איך תהפכו את עצמכם לחיוניים בעבודה? בימים שבהם היד המפטרת קלה על ההדק, כדאי להשקיע בכך. הנה שתיים עשר דרכים חיוניות להיות חיוני, יעיל, נחוץ:

1. היו מומחים

בפן המקצועי אחד האוצרות היקרים ביותר לעובד הוא היותו מומחה בתחום ספציפי. להיות אחד כזה שבכל מקרה שעולה שאלה בתחום זה, כולם מיד קוראים בשמו: "שמעון טוב בזה - צריך לשאול אותו", "על השאלה הזאת רק שמעון יכול לענות", "כדאי להתייעץ קודם עם שמעון". נסו ליצור מצב כזה שבו תלויים בכם וזקוקים לידע הבלעדי שלכם. מצב שבו בזכות הידע הייחודי והנחוץ שבאמתחתכם, במקרה של קיצוצים יחשבו פעמיים עם לפטר אתכם או לא. מצאו את הנושא שבו אתם יכולים להתקדם ולהתמקצע משמעותית, ואם אין נושא כזה - העמיקו בלמידת תחום קיים. לאחר שיכולותיכם ושליטתכם בתחום ספציפי תהיינה יוצאות דופן, דעו גם לשתף בידע שלכם את האחרים. גם כדי שידעו שאתם מומחים, וגם כדי להביע רצון טוב לסייע מקצועית לכל דורש.

2. אל תתנגדו

כולנו נוטים להתנגד לשינוי שמונחת לפתע מלמעלה. שינוי, גם אם בסופו של דבר יהיה טוב עבורנו, נתפס בראשונה מאיים, לא נודע, לא בשליטה ולעתים אף מסוכן. כשמתקבלת החלטה על ביצוע של שינוי כלשהו בעבודה, תגובה טבעית ומתנגדת לשינוי עלולה להיתפס בעיני מובילי השינוי כהתנהגות מפריעה ומעכבת, הנוגדת את החלטת מקבלי ההחלטות.  אם תצליחו להתגבר על נטייה טבעית זו להתנגדות, תוכלו לבלוט בצוות כמי שזורמים עם שינויים ולא פוחדים מהם. נסו לחשוב על שינוי כעל הזדמנות, שפרו את מיומנויות התפקוד שלכם בחירום, והוכיחו שאינכם נבהלים מהמאמץ שהשינוי יחייב אתכם להשקיע, מפני שטובת הארגון מצויה בראש סדר העדיפויות שלכם. חוששים מהשלכות השינוי המוצע? במקום להתנגד לו, עדיף להביע חששות אלה במפגש עם גורמים משפיעים הפתוחים להקשבה, ולנסות למצוא עמם פתרונות ודרכים עקיפות להתמודדות.


3. ספקו ביטחון, הגישו פתרונות

מנהלים לא מחפשים בעיות, הם מעדיפים פתרונות. ברגע שאתם אלה שיכולים לספק פתרונות, אתם בדרך הנכונה. יצירת אמון בקרב המנהל, לצד הצעת פתרונות יעילים בעתות משבר, הם המתכון שלכם להוביל לכך שתשמשו לו עוגן. מנהל שיודע שביכולתו לסמוך על המילה של עובדו – משום שהוא לא מהסס להתחייב, תמיד מבצע את מה שסוכם, מדווח כשצריך, חושף בעיות (אם הדבר מתאים לסגנון המנהל), מצביע על אתגרים וכן על שגיאות של עצמו ואף מציע לכל אלו ולבעיות אחרות פתרונות ישימים וטובים – הוא מנהל שחש ביטחון רב בנוכחות אותו עובד. ביטחון מצד המנהל יסייע לו להרשות לעצמו לשחרר שליטה ולהאציל סמכויות, ותלות בנוכחותכם יכולה אף להוביל לכך שכשהוא עצמו יקודם - הוא ירצה לקדם גם אתכם.

אישה וגבר מעלים רעיונות (אילוסטרציה: Shutterstock)
"הנה מה שאנחנו צריכים לעשות" | אילוסטרציה: Shutterstock

4. התחברו לבוס ולבכירים מכם

אחד מהתפקידים שלכם, במיוחד אם ברצונכם להיחשב חיוניים בעבודתכם, הוא להפוך את העבודה של מנהלכם לקלה יותר. אם תצליחו לעשות זאת, תיתפסו על ידיו כיד מסייעת וחיונית שאפשר לסמוך ולהסתמך עליה. המנהל שלכם נראה עמוס, לחוץ ועייף? הראו לו שאתם מבחינים בכך. היו אמפטיים לקשייו. שאלו אותו כיצד אתם יכולים לסייע, הציעו רעיונות לייעול וקדמו פתרונות אלו, או "הגדילו ראש" ובדקו במה הוא עסוק ואיך אתם יכולים להשתלב במעשיו כדי לקצר לו את הדרך.  זוהי לא חנופה. חנופה תהיה הבעת אמפתיה וחלוקת מחמאות בלי הבעת רצון מעשי ואמיתי לעזור. זו תמיכה. ככלל, יחסיכם עם הבוס ועם מקבלי החלטות אחרים בחברה היא חיונית. התחברו אליהם, שמרו על קשר רציף עמם, וכשתבוא הזדמנות לקידום תהיו מספיק דומיננטיים בתודעתם.

5. היו גם קולגות מועדפים

גם בקרב הקולגות שלכם טפחו את היחסים, וצרו קשרי חברות אמתיים עמם. מחקרים רבים הראו שקשרי חברות בעבודה משפרים את ההנאה ואת המעורבות של העובדים בארגון, וכשמיטיבים לנהל את מערכות היחסים הללו, נהנים גם מאהדה, מפרגון ומקרדיט מאחרים (למשל, כשהמנהל מבקש חוות דעת לגביכם מחבריכם לעבודה). שמרו על גישה חיובית ומעודדת, פרגנו לחבריכם על הישגיהם, תנו להם קרדיט (ולחלופין, קבלו על עצמכם אשמה כשמגיע לכם), נסו למצוא תחומי עניין משותפים מבחינה אישית ואינטרסים משותפים מבחינה מקצועית, וכבדו את זמן העבודה שלהם (למשל, על ידי שמירה על שקט בזמן שהם עסוקים, במקרה שאתם עובדים בחלל משותף). הפגינו כבוד לכל אדם באשר הוא – ולא חשוב מהו תפקידו או הדרג שלו.

6. הימנעו מרכילות

למרות הנאמר בסעיף הקודם, לא תמיד קל לנהל מערכות יחסים עם כל אחד מחברי הצוות. ישנם תמיד קולגות קשים יותר, או כאלה שלא מביעים בעצמם רצון ונכונות להיענות ל"הצעת החברות" שלכם. אולם גם באשר לקולגות כאלה, עם כל הקושי שבכך – נסו להימנע מרכילות מאחורי גבם בעבודה, ופעלו כך גם באשר לכל קולגה ומנהל אחרים. היו קשובים לאחרים, אך הישארו קורקטיים כשהדבר נוגע לדעתכם האישית. כשאתם מרכלים אתם אולי משיגים מידע ומתחברים לחברכם לשיחה, אך באותה העת אתם גם משדרים לו שאתם נוהגים לרכל גם עליו.

רכילות במשרד (אילוסטרציה: ldutko, shutterstock)
לא במשרד בבקשה | אילוסטרציה: ldutko, shutterstock

7. דעו להתבטא, גם מול קהל

בימינו כושר ביטוי הוא מצריך חיוני, ולא מובן מאליו. אינטראקציות בין אנשים מסתכמות במשפט או שניים הנשלחים דרך אפליקציה, והדיאלוג מקוון ברובו. בעולם שכזה, מיומנויות התקשורת האמתית בהכרח נפגעות, ורבים מתקשים להתמודד במצבים שבהם יש צורך לדבר מול אנשים אחרים (למשל, בישיבה או בכנס, כאשר הם מתבקשים להביע את דעתם או להציג את פועלם). עבדו על כך – הן על יכולות ניסוח המסרים שלכם, באופן בהיר, מותאם לקהל ומשכנע, הן על יכולת העמידה שלכם מול קהל. לשם כך, תוכלו להתאמן מול הצוות: השתדלו שלא להיעלם ולהיאלם במפגשים ובישיבות. זוהי הזדמנות בעבורכם להתאמן בהשמעת קולכם בקבוצה קטנה יחסית – מה שיחזק את הביטחון שלכם גם מול קהל שאינכם מכירים מראש, או מול מספר רב יותר של אנשים. קשה לכם להתבטא מול אנשים? התאמנו מול חבר טוב ולאחר מכן התכוננו לקראת פגישות וישיבות, בהתאם לנושא שאמור לעלות בהן. הכינו כמה משפטים רלוונטיים לנושא להצגה מול ה"קהל" במפגש, וכך תרגישו בטוחים יותר לדבר ברגע האמת.

8. דעו למה להתנדב

רוב האנשים מספיק עסוקים בעבודתם, ויעדיפו שלא ינחיתו עליהם עבודה נוספת. אולם אין מנוס, רוח התנדבותית למשימות החשובות לארגון הופכת עובד לנחוץ. לאחר מכן, השאלה היא – למה מתנדב אותו עובד? אתם יכולים להתנדב למשימות קלות ומהירות לביצוע, ואתם יכולים להתנדב לפרויקטים רב משקל, חשובים יותר, שמצריכים השקעה ולא רק רוח וצלצולים. פרויקטים כאלה יכולים גם לזמן לכם מפגש בלתי אמצעי עם בעלי תפקידים חשובים ובכירים (בחזרה להמלצה מספר 2), וכשמדובר באתגר אמתי שאתם משקיעים בו ובסופו של דבר מבצעים אותו טוב – אין מנוס מזכייתכם בהערכת הממונים. ככל שהפרויקט שתתנדבו ליטול בו חלק יהיה חשוב יותר לארגון – כך תהיו אתם עצמכם חשובים יותר לארגון. וזה, כשלעצמו, כבר שווה את המאמץ.

9. המציאו את עצמכם מחדש, בכל פעם קצת

אפשר להיות עובד טוב ולהישאר כזה לאורך זמן, ואפשר להיות עובד טוב שכל זמן מה דואג להוכיח לממונים שהם פעלו נכונה כאשר החליטו להעסיקו, ושהוא נחוץ לאורך זמן לארגון. לכן עליכם לדאוג לצמוח ולהתפתח כל הזמן: לתרגל, להתנסות, לצאת להכשרות – בין אם דרך הארגון ובין אם מטעמכם האישי, ולשאוף ליצור שיפור מתמיד בתחומכם. השיפור יכול להיות מקצועי – ברמת ההישגים או הידע, והוא יכול לבוא לידי ביטוי גם ברווחיות – ברמת ההכנסה שאתם מייצרים לארגון. כדי להמציא את עצמכם מחדש ללא הפסק, עליכם להישאר מעודכנים בטכנולוגיה ובמגמות השוק שבו אתם מצויים. אלה משתנות ללא הרף, ואם תשלטו בהן, תהיו נכס לארגון.

10. הוכיחו שאתם גורמים לדברים לקרות

עובדים רבים סבורים שאם יהיו זריזים מספיק ייחשבו ליעילים. אולם זה לא תמיד כך. קצב העבודה אמנם חשוב, אך לא פחות מכך חשוב האופן שבו היא נעשית. לכן, קחו את הזמן כדי לבצע את משימותיכם כראוי, בתשומת לב מרבית, ובלי לזלזל בפרטים הקטנים. נוסף על כך, שמרו על תדמית של מי שלא רק מדברים – אלא עושים. נוטלים אחריות, מבטיחים לבצע דבר מה, ועושים זאת בזמן ובצורה המיטבית. במילים אחרות: "דלוורו". היו אמינים: אם אתם עמוסים ונראה שאינכם יכולים לעמוד במשימה מסוימת, עדיף שתעלו זאת בפני הבוס ותבקשו סיוע או עזרה בתעדוף משימותיכם, מאשר שתבטיחו לבצע ולא תקיימו.

קולגות עוזרים זה לזה (אילוסטרציה: Shutterstock)
דעו לבקש עזרה | אילוסטרציה: Shutterstock

11. התלהבו!

תחומים רבים בשוק העבודה הם תחומים קלים ביותר לשחיקה, וככל שהשחיקה רבה יותר, כך יורדת רמת ההתלהבות של העובדים מהעשייה. המקצועית שלהם. יתכן שאתם חשים שחוקים וחסרי התלהבות, אך בעודכם מתנהלים בהתאם לתחושה זו בעבודתכם, דעו כי אינכם הופכים את עצמכם לחיוניים בארגון. להיפך, בדרך זו אתם רק מהווים גורם ש"מנמיך" את האנרגיות סביב. לכן, נסו למצוא בעצמכם את מידת ההתלהבות שתוכלו להתמיד בה. היו יוזמים, הפכו את סביבת העבודה לנעימה, בחרו להתנדב לפרויקטים מעניינים, למדו תתי-תחומים חדשים שיגרו אתכם מנטלית, ועשו כל דבר שיוכל לעורר בכם את ה"זיק" שהיה לכם בתחילת דרככם. לא מוצאים את ה"זיק"? אולי הגיע הזמן לחשוב על שינוי.

12. היו עצמאיים

נכון, אתם שכירים, ונתונים לשיטותיו של הארגון ולהוראותיו של הבוס, אבל אף מנהל לא נהנה להיות כבול לעובדים שזקוקים לידו כל הזמן. המנהל שלכם רוצה להרגיש שהוא יכול לסמוך עליכם גם כשהוא לא בסביבה. הראו לו שאתם אחראיים, רציניים ושולטים בעניינים, והפגינו יכולת למידה, פעולה והחלטה עצמאית.
תוכלו אפילו להגדיל לעשות, ולבקש מהמנהל שלכם להקצות לכם תחומים מסוימים שתהיו אתם אחראיים עליהם באופן עצמאי. עשו זאת, כמובן, בהתאם לתחומים שבהם אתם טובים ואף מומחים.
חוששים לצעוד לבד? הגדירו לעצמכם במסודר ומבעוד מועד את רשימת המטלות שתידרשו לבצע בעת התמודדות עם משימה כלשהי בכוחות עצמכם. ודאו עם הממונים שהיא נכונה, וצאו לדרך.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר