בראיון העבודה הבא שלכם אתם עשויים להישאל שאלות מתחכמות ומפתיעות שקשה מאוד לחזות מראש ולהתכונן אליהן. אין מדובר בחידות ההיגיון הידועות שבהן יש לחשב או לערוך ניתוח לוגי אלא מדובר בשאלות מתחכמות ומפתיעות, כגון אלה שנסקרו באתר הפופולארי glassdoor ("דלת הזכוכית"):

"מה היית עושה אם היית הניצול היחיד בהתרסקות מטוס?"

"אם תתעורר ותגלה שמתוך 2,000 מיילים תוכל להשיב רק על 300, איך תחליט על אילו מיילים להשיב?"

"מי לדעתך ינצח בקרב – סופרמן או באטמן?"

"תאר את הצבע הצהוב לאדם עיוור"

"מהי נסיכת דיסני האהובה עליך?"

בחינת היבטים נסתרים באישיותכם

מרואיינים רבים תוהים לשם מה נחוצות שאלות לא ענייניות, וחלקם גם כועסים על כך ואף מראים זאת בריאיון. למעשה לשאלות אלו יש מספר מטרות:

העיקרית שבהן היא זיהוי מאפיינים שקשה לעמוד עליהם רק דרך השאלות המוכרות והידועות מראש שהתכוננתם עליהן. זיהוי אותנטי של מאפיינים כאלה ואחרים באישיותכם חשוב ביותר בתהליך הקבלה לעבודה, משום שהוא מאפשר למראיין להסיק לגבי התאמתכם לתפקיד לא רק מבחינת הידע המקצועי. עליכם להתאים גם ל"רוח" הארגון והמשרה: לתרבות הארגונית של החברה, לאופי של העמיתים והמנהלים שיעבדו אתכם אם תתקבלו, וכדומה. אז מה בעצם בודקות השאלות?

עוד בלימודים וקריירה:

האם אתם יצירתיים?

אחד המאפיינים האישיותיים שנמדדים בשאלות הללו הוא היצירתיות שלכם. אדם שמשיב בצורה מקורית, מפתיעה או יוצאת דופן לשאלה מתוחכמת נתפס כיצירתי יותר מאדם שמשיב על אותה השאלה בצורה מונוטונית וצפויה. בצורה זו למראיין שלכם יש אפשרות להציץ לנבכי אישיותכם, כך שאם התפקיד שאליו אתם מתמודדים מצריך יצירתיות – הוא יוכל להסיק אם אתם מתאימים לתפקיד על פי הדרך בה אתם עונים.

האם אתם מתמודדים עם לחץ?

מאפיין אישיותי נוסף שהשאלות הללו מודדות הוא היכולת להתמודד עם מצבי לחץ מעורפלים, מפתיעים ולא ברורים: האם אתם משתפים פעולה או מביעים התנגדות? האם אתם נלחצים ו"מאבדים את זה", או מצליחים לשמור על קור רוח? מדד זו חשוב בעיקר אם תפקידכם צופן מצבים מעורפלים בלא התראה מוקדמת. בהתאם לדרך שבה אתם מתמודדים בריאיון, המראיין יוכל להסיק איך תתפקדו בזמן אמת.

מה הם כישוריכם המנטליים?

השאלות התמוהות והמשונות בריאיון העבודה לא בוחנות רק מאפיינים אישיותיים, כי אם גם מנטליים. דרך המענה שלכם לשאלות הללו, המראיין יכול להסיק לגבי כושרכם המנטלי: איך אתם חושבים? איך אתם מנתחים מצבים? האם אתם מפגינים יכולת אנליטית תוך כדי התהליך?

לצד זאת נבחנות שוב תכונות אישיותיות: האם אתם מתקשרים בקול את התהליך המנטלי שאתם מבצעים בזמן הגעתכם לתשובה? (אם כן – הדבר יכול לחזק השערה או רושם ראשוני לגביכם כפתוחים, חברתיים, משתפים פעולה או טובים בעבודת צוות). האם אתם משיבים לשאלה המתחכמת והמשעשעת ברצינות אך בחיוך, ואף מתבלים בהלצה משלכם? (אם כן – הדבר יכול להעיד על תכונות כהומור, קלילות, חיוביות ושמחת חיים).

בוסית בראיון עבודה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
השאלה שלך לא מפתיעה אותי | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מיצוב החברה המגייסת

מטרה נוספת שיש לשאלות המתחכמות היא הקניית ערך תדמיתי לארגון המגייס. בעידן המידע של ימינו, מעסיקים יודעים שידברו על ראיונות העבודה שלהם ואף סומכים על כך. שם החברה והשאלות הנשאלות בראיונותיה באתרים כמו 'גלאסדור' הוא שיווק ומיצוב בחינם. במקרה זה, ככל שהשאלה תהיה מקורית ומפתיעה – כך הסיכוי לשיווק שכזה גדול יותר.

כך קרה בזמנו עם שאלות ההיגיון של גוגל, שעם פריצתן כמנהג קבוע בראיונותיה, הן פורסמו בכל מיקום אפשרי, והציבו את גוגל ואת ראיונות העבודה שלה במעמד מכובד של מקוריות, רמת קושי גבוהה, וציפיות מכובדות מהמועמדים לשורותיה.

איך משיבים? כללי אצבע

חיוך

אם וכאשר תיתקלו בשאלות משונות, או מהסוג המתחכם, אל לכם להילחץ. היזכרו במטרה שמאחורי הקלעים, ושחקו לפי כללי המשחק. בתור התחלה, אחד הדברים שגורמים למראיין להסיק שאתם משתפים עמו פעולה ומוכנים לקראת האתגר הוא חיוך.

השהייה

כעת עליכם לזכור כי אין מענה אחד, יחיד ו"נכון" לשאלה, וכי אין סיבה להילחץ ולהשיב מיידית. עדיף פי כמה שתחשבו זמן מה לפני שתשלפו תשובה מן המותן ותצטערו עליה מיד לאחר מכן. לשם כך, באותו חיוך, תוכלו לפתוח בהשהיה קלה: "שאלה מעניינת! אחשוב רגע, ברשותך".

בירור

אם בשלב זה אתם חוששים להתחיל לענות, חשים צורך בזמן חשיבה נוסף, או לא מבינים כלל מה רוצים מחייכם, אתם יכולים לשקף את השאלה שנשאלתם בקול רם, ולנסות להיעזר במראיין ("אתה שואל... אם הבנתי נכון, אתה מתכוון ל..., נכון?"). כך תוכלו גם לקבל מידע נוסף, ולו הקטן ביותר, שיסייע לכם להבין את כוונת המראיין.

שיתוף

לאחר מכן, התחילו במענה על השאלה, תוך שאתם משתפים את המראיין בתהליך המחשבה והניתוח שלכם, בקול רם. שמרו על נימה מתלהבת, סקרנית ומתעניינת, תבלו בהומור קל, נסו לחשוב ענייני אך יצירתי ומקורי, ושמרו על סדר קוהרנטי של הדברים.

שאלות נפוצות ותשבות מתבקשות

השאלה: "איך תתאר את המוצר שלנו בשלושה משפטים לילד בן 8? "

האם עשית שיעורי בית? האם אתם מכירים את המוצר של החברה שבה אתם מתראיינים ומבינים אותו?

מה רמת כושר הביטוי שלכם? האם אתם יודעים להפריד בין עיקר לטפל? האם אתם יודעים לתמצת רעיון?

איך תתפקדו בשטח? האם תשכילו להתאים תגובה לכל צורך שתיתקלו בו? במקרה זה, למשל, הצורך הוא הסבר המוצר לילד קטן, ועליכם לספק מענה לצורך זה. כך למשל, אם תתחכמו ותגידו למראיין: "אי אפשר להסביר את המוצר המרהיב שלכם בשלושה משפטים לילד קטן", מתוך כוונה להחמיא למוצר, אתם עלולים להצטייר כמתחמקים, כמי שלא מכירים את המוצר, וכמי שלא מספקים מענה לצורך בשטח. יתרה מזו, מוצר או רעיון טוב הוא כזה שאפשר להסביר בשלושה משפטים, כך שאם אתם מעידים על המוצר כמורכב, אינכם מחמיאים לו כלל.

זכרו: אם נשאלתם שאלה כלשהי – אתם מצופים לדעת להשיב. במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, גם אם תטעו בהסברת המוצר במדויק, אין זה בהכרח גורע מה"ניקוד" שלכם. חשובה יותר הדרך. דברו בביטחון, אך לא בהתנשאות, ונסו לדייק ככל האפשר. הימנעו משימוש בשפה מקצועית, בהיותכם "משוחחים" עם ילד בן 8.

השאלה: "מה הדבר הכי מצחיק שקרה לך לאחרונה?"

מי אתם? האם יש לכם חוש הומור טבעי? האם אתם חיוביים, חברותיים ואופטימיים? האם הומור הוא חלק בלתי נפרד מחייכם? האם אתם יודעים להתאים תוכן להקשר? זאת ניתן לגלות על פי הסיפור המשעשע שתבחרו לספר למראיין. האם תבחרו בסיפור חושפני או מביך שלא מתאים להקשר של ריאיון רשמי, או תשכילו למצוא תוכן משעשע והולם?

איך תתפקדו בשטח? האם תצליחו לפטפט עם לקוחות, וליצור קשרים על בסיס שיחות חולין ושעשוע? ההנחה היא שככל שהאדם נעים, נינוח ובעל חוש הומור, כך יהיה נעים יותר לתקשר עמו. הדבר חשוב במיוחד לאדם שמיועד לתקשר עם לקוחות בקשר אישי וישיר. לקוחות רבים דבקים בשירות מסוים רק בגלל היחס האישי והכיף שהוא מספק להם.

כדאי לדעת: גם אם לא צץ בראשכם סיפור מצחיק, אל תילחצו. קחו רגע לנשימה ולמחשבה, ואם אינכם נזכרים במקרה שקרה, המציאו, או השתמשו באירוע שפקד חבר שלכם והצחיק אתכם. נסו לחשוב על מקרה שקרה לכם בעבודה, או עם לקוח – אך כזה שמעיד על יכולותיכם הרצויות ותפקודכם הטוב.

השאלה: "אילו שלושה חפצים תיקחו אִתכם לאי בודד?"

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
 מי אתם? אילו ערכים מנחים אתכם ומהווים את מי שאתם? חריצות ויעילות? (למשל, אם בחרתם בפריטים נחוצים לשם ביצוע עבודתכם), אנשי רוח ואינטלקט? (למשל, אם בחרתם בין היתר בספר הגות שמנחה אתכם), אנשים שהתקשורת עם הסביבה חשובה להם? (למשל, אם בחרתם בין היתר בטלפון נייד ובמטען סולארי).

איך תתפקדו בשטח? האם תצליחו להפריד בין עיקר לטפל ולבחור, כשצריך, בדברים החשובים באמת? האם תצליחו לתעדף את משימותיכם ולהביע במדויק ובביטחון את צרכיכם לשם ביצוען?

כדאי לדעת: נסו לשלב בתשובתכם שלושה רבדים שונים הקשורים לחייכם, האחד – סמל לעבודה ולעיסוק המקצועי, השני – סמל לעצמכם ולנפשכם כאדם פרטי, והשלישי – סמל להיותכם יצורים אנושיים המתקשרים עם הסביבה. זאת כדי שלא תיתפסו בעיני המראיין רק במימד אחד, למשל – רק כביצועיסטים ומשימתיים (וללא יכולת לנהל קשרים חברתיים), ולחלופין – רק כאנשי ספר ורוח (וללא רגליים על הקרקע). נסו גם לברר מראש מה ערכי החברה, תרבותה הארגונית, תכונות המנהל המיועד וכדומה, כדי להתאים להם את תשובתכם לשאלה זו. למשל, אם הארגון מקדם יעילות וחריצות, תקפידו לבחור גם בחפצים הקשורים לעבודה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה וניהול. מאמריה מיועדים להעשרה ואינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי. yaelmehoudar@gmail.com

 >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>