סוף סוף המגייס קרא את קו"ח שלכם, התרשם מהניסיון הרב והכישורים יוצאי הדופן שלכם, והחליט להתקשר אליכם ואולי גם לזמן אתכם לראיון. איזה אושר, עברתם את המשוכה הראשונה.

כעת, יש לכם מספר דקות בודדות למכור את עצמכם ולשכנע את המגייס בטלפון מדוע עליו לזמן דווקא אתכם לראיון. זכרו – ראיון הטלפוני הינו שלב קריטי מאד בדרך למשרה המבוקשת ולכן, אין מקום לעשות טעויות. ובעידן הקורונה יש מגייסים שמדלגים על שלב הראיון הפרונטלי ומסתפקים בשיחה הטלפונית בלבד – כך שאסור להקל בו ראש.

אז איך עושים את זה נכון?

  1. בקשו לחזור לאותו איש גיוס בשעה אחרת שנוחה לכם - ועשו שיעורי ביתכאשר אתם עונים לשיחה, הקפידו לעשות זאת בנעימות והציעו לחזור למגייס או המגייסת מועד אחר, אך הקפידו להציע אחד עוד באותו היום.
    כעת הרווחתם לעצמכם קצת זמן, לכן עד מועד השיחה נסו להבין קצת יותר על מהות המשרה ועל אופי החברה. כי אם נודה באמת, אתם שולחים כל כך הרבה קורות חיים ביום, שאתם כבר לא באמת זוכרים לאן שלחתם ואם התפקיד באמת עניין אתכם או סתם שלחתם ברגע של ייאוש מוחלט, לכן, שאלו על איזה תפקיד מדובר ורוצו לעשות שיעורי בית: בדקו מה הן הדרישות לתפקיד וציינו לעצמכם כישורים וחוזקות בהתאם אליהן שוכלו לדבר עליהם בזמן השיחה.
    קראו על החברה ונסו להבין שני נתונים לפחות (למשל: מי הלקוחות שלהם, מה החברה עושה ומתי היא הוקמה). בקיצור, הגיעו מקצוענים. 
  2. דברו בביטחון מלא והביעו מוטיבציה
    כן, אולי תופתעו לשמוע, אבל בטחון עצמי זה משהו שחסר אצל רוב מחפשיי העבודה בימים אלו. לא משנה מה אתם מרגישים באותו רגע עמוק בפנים, גם אם ההערכה העצמית שלכם נמוכה והמוטיבציה שלכם שואפת לאפס, אתם חייבים לשדר בטלפון שאתם פשוט האדם הנכון למשרה הזאת. 
  3. הכינו מראש תשובות לשאלות שאתם עתידיים להישאל עליהן
    בהמשך לסעיף שיעורי הבית, גם כאן, כדאי לשלוף תשובה מהמותן מאשר להתחיל לגמגם, כי לא מוצאים תשובה שמספיק מעבירה את המסר שלכם. צפו לשאלות כמו "ספר על עצמך", "מה אתה יודע על החברה?", "מה הדבר שהכי חשוב לך בתפקיד הבא?", "האם יש לך ניסיון בעבודה מהבית"? וכו'.
    מומלץ לכתוב את התשובות על דף. הדבר יעשה לכם סדר בראש וימנע מכם להתפזר במהלך הריאיון. 
  4. במהלך השיחה – שדרו שאתם מעוניינים במשרה דרך טון הדיבור
    בשיחת הטלפון המגייס או המגייסת אינם רואים את שפת הגוף שלכם, אך הם יכולים לשמוע את רמת ההתלהבות שלכם, האנרגטיות ואפילו לדעת מתי אתם מחייכים. לכן, הקפידו במהלך הריאיון על אחידות בקול, חיוביות, רוגע ואנרגיות גבוהות.
    שירלי תדיון - ליווי והכנה לראיונות עבודה (צילום: יסמין ברדה, באדיבות המצולמת)
    שירלי תדיון - ליווי והכנה לראיונות עבודה | צילום: יסמין ברדה, באדיבות המצולמת

    ישנם מקרים בהם המועמד מתאים ב-100% לקריטריונים של המשרה, אך הטונציה או האנרגיות שלו נמוכות מאד, ולכן המגייסים מחליטים שלא להמשיך איתו. כלומר, גם אם אתם לא מתאימים בול למשרה, דאגו "לכבוש" את הצד השני ולגרום לו לרצות לזמן אתכם לשלב הבא.
  5. הגיעו עם ציפיות שכר ראליות לתפקיד ולמה שאתם מביאים לשולחן
    בסיום השיחה, המראיין ככל הנראה ישאל אתכם לגבי ציפיית השכר שלכם. לשם כך, עליכם לעשות (עוד) שיעורי בית ולהבין מה ממוצע השכר עבור אותו תפקיד בחברה דומה. זכרו כמובן שארגון מוביל לא משלם כמו סטארטאפ בשנתו הראשונה וכו'. רצוי לבדוק באתרים המציגים טבלאות שכר היכן אתם ממוקמים.
    לאחר שתהיה לכם אינדיקציה, העריכו את עצמכם בהתאם לממוצע. אל תשכחו גם שאנחנו נמצאים בזמן משבר ורוב החברות מראש מורידות את השכר. 
    אם המראיין מציין בעצמו את גובה השכר, והוא אינו תואם את הציפייה שלכם, אתם רשאים ואף מוזמנים לציין זאת ובכל מקרה הסכימו להגיע לשלב הבא. לעיתים, יש התגמשות בשכר או שהתנאים הסוציאליים טובים משחשבתם. בקיצור, תנו הזדמנות. 
  6. אל תשכחו לשאול את מה שמעניין אתכם
    המון אנשים נלחצים מהמעמד של הראיון בטלפון ושוכחים לגמרי לשאול שאלות מהותיות לגבי היקף המשרה, מיקומה וכו'.
    לכן, ביחד עם שאר ההערות שאתם מגיעים איתן לשיחה, רשמו לכם על הדף גם את השאלות שמעניינות אתכם לדעת על המשרה. כמובן, הקפידו לשאול שאלות בצורה עניינית ובנימוס – גם בשלב הזה אתם עדיין בצד הנבחן.
    ושיהיה בהצלחה כמובן.

הכותבת שירלי תדיוןהיא עצמאית בתחום הגיוס ומלווה תהליכים של חיפוש עבודה - משלב שדרוג הקו"ח ועד להצלחה בראיון