אין דבר יותר כיף בעבודה מאשר לנהל שיחת רכילות או מרמור קולחת, ובכל זאת יש עניינים שלא כדאי להעלותם לשיחה בין קולגות או מנהלים, ואם כן – אז במינון מדויק ובזהירות מרבית. מדובר בנושאים שיש להם פוטנציאל רב לגרום לאי נעימות, מבוכה או רתיעה, היכולים לייצר רגשות שליליים כלפיכם, ובשל כך לפגוע בהשגת המטרות שלכם ואף לפגוע בכם תדמיתית או מקצועית. גם אם ברגע האמת זה לא נראה מסוכן, הקפידו להימנע מלדבר בחופשיות על כמה נושאים, שאולי נראים לכם טריוויאלים, אבל הם ממש לא.

הדעות הפוליטיות שלכם

"שמעת על עלילת הדם של חנין זועבי?"

לא מפתיע שהנושא הבעייתי הראשון שלא כדאי לדון בו בעבודה הוא פוליטיקה, על אחת כמה וכמה בארצנו, שבה מדובר בסוגיה מורכבת ורגישה במיוחד, עם קרעים קשים לאיחוי, ועם תרבות דיון שממהרת להתלהם.

זה לא פשוט, כי פוליטיקה היא הכול: גיוס חרדים, נישואים חד מיניים, הריסת בתי מחבלים, יחס לפליטים. הנסיבות האקטואליות מקיפות ומציפות אותנו, וקשה שלא לדבר על מה שמתחולל בקרבנו. אך דווקא בגלל שהפוליטיקה היא נושא רגיש כל כך, במיוחד בזמנים של תקופות מתוחוּת, מדובר בגורם מספר אחת לקונפליקטים על רקע אי הסכמה ועלבון אישי, המוביל לשיפוטיות בין-אישית ולהיווצרותן של קליקות חברתיות על רקע פוליטי.

מבלי להיכנס כלל למגבלות החוק בנושא זה, אם אתם מנהלים, חשוב שתימנעו מלדבר על פוליטיקה במשרד ומלחשוף את דעתכם בפני כולם. אתם עלולים להיתפס כמי שמנסים להשתמש בכוחכם לצורך השפעה על דעותיו של העובד. הדבר עלול להעכיר את היחס שלכם עם העובדים (במיוחד עם אלה שלא מסכימים עמכם), להפר את המשמעת וההרמוניה בצוות, לגרום לקונפליקטים, לפגוע בהערכת העובדים אתכם, ולגרום לעובדים שלא מסכימים עם דעותיכם להפחית מאמצים כדי להשביע את רצונכם.

שימו לב! דעותיכם הפוליטיות יכולות להיחשף גם במהלך שיחת חולין. למשל, עובד שמסנן אחרי שהמנקה סיים את עבודתו: "אפילו לנקות הם לא יודעים", ובכך מרמז על דעותיו כלפי בן מיעוטים כזה או אחר. עובד כזה יכול להיות מתויג כגזען, ולזכות ביחס שונה לגמרי מחבריו לעבודה מרגע זה ואילך.

עוד בלימודים וקריירה:

חיי המין שלכם

"בואי נגיד שאני עייף במיוחד היום... אחרי הלילה שהיה לי אתמול"

בימינו שיחות על מין ומיניות נפוצות הרבה יותר מבעבר, גם במשרד. אולם כל אמירה קלה מצדכם עלולה להתפרש כהטרדה מינית ולהחריב את הקריירה שלכם באחת. יתרה מזו, מה שמקובל במשרד אחד, שהאווירה בו אינטימית ופתוחה, עשוי להיות טאבו במשרד אחר ולהיחשב כאגרסיביות.

ככלל, שיחות על מין ומיניות, גם אם מוציאים את הפן הפלילי, משוות לסביבת העבודה נופך לא מכבד ולא ענייני, ופותחות פתח לשיחות נוספות על נושאים לא ראויים אחרים. בזמן שעובד אחד פתוח בעניין ומוכן לדבר על כך עם כל מי שרק ירצה, עובדים אחרים עלולים להיות נבוכים ביותר מהסיטואציה, לא לרצות להשתתף בשיחות כאלה, אך להתבייש לעצור את השיחה. סיטואציה כזאת מרחיקה בין אנשים במשך הזמן המשותף שלהם בעבודה, וחבל.

שימו לב! אינכם צריכים לשטוח את מעלליכם בחדר המיטות כדי להיחשב כמי שמדברים על מין עם הקולגות. אם אתם נוקטים בשפת סלנג שמכילה מילים בעלות קונוטציה מינית, מספרים בדיחות נועזות או פוצחים בסיפורים על המסיבה שיצאתם אליה, זה מספיק כדי להביך את הסובבים אתכם. היו מודעים לכך, ועשו את הבחירה שלכם בקפידה.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Wavebreak Media LTD, Thinkstock)
שיחות על מין ומיניות משוות לסביבת העבודה נופך לא מכבד ולא ענייני | אילוסטרציה: Wavebreak Media LTD, Thinkstock

מצבכם הכלכלי והמשכורת שלכם

"וואו, קראו לי הרגע לשיחה להודיע לי שאני מקבל העלאה במשכורת"

בארגונים רבים מקובל לשמור על סודיות בעניין השכר ואף להחתים עובדים על סעיף סודיות, אך כיום רבים טוענים ששקיפות שכר היא גישה נכונה יותר בעידן המידע של ימינו, וכי המחשבה שעובדים לא מדברים על זה היא אוטופית וחסרת אחיזה במציאות. אלה טוענים גם כי העובדים שמתבקשים לשמור על סודיות חשים מרמור ונוטים להשקיע אנרגיה מרובה ומיותרת באיתור המידע הסודי אודות חבריהם.

בין אם בארגון שלכם הסוגיה נשמרת בסוד ובין אם אתם עובדים בארגון שמאמין בשקיפות שכר, השתדלו לא לקחת חלק בשיחות מסוג זה. אין ספק, גילוי שכר חברכם יכול לסייע לכם להבין מה מקומכם בסולם השכר בחברה ביחס לאחרים, ואף לזהות אפליית שכר אפשרית, אולם באופן טבעי, החבר שסיפק לכם נתונים על שכרו יצפה מכם לחשוף את שלכם, והדבר עלול לגרום למרמור, עלבון וקנאה מצידו (אם אתם משתכרים יותר ממנו), או להתנשאות (במקרה ההפוך).

ככלל, מצבכם הכלכלי יכול להישאר בגדר עניין פרטי לכם ולפרטנרים לחיים שלכם. שיחות על חובות כספיים, גובה המשכנתא או הפסד בבורסה בדרך כלל גורמים לצד השני להרגיש שלא בנוח.

שימו לב! החלטתם בכל זאת לדבר על כך עם קולגה? בחרו בו בקפידה, והיו משוכנעים שהוא חבר שאפשר לבטוח בו. בנוסף לכך, קחו בחשבון שתגובתו עשויה להיות אכזבה ופגיעה אפשרית מכך שאתם מרוויחים יותר ממנו.

כוונתכם לעזוב את העבודה

"אתמול סוף סוף יצא משהו מכל הפעמים ששלחתי את קורות החיים..."

כמובן שיהיה לכם קשה לא לחשוף בפני חבריכם לעבודה שאתם מחפשים עבודה אחרת, במיוחד אם אתם חשים קרבה כלפיהם. הרי חיפוש עבודה הוא תהליך מורכב, עמוק, במקרים רבים אף רגשי ומשמעותי, ואתם הרי נמצאים עם חבריכם לעבודה שעות רבות במהלך היום.

למרות כל זאת, כדאי להתגבר על הדחף לספר. במשרדים גדולים או קטנים, זהו אחד המקרים שבהם חרושת שמועות נוצרת במהירות, עד כדי הגעת הבשורה למנהלכם בלי שתרצו בכך עדיין.

בנוסף לכך, לעולם אינכם יכולים לדעת מי מחבריכם, קרוב ככל שיהיה, מתכנן לצוד את תפקידכם ברגע שתיעלמו מן השטח. ייתכן שהוא יהיה מעוניין בכך עד כדי כך, שיתחיל לפעול נגדכם עוד לפני שבכלל עזבתם, יפצח בתחרות נגדכם או יחשוף את החלטתכם להנהלה בטרם עת וידאג שכולם ידעו שהוא שואף להחליף אתכם.

שימו לב! אינכם צריכים לספר על כך באופן מוצהר, כדי לחשוף את כוונתכם לעזוב את העבודה. חבריכם יכולים לזהות זאת גם דרך התנהגותכם בתקופת חיפוש העבודה שלכם: היעדרויות מרובות בשל השתתפות בראיונות עבודה, הגעה למשרד בבגדים רשמיים יותר מבדרך כלל (מאותה סיבה), שליחת קורות חיים מהמשרד שיכולה להתגלות בקלות רבה, חוסר מיקוד וריכוז, השקעה פחותה בעבודה, וכמובן, שינוי הסטטוס המקצועי ברשת החברתית.

מתקן מים במשרד (צילום: Photos.com, GettyImages IL)
אתם לא יכולים לדעת מי עלול לנצל את השיחה כדי לפעול מאחורי גבכם | צילום: Photos.com, GettyImages IL

השנאה שלכם לעבודה או לבוס

"הוא פשוט דפוק!!!"

גם אם היחסים עם הבוס שלכם או הסבל שלכם בעבודה מדירים שינה מעיניכם וגורמים לכם לדיכאון ממשי, לא תמיד יהיה נכון לפרוק את התסכול באוזני הקולגות. גם כאן, שמועות עלולות להיווצר במהירות ולהגיע לאוזני מנהלכם בלי שתדעו. איש לא מבטיח לכם שתגובתו תהיה ניסיון להתקרב אליכם ולתקן את המעוות ביחסים, ולא דווקא להתנקם בכם, ואף להחמיר את הבעייתיות שביחסים ביניכם, עד כדי פיטורים.

בנוסף לכך, קרובים ככל שתהיו, אינכם יכולים לדעת מי מהעובדים אותם שיתפתם בתחושות שלכם, עלול לנצל זאת לטובת תחרות בכם או לפעול מאחורי גבכם ועל חשבונכם.

יתרה מזו, אנשים נוטים לחוש מיאוס כלפי אנשים בקרבתם שמרבים להתלונן, לרכל, לעורר דרמות ולבקש תמיכה ורחמים בנושא שאינם נוקפים אצבע כדי לשנותו. עובדים שפועלים כך צפויים להיתפס כ"בכיינים" פאסיביים, ואף כמלאכותיים, כפי שסיפרה לי אחת העובדות במשרד רואי חשבון: "הוא מתלונן ומתלונן, לא מפסיק ללכלך על הבוס, אומר מילים קשות מאוד, שונא את העבודה, אבל מול המנהל מתנהג כאילו הוא החבר הכי טוב שלו, ולא עושה שום דבר בנידון. רע לך? טפל ביחסים שלכם, או חפש עבודה אחרת. החלטת להישאר? אל תחפור!".

שימו לב! לא רק תלונות חד משמעיות מתפרשות כך שאתם סובלים בעבודתכם או שונאים את הבוס שלכם. הדבר בא לידי ביטוי גם בהתנהגות שלכם - ככל שפניכם יהיו נפולות ותפגינו חוסר הנאה וחדווה בעבודה, כך תתפרשו כסובלים שאינם עושים דבר כדי להיטיב עם עצמכם. חייכו קצת!

בעיות רפואיות

"כל כך כואב לי הצוואר... ואחרי המיגרנה מלפני יומיים, אני פשוט לא מתפקדת"

אם אתם סובלים ממחלה כרונית, כלל לא בטוח שכדאי לכם לדבר על כך עם הקולגות והמנהלים שלכם. אלא אם היא כזו שפוגעת ביכולתכם לבצע את תפקידכם, ואז, מבחינה אתית, חלה עליכם חובת תום לב.

ברוב המקרים חשיפת חולי תגרום לסובבים אתכם לשנות את יחסם כלפיכם. חלקם ירחמו עליכם וינסו, דווקא מטוב לבם, פחות להעמיס עליכם מבלי שבכלל תרצו בכך. מצב כזה עלול להוביל לכך שתזכו בפחות אחריות בעבודה, ובטווח הרחוק – תתקדמו לאט יותר משאר חבריכם. אחרים עלולים לנצל את מגבלותיכם לטובתם, ולזהות אתכם כטרף קל לתחרות ואף לדריסה למען התקדמותם על חשבונכם.

בנוסף לכך, לא כל אחד מודע למשמעות של כל מחלה ומחלה, והרי זהו תחום בעל סטריאוטיפים רבים. בלי שיבדקו, חבריכם יכולים להסיק כי בעיה בריאותית קטנה משמעה למגבלה רצינית ביותר שלכם, ואף לחשוש מקרבה אליכם. אחרים יכולים דווקא לזלזל במצבכם הבריאותי, ולחשוב שאתם עושים מכל זבוב פיל, מפונקים, יללנים, או מנצלים את מצבכם כדי להתאמץ פחות מהם ולזכות בפריבילגיות שלדעתם לא באמת מגיעות לכם. לא נעים!

שימו לב! אתם יכולים לספר על מצבכם הבריאותי למנהל או למנהלת משאבי האנוש, אם הדבר נחוץ (למשל, אם עליכם לצאת להפסקות מרובות כדי להזריק אינסולין, ואינכם רוצים שיציאתכם להפסקות תגרום להרמת גבה), אך הקפידו להבהיר כי מחלתכם לא פוגעת בתפקודכם (כל עוד זה אכן כך), ובקשו שהדבר יישאר דיסקרטי.

המסקנה

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
לעיתים נראה כי המשרד הוא סוג של שדה קרב, וש"כל מילה שתגידו עלולה לשמש נגדכם". אז לא. המשרד ממש לא חייב להיות שדה קרב, וחבריכם לעבודה ואף הבוס שלכם יכולים בהחלט להיות "בצד שלכם". אבל בכל עבודה שלא תעבדו, עליכם להיות גם פוליטיקאים נבונים, ולשקול מילים. בפועל, מי שמקפידים לעשות זאת, זוכים להערכה רבה יותר בקרב הסובבים אותם, ובהתאם לכך מתקדמים יותר מאחרים.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה וניהול. מאמריה מיועדים להעשרה ואינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי. yaelmehoudar@gmail.com