שעות שינה מעטות עלולות להזיק לבריאות וידוע כי שינה בלילה אינה דומה להשלמת שעות שינה במהלך היום. מה עושים אלו שעובדים בלילה וישנים ביום? האם הם מצליחים לתפקד או שהופכים ל"חיות לילה" בעל כורחכם. בדקנו אצל כמה עובדי לילה, איך הופכים את היום והלילה ואיך בני הזוג מקבלים את סדר יומם ההפוך?

אופיר בן שיטרית, שדרן תכנית הלילה 'קמסוטרנס'  ברדיו דרום 95.8 וב "up dj's" מקבוצת רדיו דרום

אין תמונה
ישן ביום ואיש מסיבות ואירועים בלילה. אופיר בן שטרית
"אני משדר בתוכנית רדיו לילית מ00:00-12:00 ברדיו דרום וגם מתקלט במסיבות ואירועים", אומר אופיר בן שטרית (35) שעובד כבר 15 שנה ברדיו דרום וגם הפך לאיש חיי לילה כשהוא משמש כדיג'יי באירועים ומסיבות בארץ ובעולם. הוא מודה שקשה לנהל אורח חיים רגיל כאשר הוא נשוי + 2, "לפעמים בבקרים צריך לעשות סידורים או לקחת את הילדים לגן ולכן אחרי לילות לבנים שהסתיימו ב3-4 אני קם ב6 בבוקר" ואיך אפשר לישון כשהשמש זורחת בחוץ? "סוגרים את החלונות והתריסים טוב טוב ונרדמים", הוא מסביר.  

איך אשתך מתמודדת עם איש חיי הלילה שחי לצידה? "בלי התמיכה וההבנה שלה לא יכולתי לעשות את מה שאני אוהב, לפעמים אני קורס בסופי שבוע והיא עם הילדים בשישי בצהריים", הוא מספר. "היא הכירה אותי בתור איש מסיבות ואירועים ולכן היא לא מתערבת בפרנסה שלי, אני עובד בעבודה שתמיד רציתי", הוא מדגיש. "אנחנו משתדלים למצוא זמן לעצמנו ובעבר היא הייתה באה איתי לאירועים ומסיבות".

למרות התדמית של "פרפר לילה" שנדבקת למי שעוסק בתחום המועדונים והמסיבות, בן שטרית מודה שהוא לא לוקח חלק במשחק, "אני לא שותה אלכוהול ולאחרונה גם לא מעשן אז אני לא תואם במאה אחוז את איש הלילה הטיפוסי", הוא אומר, ומה לגבי שאיפות עתידיות, האם גם בגיל 50 תתקלט? מכתה י' עשיתי רק דברים שאני אוהב, לאחרונה אני עובד על אלבום משלי", הוא מספר.

צחי בן עמי, נהג מונית הקריוקי של GetTaxi

צחי בן עמי (צילום: צילום ביתי)
אוהב את העבודה כנהג מונית קריוקי. צחי בן עמי | צילום: צילום ביתי
עבודה נוספת בתחום חיי הלילה היא של נהגי המונית, "אני עובד במונית כבר שנתיים ורב הנסיעות בסופי שבוע הם בלילה", מספר צחי בן עמי (30), עובד בחברת המוניות Get Taxi. בן עמי מחזיק במונית קריוקי בה הוא מאפשר לנוסעים להפוך לזמרים בזמן הנסיעה, "זה שירות שאני עושה לטובת הלקוחות, הם לוקחים מיקרופונים ושרים", הוא מוסיף. בן עמי מספר שהעבודה של נהג שמרבה להיות אל מול ההגה בלילה לא זרה לו, "הייתי המון שנים נהג הסעות של "אל על" אני אוהב את העבודה".

שעות העבודה בסופי שבוע נעים בין 18:00 עד 6:00 בבוקר והוא מודה שאכן מדובר במשימה לא פשוטה כאשר במיוחד כאשר צריך לשמור על ערנות תמידית, "אם אני מרגיש שאני עייף ולא כשיר לנהיגה, פשוט אפסיק לנהוג", הוא מודה.

לא פשוט לנהל חיי זוגיות כאשר סופי השבוע תפוסים בעבודה, "בת זוגתי מתחשבת בי ומבינה אותי אבל אין ספק שהיא הייתה מעדיפה לבלות איתי בערבים ובסופי שבוע. לפעמים אני משתדל לפנות לי את מוצאי שבת כדי שיהיה לנו זמן ביחד", הוא מדגיש. "כשנתחתן אני בטוח שזה יהיה יותר קשה לתמרן עם ילדים אבל אני אוהב את העבודה כנהג ובמיוחד את הקריוקי", הוא מסכם.

נווה טובי, מנהל משמרת בקפה לנדוור בת"א

אין תמונה
"האווירה שונה בלילה ואני אוהב את המשמרות האלו". מנהל משמרת בבית קפה
לא רק מועדונים ומסיבות אחראים לספק חיי לילה תוססים, גם מסעדות לוקחות חלק במתן שירות ללקוחות 24 שעות ביממה. נוה טובי(24), מנהל משמרת בקפה לנדוור באבן גבירול בתל אביב מספר כי הוא עובד פעמיים-שלוש בשבוע משמרות לילה שמתחילות ב00:00 ומסתיימות ב8:00 בבוקר. "זו לא עבודה לכל אחד, אבל יש אווירה שונה בלילה ואני דווקא אוהב את המשמרות האלו", הוא אומר.

חברתו כמובן הייתה מעדיפה שהוא יעבוד בעבודה מסודרת, "אבל היא מבינה אותי, היתרון הוא שהיא עובדת איתי, מצד שני היא אף לא עובדת בלילה והייתה מעדיפה שאבלה איתה בערבים", הוא מספר. טובי טוען שהשמש הזורחת וציוץ הציפורים אינם מפריעים לו להרדם, "אני "מתעלף" ישר לתוך במיטה ולפעמים קם יקציה טבעית ולפעמים הולך לעבוד במשמרת ערב", הוא מספר.

אביטל קניגסברג, טכנאית שידור בערוץ החדשות הבינלאומי “i24news

לא רק בתחום חיי הלילה העובדים מאיישים את המקום 24/7 אלא גם בתחומים נוספים. אביטל קניגסברג (29) משמשת כטכנאית שידור בערוץ החדשות הבינלאומי “i24news”. "בחדר שידור אנחנו מעלים ומורידים את הקונטרול ובעצם אחראים על העלייה והירידה מהאוויר. כמו כן, עלינו לוודא שהכל עובד בצורה תקינה", מספרת קניגסברג על העבודה השוטפת.

אביטל קניגסברג  (צילום: משה (מוזס) בנסון)
"במידה ומתרחש אירוע בלילה אנחנו חייבים להזעיק את כולם ולעלות לשידור" | צילום: משה (מוזס) בנסון
בלילה אין שידורים חיים בערוץ ולכן את המשמרת מאיישים שני אנשים, "אנחנו נמצאים בנוהל כוננות, במידה ומתרחש אירוע בלילה אנחנו חייבים להזעיק את כולם ולעלות לשידור, חייבים להיות עם האצבע על הדופק ולראות אם מתקבלות ידיעות", היא מספרת. "אני מסתדרת מצויין עם משמרות לילה, יותר שקט וזו ההזדמנות להכיר את הבן אדם שעובד מולך".

קניגסברג אומרת כי יש יתרונות לעבודה במשמרת, "כרגע זה נהדר לי שיש לי לפעמים בקרים פנויים לסידורים, אני אוהבת את הדינמיות, כל יום לא דומה ליום הקודם לו וזה מאוד נחמד". למרות זאת היא מדגישה כי יש רגעים בהם לא פשוט לצאת בלילה לעבודה, "זה לא נעים להשאיר את בן הזוג לבד בבית אבל הוא מבין אותי", היא מוסיפה. "אני מאמינה שכשיהיו לי ילדים, עבודת משמרות פחות תתאים, הרי איזו אמא רוצה  לצאת מהבית ב15:00 ולחזור ב12 בלילה? היא מדגישה.

ליאור, ראש צוות ביטחון בנתב"ג

"אני עובד 12 שעות ומסיים לעבוד ב8 בבוקר וזה באמת לא פשוט", אומר ליאור (29), ראש צוות ביטחון בנתב"ג שעובד במשמרות ב- 4 שנים האחרונות. "אני מגיע הביתה והולך לישון עד 13:00-14:00", הוא מספר, "אבל גם שאני כבר קם, אני לפעמים עדיין עייף, היום מתהפך ולפעמים קשה להירדם בלילה למרות שאני יודע שלמחרת אני צריך לקום ללימודים", הוא מוסיף.

ליאור, סטודנט למדע המדינה, מחכה לסיום לימודיו בסוף הסמסטר, "כשאסיים את התואר אני מקווה שאפסיק לעבוד במשמרות אבל אי אפשר לדעת מה יהיה", הוא מדגיש. איך מנהלים זוגיות מוצלחת שכל סדר היום מתהפך? למזלו, אשתו גם עובדת בנתב"ג ולכן שניהם צריכים להסתדר עם מחסור בשעות שינה ויום הפוך, "היא כמובן רגילה כי אנחנו עובדים כבר שנים במשמרות אבל לפעמים זה קשה כי אנחנו לא מקבלים את אותן משמרות והיא חוזרת ממשמרת וישנה לבד".

היתרון בעבודת לילה ברור, עבודה של 12 שעות מניבה משכורת מכובדת עבור עבודה לא קלה בשעות שרובנו כבר בחלום העשירי. "לצערי, אין לי זמן לאכול ארוחת בוקר למרות שזו הארוחה הכי טובה ביום", הוא מסביר מהם החסרונות בכניסה למיטה ב-8 בבוקר, השעה בה רובנו פוקחים את העיניים ושותים את כוס הקפה של הבוקר. חסרון נוסף הוא פספוס אירועים חשובים, צפייה במשחקי כדורגל בערב או סתם יציאה לפאב עם חברים, "זה יכול להיות ממש מבאס, גם העבודה בשבתות והסכנה שאולי אצטרך לעבוד בערב ראש השנה או פסח שחשוב לי מאוד לחגוג עם כל המשפחה".