלו לעודד עובדים להגיע ב:

1. קאר פול - לחלוק יחד נסיעות של עובדים לעבודה
2. שימוש ברכבת / אוטובוס
3. אם יש אפשרות - אפשרו לעובדים לעבוד לפחות יום אחד מהבית

להפוך את העסק לירוק (אילוסטרציה: Shutterstock)
פלוס, זה שומר על הבריאות | אילוסטרציה: Shutterstock

שקיות מתכלות

אחד הפתרונות הינו פלסטיק מתכלה מדובר למעשה על מוצרים דמוי פלסטיק כלומר הכוונה היא לחומר אשר דומה מאוד בתכונותיו מבחינת המראה והמרקם. אך בניגוד אליו, החומר התחליפי מתכלה ביולוגית תוך כמה חודשים לאחר השלכתו. הפלסטיק המתכלה הוא חומר המופק ממקורות טבעיים מתחדשים, ולכן פגיעתו בסביבה היא זניחה, מטרתו היא לצמצם את הפגיעה בכדור הארץ ובבעלי החיים. לשם כך הוא עשוי מחומרים טבעיים אשר חוזרים לטבע ונטמעים בו. שקית מחומר זה יכולות להיות פתרון מצוין עבור עסקים אשר יש להם שימוש בשקיות חד פעמיות.

נייר ממוחזר

הנייר הממוחזר הינו חומר טבעי המופק מנייר רגיל ומוצריו, אשר עובר תהליך של מחזור, לכן השלכתו אינה פוגעת בסביבה. החיסרון של הנייר הרגיל ומוצרים המופקים ממנו כגון שקיות הוא השימוש בעץ, כריתת העצים מזיקה מאוד לכדור הארץ. מכיוון שמדובר בשימוש חוזר, הם מפחיתים את הפגיעה בעצים בצורה משמעותית. יתרון נוסף במוצרים מנייר ממוחזר בכך שהם שימושיים מאוד לכל מטרה בדיוק כמו הנייר הרגיל, כאשר כמובן ניתן גם להדפיס עליהם בקלות.

שקיות צלופן

הצלופן הינו נייר דק ושקוף העשוי מצלולוזה. הוא ידוע בכך בזכות שקיפותו לכן אפשר לראות מבעדו את המוצר ולהבליט את הסלוגן או הסמל הרצוי. צלולוזה הינה חומר אשר מעובד מתוך החלק המעוצה בצמחים, עיבוד הנעשה לשימוש תעשייתי. מקורה בטבע, לכן הינו מתקלה ובכך ידידותי לסביבה.

הנה עוד כמה פתרונות פשוטים וקלים מאוד לביצוע שתורמים משמעותית לסביבה:

1. הדפסה על שני הצדדים – כך תצמצמו ב-50 אחוז את השימוש בנייר.
2. שימוש חוזר בדפים – לרשימות ודברים נוספים ניתן להשתמש בדפים שלא צריכים כבר (כמו אישור על שליחת פקס).
3. מחזור כל האריזות הניירות והפלסטיק אשר נמצא במשרד תוך שימוש בפחים נפרדים לכל חומר.
4. השתדלו לא להשתמש בכוסות חד פעמיות בעמדת הקפה, במידה ואתם משתמשים הקפידו על כוסות מקרטון.

להפוך את העסק לירוק (אילוסטרציה: Shutterstock)
את באמת חייבת להדפיס את זה? | אילוסטרציה: Shutterstock

התנדבו למען איכות הסביבה

החליטו כמשרד, על יום אחד ברבעון בו אתם משקיעים בתרומה לאיכות הסביבה. בין אם מדובר בניקוי חופים, שיפור תשתיות בשכונות נזקקות, הרצאות על שימור איכות הסביבה ועוד.

מאמץ קטן משנה הכל

כשמדובר על איכות הסביבה למרבה הצער ישנה נטייה להזניח את המשרד, לעתים גם על ידי אנשים אשר דואגים לעשות פעולות למען שמירה על כדור הארץ בבית ובטיולים לא מקפידים על אותה הגישה החשובה כל כך במקום העבודה. זכרו כי המשרד הינו מזהם לא פחות ואף יותר עקב השימוש הרב בנייר, אוכל באריזות חד פעמיות, שימוש במכשירי חשמל ועוד. הקפדה על סביבת עבודה ירוקה הינה פשוטה ביותר ודורשת מינימום מאמץ. זכרו כי רק הפסקה של שימוש בניילון מצמצמת את הנזקים בצורה משמעותית ולטווח הארוך, כאשר ישראלי ממוצע משתמש ב-2 שקיות ניילון ביום. הפכו עוד היום את המשרד שלכם לידידותי לסביבה.

הכותב הוא מנהל הפרוייקטים של חברת זיפי, אשר מעודדת רכישה של מוצרים ירוקים באינטרנט ומטפחת חשיבה ירוקה כמנטרה