האם כל פציעה שנגרמת לנו במהלך שעות העבודה יכולה להיחשב כתאונת עבודה? מ', בן 66, עבד במשך 37 שנה כמנהל מרפאה גדולה של קופת חולים "כללית" באחד הישובים בנגב. הוא היה אחראי בין השאר לזימון התורים לרופאים, לצוות האחיות, לתקינות עבודת המרפאה וגם לטיפול בתלונות הציבור. במסגרת עבודתו נאלץ לא פעם להתמודד עם לקוחות (מטופלים) שהרימו את קולם בגלל דרישות שונות ומשונות, שכללו לא פעם כניסה לחדר הרופא ללא תיאום תור מראש או אישורו. 

"היו לקוחות שהיו מגיעים למרפאה וצועקים, מרימים את הקול ורוצים להיכנס לרופאים בלי תור או לבקש של מיני דרישות והייתי צריך לטפל בזה", סיפר מ', "זה היה דבר שבשגרה. הייתי מנסה להרגיע אותם, להגיע להבנות ולמצוא פתרון. הם היו נכנסים אליי בסערות ויוצאים רגועים ומחייכים".

אלא שלפני כשלוש שנים התרחש אירוע חריג ביותר: אחת הלקוחות במרפאה דרשה לקבל טיפול אצל רופא משפחה ללא קבלת תור. הרופאה סירבה ודרשה שתצא החוצה. מטופלים אחרים שהמתינו לתורם סירבו לאפשר ללקוחה להיכנס לפניהם ללא תור והתרעמו על התנהגותה. מ' הוזעק למקום לטפל בעניין וניסה להרגיע את הלקוחה אבל היא המשיכה לצעוק ולא נרגעה. היא קיללה גם את הרופאה ואת מ' שהמשיך לנסות להרגיע אותה אך אך ללא הצלחה.

"לצערי לא הצלחתי לפתור את הבעיה", הוא מספר. "הייתה לי תחושה של כישלון כי היה מדובר באם שכולה והעניין שלה נגע לליבי. חזרתי לחדר שלי נסער ביותר וחיוור. הודעתי לפקידה שאני לא מרגיש טוב והלכתי הביתה". למחרת חזר מ' חזר לעבודה אבל המשיך לחוש ברע, גם לאורך הלילה. כעבור יממה פונה מ' לבית החולים סורוקה לאחר שהתברר שלקה באירוע מוחי, ואושפז במשך כשבועיים בבית החולים.

מ', באמצעות עו"ד לימור עמית-פנקר, הגיש תביעה בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע נגד המוסד לביטוח לאומי להכיר במקרה שלו כתאונת עבודה. המוסד סירב בנימוק שלא הוכח כי האירוע המוחי בו לקה מ' אכן קשור לעבודתו, וסביר להניח שהוא סבל ממחלות אחרות כמו לחץ דם וסכרת (בעברו גם עישן), אשר גרמו לו ללקות בשבץ.

השופטת יעל אנגלברג-שהם הורתה למנות מומחה מטעם בית המשפט אשר יבדוק את מ' וימסור חוות דעת האם יש קשר בין האירוע המוחי לעבודתו בפועל. מנהל המרפאה הנוירולוגית בבית החולים איכילוב, ד"ר ארנון קרני, שבדק את מ' מטעם בית המשפט קבע בחוות דעתו כי הוא אכן עבר אירוע מוחי כתוצאה מוויכוח עם הלקוחה.

לדבריו האירוע, שהיה מסעיר מבחינה נפשית, זירז את הופעת השבץ המוחי, וסביר להניח שלא היה מתרחש אם לא היה במקום עבודתו. השופטת קיבלה את חוות הדעת של המומחה וקבעה כי האירוע המוחי של מ' נגרם כתוצאה מהוויכוח, והכירה במקרה שלו כתאונת עבודה. כתוצאה מכך אף הורתה לביטוח לאומי ישלם למ' הוצאות משפט בסכום של 5,000 שקל.