אומרים שלרושם ראשוני אין שני, והדבר נכון אפילו יותר כאשר מדובר בראיון עבודה – בו בשנייה אחת אתם יכולים לעצבן את המראיין ובכך לחרוץ את דינכם. נכון, מראיין מקצועי לא יפסול אתכם ברגע הראשון בגלל דבר אחד, אבל אין ספק שאם תבצעו את אחד מהדברים המרגיזים שמיד נפרט ירדו לכם לא מעט נקודות, שעלולות בסופו של דבר לעלות לכם במשרה אותה רציתם.


באתר רדיט פרסמו לאחרונה את השאלה הבאה: "מעסיקים – מה גורם לכם לגבש דעה קדומה על האנשים אותם אתם מראיינים?". הפוסט זכה ללמעלה מ-500 תגובות ומתוכן עולה כי רבים מאיתנו בטוחים שאנחנו יודעים מה יקנה את המראיין, אבל למעשה עושים את ההיפך הגמור. והנה מדגם מייצג, שכדאי לכולנו להפנים:

ניסיונות לעורר רגשות אשם

לספר למראיין כמה אתם נושאים לעבודה הזאת, בגלל כל הבעיות האחרות שיש לכם בחיים יגרום לו לזרוק את הבקשה שלכם לפח. מועמדים שמגיעים עם מטענים שהם סוחבים עוד מהבית, לרוב הופכים לבעיה בעצמם ומנהלים רבים פשוט ישתדלו להימנע ממצבים לא נעימים או להכניס מקרי סעד אליהם לחברה. או כמו שסיכם אחד המגיבים לפוסט: "הלו! זה עסק, לא הצלב האדם".

רזומה ריק, למרות שבגילכם כבר הייתם צריכים להספיק לא מעט בחיים

ובכן, אין ספק שבישראל מתחילים את הלימודים האקדמיים מעט מאוחר יותר מבשאר העולם, בין השאר בגלל השירות הצבאי והמסורת לצאת לטיול הגדול לאחר השחרור וכו' וכו'. ובכל זאת, כשאתם מגיעים לראיון עבודה אחרי שכבר חלפו לא מעט שנים מאז שסיימתם את התואר, כאשר אין לכם שום ניסיון בשום תחום, למרות שאלו היו חלק מהתנאים להגשת הבקשה למשרה, זה לא לעניין. בטח אם מה שטרחתם לציין בקורות החיים הם המקומות המדהימים שביקרתם בהם בעולם או התחביבים הכה מיוחדים שלכם.

זה לא שאנחנו ממליצים לכם לשקר בקורות החיים, ממש לא (ועל זה עוד נדון בהמשך), אבל שימו לב שאתם כותבים אלמנטים שמדגישים את החוזקות שלכם ועד כמה אתם מתאימים לתפקיד – לפעמים הניסיון לצאת אנשי העולם הגדול שצברו חוויות במקום להתמסד, יכול לגרום למראיינים להניח מראש שאתם פשוט לא בנויים למחויבות, ומכאן הסיכוי שיעסיקו אתכם נמוך מאוד.

 

לשלוח את ההורים שיתעניינו במשרה בשמכם

ישנה טענה שלאחרונה חלה עלייה ניכרת במספר ההורים המתעניינים בעבודה בשם ילדיהם, ואפילו מתקשרים כדי לתאם את ראיון העבודה ושולחים את קורות החיים בעצמם.

ההורים המגוננים אולי עושים את זה ממקום חיובי ורצון לעזור לילד, אבל אם אתם לא יכולים לבצע את הטרחה המינימלית הזאת ולברר לגבי העבודה בעצמכם – למה שמקום העבודה ייקח אתכם ברצינות ויטרח להעסיק אתכם?

שגיאות כתיב בקורות החיים

במדריך כתיבת קורות החיים שפרסמנו, אחד הדברים העיקריים היה לעשות הגהה לטקסט. גם אם אתם בטוחים בעצמכם במאה אחוז, עדיף שתעבירו את קורות החיים שלכם לקריאה נוספת אצל אדם אובייקטיבי שיוכל לתת לכם הערות וביקורת בונה.

שגיאת כתיב בקורות החיים מעידה על זלזול במראיין ובמשרה הפוטנציאלית, ובעיקר מדליקה נורה אדומה אצל הבוס לעתיד שיכול להסיק מכך שזאת לא הפעם הראשונה ולכן גם לא האחרונה שבה אתם מעבירים הלאה, בלי למצמץ, מסמך כל כך חשוב עם טעות קריטית.

שקרים

כמו שציינו שלוש פסקאות למעלה – לשקר בקורות החיים לא יעזור לכם. שקרים דינם להתגלות במוקדם או במאוחר.

נכון, כולנו מייפים מעט את קורות החיים שלנו – כל שליח הופך לאדריכל שינוע – אבל כל עוד אתם מתארים באמת את הניסיון שצברתם ולא חורגים לגבולות דמיוניים שיהיה לכם קשה להוכיח, אתם בדרך הנכונה. אל תקשרו לעצמכם תארים ללא סיבה – שכן ביום מן הימים אולי תידרשו להוכיח את הניסיון המפוברק הזה, ואז נראה אתכם מצילים ליוויתן במצולות אחרי שהצגתם את עצמכם כביולוגים ימיים.

פוסטים לא ראויים במדיות החברתיות

בעידן שבו רובנו מנהלים את חיינו דרך הרשתות החברתיות, חשוב להבין שזה המקום הראשון שבו המראיינים מחפשים מידע על המועמדים. פוסטים גזעניים או הומפוביים יכולים מיד לעורר אנטיגוניזם אצל המראיין, אבל גם התנצחויות פוליטיות וסתם תמונות לא ראויות שלכם (בלבוש חושפני או עם ג'וינט בזווית הפה) יכולים לפתח אצל המראיין דעה קדומה עליכם. גם אם הפרופיל שלכם צח כשלג, שווה לשקול לשנות את הגדרות הפרטיות, ולא לאפשר לכל אחד לחטט לכם בחיים.

יש לציין כי יש כאלו שהופכים את החיסרון ליתרון ומשתמשים ברשתות החברתיות כפלטפורמות למציאת עבודה, שגם לכך יש יתרונות וחסרונות.

לבוש לא ראוי

בישראל לא נהוג ללבוש חליפה ועניבה ביומיום, אבל גם את הכפכפים והגופייה כדאי שתשאירו לחוף הים, אחרת זה המקום שכנראה תבלו בו את רוב זמן האבטלה שלכם.

גם ההיפך זה לא טוב - אל תתחפשו ואל תנסו להתגנדר מעבר למי שאתם – אם אתם מרגישים בתחפושת זה ניכר עליכם ומשפיע על מה שאתם משדרים למראיינים. חשוב שתתלבשו בבגדים שמכבדים את המעמד אבל גם מאפשרים לכם להרגיש נינוחים ולהציג את עצמכם באופן המהימן ביותר.

שתיקה מביכה אחרי שאלה מסובכת

כשאתם נדרשים לענות על שאלות מתחכמות ומתוחכמות בראיון, וכן יש כאלו. כמו למשל: "מי לדעתך ינצח בקרב – סופרמן או באטמן?". חשוב שתראו את תהליך החשיבה למראיין, אפילו תגידו את מה שעובר לכם בקול רם (כמובן, אחרי שתסננו את המחשבה הטבעית של "מה זה השטויות האלו").

המראיינים לא מעוניינים לקבל תשובה ספציפית שהיא הנכונה – כי אין כזאת. הם רוצים לראות את התהליך שעברתם ואת הלוגיקה שהובילה אתכם לתשובה. אם תקפאו על המקום כמה דקות ובסוף תזרקו את התשובה שלכם, זה לא יקדם אתכם לשום מקום ולא ייתן להם שום אינדיקציה לגביכם. מטרת השאלות האלו היא להבין האם אתם יצירתיים, כיצד אתם מתמודדים עם לחץ וסיטואציות מפתיעות וכן איך אתם פותרים בעיות לא שגרתיות.

כתובת מייל לא הולמת או בשרת מיושן

אם פעם חשבתם שאתם נורא מצחיקים והחלטתם לפתוח מייל בכתובת: Kaki.pipi@gmail.com, ומאז זה החשבון שאתם משתמשים בו לכל דבר ועניין. או לחלופין, זוכרים איך פעם היינו פותחים מיילים בהוטמייל? כאנשים בוגרים זה לא ראוי שהמייל שלכם יכיל את שם החיבה שלכם ואם אתם משתמשים בשרת מיילים מיושן זה מעיד על היכולות הטכנולוגיות שלכם.

גם אם בוביק1991 נראה לכם מאוד חמודי, אז זה לא. תשמרו את זה לטינדר.

שיחות על דת ופוליטיקה

אלא אם כן אתם מתמיינים לתפקיד עוזר פרלמנטי של חבר כנסת או לכל משרה אחרת שדורשת מכם להצהיר את עמדותיכם, עדיף שתצניעו את הדעות שלכם בזמן ראיון העבודה – גם אם הן חלק בלתי נפרד מעצם הזהות שלכם, ואתם פשוט לא יכולים להתאפק.

אם כיהנתם במקצועות פוליטיים כמו למשל דוברים או רכזי קמפיינים של מפלגות, חשוב שתציינו זאת בקורות החיים שלכם, אך במקום להתמקד בעמדתכם הפוליטית הדגישו כיצד התפקיד חיזק והביא לידי ביטוי את היכולות להם אתם נדרשים גם במשרה הזאת – כושר מנהיגות, יכולות ניהול ועבודה עם צוות, התנהלות בין גופי תקשורת וניהול פרויקטים ועוד.

הכלל נכון גם בנושאי דת ואמונה: אם הדרכתם כנערים בבני עקיבא אל תסתירו זאת, להיפך -השתמשו בנתון הזה כדי לחזק את כושר ההתנדבות שלכם, את היכולת לעמוד מול קהל, את הניסיון בהובלה והדרכת אנשים וכו'. עם זאת, השתדלו להימנע מיצירת שיחה סביב נושאים פוליטיים או נושאים טעונים, לעולם אינכם יודעים מה דעתו של המראיין, עד כמה נהוג לשוחח על פוליטיקה ודת במשרד ואיזו דעה קדומה כזאת או אחרת יש לבוס שלכם לעתיד בנושאים אלו.

דיבור שלילי (נגוע) על בוסים לשעבר

לא משנה כמה גרוע היה הבוס הקודם שלכם וכמה שנאתם את ההתנהלות שלכם איתו. עדיין, שמרו על כבוד למקום שעבדתם בו ואל תמהרו ללכלך בפני המראיין, מכמה סיבות:

במדינה קטנה כמו שלנו אתם לעולם לא יכולים להיות בטוחים שאין קשר, עקיף ככל שיהיה, בין המראיין לבוס הקודם ומה טיב היחסים ביניהם. אם נשארתם באותו תחום עיסוק, סביר להניח שביום מן הימים תיתקלו באותו בוס קודם (לעיתים אפילו כקולגה) ותצטרכו להתנהג באופן הולם. ובעיקר, המראיין לא יודע מה באמת קרה שם, מי היה אשם ומה היו הנסיבות שהובילו להידרדרות היחסים ביניכם – יותר מזה, זה גם לא אמור לעניין אותו. מבחינתו יכול להיות שאתם מקור הבעיה ולא הבוס, ולכן לא תהססו לעשות זאת שוב ולריב גם עם הבוס החדש.

כמו כן, בעידן של היום אנחנו מחליפים עבודות בקצב מהיר יחסית ומראיינים רבים מבינים שייתכן מאוד שבעוד כמה שנים תעזבו את החברה לטובת מקום אחר. ומה יקרה אז? האם תמשיכו במסורת הלכלוכים וההשמצות אך הפעם על החברה הזו? לויאליות היא שם המשחק.

שליחת קורות החיים מכתובת הדוא"ל של החברה

סביר להניח שאתם מחפשים עבודה חדשה בעודכם עובדים בעבודה הקודמת, בין אם אתם חשים שמיציתם את התפקיד, בין אם אתם מחפשים שידרוג בשכר ובין אם אתם פשוט חולמים על הסבת מקצוע. בכל מקרה, השתדלו לא לעשות זאת בשעות העבודה – שכן קל מאוד לעקוב אחר האתרים אליהם אתם נכנסים, וזאת תהיה עילה מאוד מוצדקת לפיטורין.

כנ"ל לגבי שליחת מיילים מכתובת הדוא"ל של החברה הנוכחית בה אתם עובדים – אם לא הבנתם שההנהלה יכולה לנטר את הדואר שלכם, כנראה אינכם מתמצאים כל כך בעולם הדיגיטלי. ויתרה מזאת – כיצד אתם מצפים שהמראיינים יצרו עמכם קשר? דרך השרתים של העבודה הקודמת? לא ראוי במיוחד. השתדלו להשתמש בכתובת מייל ניטראלית, וכאמור - שתהיה כתובת הגונה.

לא לכבות את הטלפון

אתם מכורים, אנחנו מבינים, כולנו מכורים. אבל בזמן ראיון עבודה אתם צריכים להיות לגמרי בפוקוס בלי ששום דבר אחר ימשוך את תשומת ליבכם – בטח לא סטטוס שמישהו העלה או מי עשה לכם לייק לתמונה. תכל'ס, לא משנה איזו הודעה או שיחת טלפון תקבלו עכשיו הרי אתם לא תענו, כי אתם באמצע ראיון עבודה. אז תכבדו את המעמד ואת האנשים שמולכם ופשוט תכבו אותו, או לפחות תשתיקו, רגע לפני שאתם נכנסים.

ואם לא הספקתם לכבות לפני, כשתיכנסו לחדר ותכניסו אותו לתיק (ואתם צריכים להכניס אותו לתיק או אם אין לכם תיק אז תניחו אותו בצד - רק אל תשאירו אותו ביד!), פשוט תאמרו בקול רם: "רגע אחד, אני צריך לכבות את הטלפון". זה ייצור על הבוחנים רושם טוב וישאיר אתכם מפוקסים.

ריח רע מהפה או מהגוף

אתם הרי לא רוצים שהרושם הראשוני שיהיה עליכם יהיה: "המסריח". גם אם יש לכם בעיה בריאותית שאתם סובלים ממנה, השתדלו באותו יום להשתמש בכל השיטות שאתם מכירים שעובדות עליכם, כדי להסוות אותה. גם אם בדרך כלל אתם משתדלים להדחיק את הבעיה, בימים כאלו חשוב לשים לב.

זכרו שגם אם בדרך כלל אינכם סובלים מהזעת יתר, בסיטואציות מלחיצות כמו ראיונות עבודה, הגוף מגיב אחרת ועלול להזיע מרוב סטרס. לכן, חשוב ללבוש בגדים קלילים ונושמים (אבל שיהיו מכובדים, זוכרים?). קחו איתכם בתיק סוכריית מנטה לרענון הפה, ובכלל השתדלו באותו יום להימנע ממאכלים מסריחים כמו טונה, עמבה, ביצים קשות וכו'.

קחו איתכם ספריי רענון לחיזוק הריח וההרגשה לפני שאתם נכנסים לראיון, אך חשוב להקפיד לא להתיז על עצמכם כמויות אסטרונומיות ממש רגע לפני שתיכנסו - שכן גם ריח טוב ככל שיהיה, כשהוא מגיע בכמויות מוגזמות הוא לא דבר טוב ויכול ליצור תחושה של מטהר אוויר. פחות התחושה שאנחנו רוצים להעביר.

לעיסת מסטיק

גם אם בטעות שכחתם להביא איתכם את סוכריית המנטה מהסעיף הקודם ונאלצם ללעוס מסטיק כדי להעביר את הריח, אל תשכחו לזרוק אותו לפני שאתם נכנסים לראיון. לא סתם המסטיק הפך לאייקון קריקטורי של מרד ולעג – אקט הלעיסה מול הפרצוף של האדם שמולך הוא חצוף ולא מנומס.

גם אם אתם לא נמנים על הסוג שלועס כמו פרה שמעלה גירה, זה עדיין לא פותר אתכם מלזרוק את המסטיק בכניסה.

לצלם סלפי במסדרון לפני הראיון

אם הקשבתם לנו ואכן הגעתם מוקדם לראיון ואתם נאלצים להמתין במסדרון, השתדלו לא לנצל את הזמן כדי לשחק בטלפון. בטח שלא כדי לצלם את עצמכם על רקע העובדים האחרים ולהעלות פוסט עם האשטאג: #תחזיקו_אצבעות_לעבודה_החדשה. זה משדר ילדותיות וחוסר בגרות, הדבר האחרון שאתם רוצים שיחשבו עליכם.

אם כבר הגעתם מוקדם, נצלו את ההזדמנות לעבור שוב על קורות החיים שלכם, לוודא שכל מה שהתבקשתם להביא לראיון נמצא בהישג יד, ואפילו נסו לנהל סמולטוק עם הפקיד/ה בקבלה – לפעמים מספיק משפט אחד שלהם למנהל בשיחת חולין במטבחון, כמו למשל: "מי שהיה פה היום לראיון היה ממש מקסים", כדי לחזק אצל הבוס שאתם הבחירה הנכונה.

 

והכי חשוב – שיהיה בהצלחה!

מקור