ניקלאס לופגרן, מבכירי החוקרים בביטוח הלאומי השוודי, רגיל לקריאות ההתפעלות הנשמעות מהקהל בכל פעם שהוא מתאר את תחום התמחותו - המודל השוודי לחופשת לידה. העניין בנושא כה גדול, עד שלופגרן ביקר בשנים האחרונות בפרלמנטים של מדינות רבות בעולם, בהן דרום קוריאה, אוקראינה, ולאחרונה גם בכנסת ישראל, שבה הציג את המודל הייחודי שגורם ל-90% מן האבות העובדים בשוודיה לצאת לחופשה כזו. הביקור לווה בהעלאת תערוכת צילומים בכנסת, בשם "האבות השוודיים", המציגה דיוקנאות של אבות שבחרו להישאר עם ילדיהם בבית למשך שישה חודשים לפחות.

המודל השוודי אכן ייחודי. בניגוד לישראל, שבה חופשת הלידה בתשלום מלא היא 15 שבועות, ויש לנצלה מיד לאחר הלידה - הרי שבשוודיה ניתנת חופשת הורות (parental benefit) למשך 480 יום או 68 שבועות, וניתן לנצלה מהרגע שהילד נולד ועד גיל 8. את החופשה יכולים ההורים לחלק ביניהם שווה בשווה. במלים אחרות, גבר בשוודיה יכול לצאת לחופשת הורות של 240 יום - בעוד שבישראל הוא יכול לקחת חופשה של שבוע עד שמונה שבועות.

גם בישראל עבר בשנה האחרונה חוק שיזמה ח"כ רחל עזריה (כולנו), לשינוי רשמי של המושג "חופשת לידה" ל"חופשת הורות". חוק נוסף שעבר, שינה את המושג "שעת הנקה" ל"שעת הורות", והעניק אפשרות גם לאבות להשתמש בה.



פרדריק ינסון, שיצא לחופשת לידה עם לידת בנו אוסיאן. מתוך תערוכה שהוצגה בכנסת בשיתוף עם שגרירות שוודיה. צילום: יוהאן באוומן


חופשת הלידה בשוודיה לא רק ארוכה, אלא גם נדיבה. 390 ימים מתוך החופשה ניתנים תמורת 80% מן השכר, עד לתקרה של 4,400 יורו בחודש. התקרה מאפשרת לקבל שכר גבוה גם במהלך החופשה, אך מטרתה היא לא לאפשר לבעלי שכר גבוה מאוד ליהנות יותר מדי מהתקנה (השכר הממוצע בשוודיה כיום הוא כ-14 אלף שקל בחודש, לעומת קצת פחות מ-10,000 שקל בישראל). עובדי המדינה השוודים זכאים ליותר - ומקבלים 90% משכרם בזמן חופשת הלידה.

"במקומות עבודה פרטיים מעסיקים נדיבים נוטים להשלים גם הם את השכר בחופשה ל-90% ואף ל-100% מהשכר, אם הם מעוניינים לצ'פר עובד", מספר לופגרן. "כך שלא נדיר למצוא בשוודיה אבות ואמהות המקבלים 100% משכרם במהלך התקופה".

חלקה האחר של החופשה - 90 יום - ניתן תמורת סכום קבוע של 80 יורו ביום, ללא קשר לגובה השכר. בנוסף לימים אלו, מקבלים אבות שוודים עשרה ימי חופשה כדי להיות עם האם מיד לאחר הלידה, ללא קשר לחופשה עצמה. את החודש הראשון יכולים בני הזוג לבלות בחופשה ביחד. לעומת זאת, בישראל ניתן שבוע לחופשה משותפת, אך שימוש בו יקצר את החופשה מ-15 שבועות ל-14 בלבד. אמהות שעובדות במקצועות מסוכנים, או כאלה הכרוכים בעבודה פיסית, יכולות ליהנות עוד לפני הלידה מחודשיים חופשה בשכר של 80%.


האר טילסאמנס שיצא לחופשת לידה עם בנו ויגו. מתוך תערוכה שהוצגה בכנסת בשיתוף עם שגרירות שוודיה. צילום: יוהאן באוומן


כל הדברים האלה לא מונעים מהשוודים עוד הטבה: בכל שנה יכול הורה לקחת 120 יום בתשלום עבור מחלת ילד. "ממוצע השימוש בהטבה הזו הוא כשמונה ימים בשנה", מגלה לופגרן. "120 זה יותר מדי".

בצד כל הגזרים האלה קיימת גם הגבלה, שמטרתה אחת: לדאוג שאבות אכן ינצלו את חופשת הלידה המותרת. "לפי החוק השוודי, יכולים ההורים להתחלק בימי החופשה האלה באופן שווה לחלוטין", מזכיר לופגרן, "אבל במטרה לעודד את האבות להיות עם ילדיהם הרכים, מחייב החוק את האב לקחת מינימום 90 ימי חופשה מתוך 390 הימים. אם זה לא קורה - המשפחה מאבדת את הזכאות לחלקו של האב בחופשה. במקרים כאלה האב רשאי להעביר את הימים האלה (עד 240 כאמור) לזכות האם, כך שהיא יכולה ליהנות מחופשת לידה של 300 ימים, ואף יותר".

מסתבר שהמדיניות הזו עובדת, אך רק באופן חלקי. חופשת הורות ממוצעת לאב עובד שוודי נמשכת 107 ימים לילד, ו-90% מהאבות אכן מנצלים אותה. עם זאת, מזכיר לופגרן, חופשת ההורות לאם השוודית נמשכת בממוצע 330 ימים.

המספרים האלה אינם מניחים את דעתו של לופגרן. "חשוב לנו שהאב יהיה נוכח בחיי ילדיו, מחקרים מוכיחים שנוכחותו חשובה", הוא אומר. "כש-90% מהגברים לוקחים חופשת הורות לתקופה מסוימת, מדובר בהצלחה, אך עדיין לא הגענו ליעד - שוויון במספר ימי החופשה של אבות ואמהות.

 

כיום, אבות לוקחים ימי חופשה בשיעור של 27% ממספר הימים שהם זכאים לוהיעד שלנו הוא 40% לפחות. בשוודיה לא שואלים היום אם יוצאים לחופשת לידה, אלא לכמה זמן. עם זאת, הפער במספר ימי החופשה בין אבות לאמהות מוכיח שגם בשוודיה רוב הנטל עדיין נופל על כתפי האמהות".

גם הנשים השוודיות משלמות "מס לידה"

הדרך ליעד הזה עוברת דרך שימוש בשיטה שעבדה בעבר - קמפיין ציבורי. הסלוגן של הקמפיין, שעלה ב–2016, הוא: The good things in life you share fifty/fifty. "זו סיסמה חדשה שמתאימה לתקופה", אומר לופגרן, ומזכיר כי הקמפיין הראשון בנושא בשוודיה היה בשנות ה–70, לאחר כניסתו לתוקף של חוק חופשת הורות בתשלום לגברים, ב–1974.

"החוק קבע כי גברים יוכלו לקבל חופשת הורות בתשלום למשך 180 יום, אבל אבות לא רצו להשתמש בה, כי זה נחשב לא גברי", הוא אומר. "בסוף שנות ה–70, הרשויות יזמו קמפיין עם אחד הגברים הפופולריים ביותר בשוודיה, מרים המשקולות המפורסם לנהרט דולגרן. בשיא הקמפיין פורסמה תמונה של דולגרן השרירי מחזיק תינוק בזרועותיו תחת הסלוגן "אבא בחופשת לידה".

למרות החקיקה המתקדמת, התנאים הנדיבים והקמפיינים המושקעים, חינוך הציבור השוודי התנהל באיטיות. "עד 1985 מספר הגברים שניצלו את חופשת הלידה היה נמוך מאוד, ובשנה שאחרי כניסת החוק לתוקף, רק 10% מהימים האפשריים נוצלו על ידי אבות", מספר לופגרן. "חילופי דורות והעמקת המודעות, בין היתר על ידי שינויים סמנטיים כמו מעבר מהמושג maternity leave לחופשת הורות, parental leave, הביאו למספרים הנוכחיים - 90% מן הגברים מנצלים 27% מכלל הימים. וכאמור, אנחנו עדיין אנחנו לא חושבים שזה מספיק".

10% מהגברים בשוודיה עדיין לא משתתפים בחופשת הלידה. לדברי לופגרן, "מדובר בדרך כלל באנשים המרוויחים שכר מאוד גבוה ולא רוצים להפסיד אותו ולהסתפק בשכר התקרה, ולעתים הם בעלי תפקידים שלא מאפשרים להם לעצור לפרק זמן ארוך. מן הצד השני, גם מהגרים לא תמיד קופצים על האפשרות, וכן אנשים שעובדים במדינות אחרות אבל חיים בשוודיה, שהקריירה שלהם עשויה להינזק, כי במדינות אחרות המודל הזה לא קיים".


"אבא בחופשת לידה". לנהרט דולגר. צילום: שגרירות שוודיה בי


לחופשת הורות ארוכה יש הרבה יתרונות, אך גם חסרונות.
"נכון, בעיקר לנשים, שכמו שכבר אמרנו, נמצאות הרבה יותר זמן בבית, גם בשוודיה. התנתקות ארוכה משוק העבודה משפיעה על יכולות הקידום, ובעיקר על השכר. על פי הנתונים שלנו, פערי השכר בין גברים לנשים חמש שנים לפני לידה, מגיעים ל–10% לטובת גברים, אך חמש שנים אחרי לידה ראשונה, הפער גדל ל-20%. מובן שזה משפיע גם על הפנסיה.

"אנחנו קוראים לזה "income punishment for having a child", או מס לידה. לכן חשוב לנו לא לקצר את החופשה כדי להשיב מהר יותר נשים לשוק העבודה - אלא לעודד גברים לצאת יותר, כדי שנשים יוענשו פחות. במקביל, חשוב כמובן לדאוג לגני ילדים זולים, כדי לאפשר להורים, אבות ואמהות, לחזור לשוק העבודה. בשוודיה ההורה משלם רק 10% מעלות הגן, והמדינה מסבסדת את השאר".

ויש גם מדיניות פגישות.
"נכון. במקומות עבודה לא נקבעות פגישות לפני 9:00 בבוקר, ולא אחרי 16:00 אחר הצהריים, במטרה ששני ההורים יוכלו להיות בבית הן בשעות הבוקר והן בערב".

לשוודים יש מספר ילדים קטן יחסית, זה לא מקל על ההחלטה לקחת יותר ימי חופשה?
"היום אנחנו עומדים על ממוצע של 1.9 ילדים למשפחה, עלייה יחסית לתחילת שנות ה-2000, אז היה מספר הילדים הממוצע 1.7 בלבד. רמת הילודה בשוודיה אינה כמו זו הישראלית, אך היא מהגבוהות באירופה. אני מניח שחלק מזה מגיע מתוך אותה מדיניות ממשלתית נדיבה".

נוח לקדם את המדיניות הזו במדינה כל כך עשירה.
"אני מודע מאוד להבדלים בין ישראל לשוודיה. אנחנו לא חווינו מלחמה כבר 200 שנה".

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

אישה, ערבי, מזרחי? יש לכם פחות סיכוי לקבל אשראי בבנקים בישראל

אושר לקריאה שנייה ושלישית: בנות זוג של משרתי מילואים יעבדו שעה פחות