אם חיפוש עבודה הוא תהליך קשה ומייגע לכולם, הרי שהוא מאתגר פי כמה למועמדים העצמאים שביניכם. ראשית, המעבר מעצמאות לשכירות טומן בחובו אובדן שליטה בכמה רבדים במקביל: כעובדים שכירים, לא תוכלו עוד לקבוע לעצמכם את המשימות, את שטחי האחריות ואת סדרי העדיפויות שלכם, ולא תוכלו לבחור ולברור את האנשים שעמם אתם מעוניינים לעבוד. יהיה עליכם להסתגל לצוות קיים, ולהפוך ממנכ"לים או מבעלי חברה לעובדים שכירים ולעיתים אף זוטרים.


בנוסף, אם קודם תמחרתם את שירותיכם וקבעתם את שכרכם בפרויקטים השונים כראות עיניכם, כעת תידרשו לקבל על עצמכם את השכר המקובל שמוצע לכם במסגרת תפקידכם, ולהשלים עם כך שהוא יישאר קבוע עד להעלאת השכר הבאה.

ובכל זאת, עצמאים רבים מנסים, כמוכם, את מזלם כשכירים. אולי משום שאתם משוועים לביטחון תעסוקתי. אולי משום שאתם שואפים כעת לקבלת שכר יציב, וזקוקים לשקט נפשי. עד כדי כך, שאתם מוכנים לספוג את אובדן השליטה הכרוך במעבר שכזה. אבל אז מגיע המכשול האמיתי: להתקבל לעבודה כ"עצמאי לשעבר", וזה כלל לא פשוט.

"No-No" למועמדים עצמאיים

ובכן, כן. אני מבינה למה מעסיקים לא רוצים לקבל עצמאיים כמוכם לעבודה בקלות רבה. גם אני אחשוב פעמיים לפני שאעסיק עצמאי שמעולם לא היה שכיר או מישהו שזמן רב לא התנהל תחת סמכות ניהולית ולא השתייך לצוות עובדים. איך אחקור כיצד יתנהג לחבריו לצוות, ואם הוא בנוי בכלל לעבודה בשיתוף פעולה? אדם שלא נדרש זמן רב (ואולי מעולם לא) להתאים את עצמו לכללים מובנים ורוטיניים, כמו שעות הגעה ועזיבה קבועות, ישיבות ממושכות ועוד. מהיכן אקבל את המידע לגבי יכולותיו להסתגל למציאות קיימת – מציאות שלא הוא בעצמו יצר?

אולי גם תטריד אותי המחשבה שמדובר באדם שמתכנן לשוב לחייו כעצמאי, והוא פה רק בינתיים - מרים את הראש מעל המים, לוקח אוויר, ובמהרה יחזור לצלול בים העצמאים (ואולי אף יעשה זאת כשבידיו סודות מקצועיים שילמד ממני, וילך ליישמם במקום אחר). ואז, מה יצא לי מזה שאעסיק אותו?

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Shutterstock)
השילוש הקדוש: להרשים, להפגין מוטיבציה ולהפיג את חששות המראיינים | אילוסטרציה: Shutterstock

רגע, לעצמאי לשעבר לא מגיע לעבוד?

כמרואיינים עצמאים, אתם במלכוד. מצד אחד, כדי להרשים את המראיין, ודאי תרצו לספר שהצלחתם כבעלי עסק. מצד שני, אתם עשויים לחשוש שהדבר יגרום להרמת גבה מצד המראיין, שכן אם אכן הצלחתם כעצמאים, למה אתם רוצים לעזוב את העסק המצליח שלכם כדי להיות שכירים?

ופה המלכוד: החלופה לגאוותכם בעסק המצליח שלכם היא לספר שהעסק שלכם כשל, ולכן אתם מבקשים להיפרד מחיי העצמאות. ובכן, ברור לכולנו שזוהי חלופה גרועה לא פחות, שמשתמעת למסר: "אני גרוע. זה הרזומה היחיד שלי, וגם בו נכשלתי. ממש לא כדאי להעסיק אותי".

אז מה עושים?

קודם כל מבינים שזה המצב ומנסים לפעול בתוכו: מרשימים ככל האפשר, מפגינים מוטיבציית שיא ומצמצמים את חששות המראיין. לשם כך, הנה כמה שאלות שאתם צפויים להישאל בראיון העבודה, והמסרים הנכונים שכדאי לדבוק בהם בתשובותיכם:

"מה עשית כעצמאי?"

כדי להשיב על שאלה זו, ספרו בביטחון, אך לא בגאוותנות, מה עשיתם ואילו מיומנויות באמתחתכם. נסו ככל יכולתכם להתאים את המיומנויות שתציגו לאלה שהמגייס מחפש במועמד הנבחר שלו.

"מה הם יתרונותיך כעצמאי לשעבר?"

כאן עליכם להדגיש את היתרונות שמייחדים אתכם כעצמאים, ושימשיכו לשרת אתכם גם כשכירים. למשל, היכרות עם עסק מבפנים, או ניסיון במשימות ניהוליות ועסקיות (גיוס, מיקור חוץ, כתיבת חוזים, שיווק ומכירות, ניהול כספים). הקפידו להבליט את הכישורים שבהם השתמשתם כדי להפוך את העסק שלכם למצליח, שמתאימים לצרכי המשרה המוצעת – למשל חשיבה ביקורתית, יכולת לפתור בעיות, ניהול לוחות זמנים, עמידה בריבוי משימות, מצוינות בקבלת החלטות ועוד. הדגישו כיצד טכניקות אלו יסייעו לכם ליצור מקסימום יעילות ורווחיות.

"למה אתה רוצה להיות שכיר?"

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Shutterstock)
השילוש הקדוש: להרשים, להפגין מוטיבציה ולהפיג את חששות המראיינים | אילוסטרציה: Shutterstock
בתשובתכם לשאלה זו כדאי שתדברו על עצמכם כעל שכירים, כאילו כבר ביצעתם את המעבר המדובר: "עצמאי לשעבר", "שכיר בנפש". תוכלו לספר למראיין גם שאתם נהנים יותר מהעיסוק המקצועי בתחומכם, ולא בהכרח מניהול העסק כשלעצמו, ובשל כך אתם לא מהססים לעזוב עסק מצליח כשלכם. הדגישו בבירור שמה שחשוב לכם זה המקצוע, ולא הטייטל "מנהל" או "בעל עסק". נוסף על כך, תוכלו לומר גם שאתם אוהבים לעבוד בחברת אנשים (אלא אם אתם מיועדים לתפקיד סוליסט), ושהדבר חסר לכם כעת.

לא יהיה לך קשה לקבל סמכות מהמנהל?

כאן עליכם להוכיח למראיין שאינכם מתקשים לעבוד תחת מרות, ושאינכם רודפי כבוד כלל וכלל. כדי להרגיעו, תוכלו לספר שלפי תפישתכם אין כל הבדל בין לקוחות למנהלים - שביעות רצונם של שניהם חשובה לכם ואתם עובדים קשה כדי להשיגה.

"יש לך המלצות?"

אם מעולם לא הייתם שכירים, חשוב שתצטיידו בתיק עבודות או באתר מעודכן, ברשימת לקוחות מרוצים עם הפנייה ליצירת קשר עמם ובפידבקים כתובים מלקוחותיכם. כבכל בחירה מושכלת של ממליצים בתהליך קבלה לעבודה, הקפידו גם כאן שהלקוחות שאתם מפנים את המראיין לשוחח עמם הם כאלה שהיו מרוצים מעבודתכם בעבורם, וששירותיכם היו משמעותיים ורלוונטיים לתחום העשייה של הארגון שאליו אתם מתראיינים.

"אני יכול לבטוח בך?"

לבסוף, המראיינים שלכם צפויים לחשוש שאתם מבקשים להצטרף לחברה שלהם רק כדי ללמוד את הסודות שלה, להשיג את רשימת הלקוחות שלה, ולברוח בחזרה לעצמאותכם עם שלל יקר בידיכם. כדי להשרות בהם ביטחון בתום לבכם, אתם יכולים להציע להם לחתום על הסכם סודיות. עצם ההצעה כשלעצמה, גם אם לא תמומש, תשדר למראיין שאפשר לסמוך עליכם ותסיר את האיום האפשרי מצדכם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.