איש עסקים שמח (צילום: istockphoto)
קיבלתם חוזה? כנראה שהייתם בלתי נשכחים בראיון | צילום: istockphoto
אז חוץ מלהתגנדר, ללמוד בעל פה תשובות לשאלות הקשות ולא ללכלך על הבוס, איך גורמים למעסיק להבין שאתם אלו שצריכים לקבל את העבודה? כמה מעסיקים מספרים על מרואיינים בלתי נשכחים רובם גם הצליחו במשימה וקיבלו את העבודה.

"היא עשתה עבודת מחקר לפני הראיון"

"פגשתי מספר גדול של מועמדים נהדרים אבל מעצבת אחת שהגיעה לראיון איתי הייתה מעל כולם", מספרת איימי קנפ, מנהלת משאבי אנוש בחברת Chegg. "היא חקרה היטב את החברה, את התפקיד, את החורים שתוכל למלא עבורנו והיא שאלה שאלות ממש חכמות. היא גם עשתה מחקר על מי עשויים להיות המראיינים שלה כך שהיא ידעה מי אנחנו  והתחברה עם כל אחד בצורה אישית. זה היה כאילו היא כבר חלק מהצוות".

"אם זה לא היה מספיק", ממשיכה קנפ, "היא יצרה קשר נוסף עם מכתב רשום אליו צירפה 12 קאפקייקס מעולים! היא הייתה כל כך יסודית, נלהבת, מצחיקה וגם סופר מוכשרת, שפשוט ידענו שהיא תקדם את הצוות ותוסיף לאנרגיה של הצוות. ממש התלהבנו להציע לה את התפקיד והיא הייתה שכירה מצוינת!"

"אל תפחדו לשאול שאלות קשות"

"ב- Education Pioneers אנחנו שואפים להרחיב את כמות הכישרונות שיש לנו בתפקידי מפתח ותפקידים ניהוליים בארגונים חינוכיים מרכזיים. מלגות האנליסטים שלנו מתרכזות בגיוס מקצוענים שמומחים בתחומם ויישום כישוריהם בסקטור החינוכי", אומרת סמנתה סימונס, שותפה ומגייסת למלגת אנליסט. "המרואיין שהגיע היה מורה מדעים לשעבר שהשתמש בידע שלו בהעברת שיעור מול כיתה על מנת לעקוב אחר התקדמות תלמידים. כשנפגשנו ציפיתי שהוא ישאל את השאלות הרגילות כמו, 'מה אתם מחפשים במועמד אידיאלי?' אבל הוא הפתיע אותי. במקום זה הוא שאל כיצד החברה עוקבת אחר ההשפעה שלנו על חינוך בארצות הברית ומדוע המידע הוא קריטי על מנת לשנות את מערכת החינוך באופן כללי".

"התנהגותו העבירה לי תחושה שהוא באמת מתעניין אבל גם מציג זהירות סקפטית. הוא רצה לוודא שהארגון אכן חולל שינוי. הכנות מלאת הטקט שלו ושאלותיו המהותיות גרמו לו להתבלט בתור מישהו שבאמת האמין במשימה שלנו אבל הוא גם הבין שמעט ספקנות נחוצה כדי לעזור לתוכניות שלנו לממש את הפוטנציאל המלא שלהן", אומרת סימונס.

לסיכום, סימונס מייעצת: "בתור מועמד, אל תפחדו לשאול שאלות קשות ולהראות את ההתעניינות הכנה שלכם והמחויבות למטרה ולהצלחה של הארגון. במקרה שלו, זה רק גרם להחלטה להעסיק אותו ולצרף אותו למלגה, להיות הרבה יותר פשוטה".

"היא הראתה לי למה היא רלוונטית"

"המועמדת שאני עדיין זוכר ציינה בקצרה פוסטים מבלוגים אישיים שהיא כתבה שמתארים באופן הטוב ביותר מדוע היא המועמדת האידיאלית ומדוע כל אחד מהפוסטים רלוונטי עבורי בתור מראיין ועבור המשרה הספציפית", אומרת אלקסיס אנדרסון, מנהלת שיווק ושותפויות אסטרטגיות ב- PureWow.

"הפוסט האהוב עליי, 'מה למדתי', פירט את הניסיון שלה במשך שנה בתור מתמחה. 'למדתי שעדיף לשאול שאלה, לא משנה כמה דבילית היא נשמעת, מאשר להעמיד פנים שאתה יודע על מה אתה מדבר' ו'התחלתי להעריך מדיות חברתיות וללמוד שלהיות נחמדה, ליצור קשרים ולשמור על יחסים היא עדיפות עליונה'. המרואיינת פגעה בול משום בדיוק חיפשתי להעסיק מישהו עבור תפקיד שיווק ופיתוח עסקי. היא הציגה את עצמה כרהוטה, בעלת כישורים ונלהבת מההתחלה...רושם ראשוני קובע הכל".

 "המכתב המקדים נגע לי בכל הנקודות הנכונות"

"זה טראגי שהמועמדת שהכי זכורה לי היא זאת שלא יכולנו להעסיק", אומר מנהל החשבון ספנסר רינקוס ממעבדות Bread. "אני יכול לחשוב על מספר תחושות יותר מייסרות מלכתוב את המכתב המקדים המושלם ולעולם לא לקבל תשובה. אבל לפעמים זה פשוט לא אתה, זה הם. קיבלתי פעם מכתב ממישהי שחיפשה עבודה והוא נגע לי בכל הנקודות הנכונות", ממשיך רינקוס, "וזה משהו שקשה לעשות, משום שמכתבים מקדימים לקורות חיים הם בדרך כלל די סטנדרטיים ולא מעניינים לקריאה. לא היינו במצב שיכולנו להעסיק מישהי חדשה או אפילו לראיין אותה אבל בכל זאת ביליתי שעה בניסיון לחשוב איך להגיב לה בצורה רהוטה במייל.היא שלחה מכתב שאני קורא לו 'מכתב מקדים שמודע לעצמו'", הוא ממשיך. "היא הכירה בכך שמכתבים מסוג זה הינם משעממים אבל הכרחיים: אני זוכר שהיא כתבה משהו על לחיצת יד וירטואלית, חלוקת כבוד לכל המכתבים שקדמו לה, סיכום משעשע של כל הכישורים שלה ותחביר מושלם. היא הצליחה להרשים אותי- אפילו שאני בא מעולם הפירסום –וכבר ראיתי דבר או שניים בחיי" .

 מחפשים עבודה?