מגייסים לעבודה מחפשים מועמדים ישרים וכנים, אך מה לגביהם עצמם? מה עם מודעות הדרושים שהם עצמם מפרסמים? חשוב שתזכרו שמודעות דרושים הן פרסומות לכל דבר.

בתחום הפרסום כולנו כבר רגילים לפגוש בהטעיות ובאי-דיוקים כאלה ואחרים, במסגרת מגבלות החוק כמובן. כולנו כבר קנינו מתישהו בחיינו מוצר כלשהו, וגילינו בבית שהוא שונה משמעותית מכפי שנראה בתמונה המפרסמת אותו. המפרסמים, מצדם, מוסיפים את המשפט "התמונה להמחשה בלבד", וסוגרים עניין. אבל מה עם מודעות הדרושים?

פרסומי מודעות הדרושים הפכו דומים יותר ויותר לפרסומי מודעות. הלא למעשה, המודעות הללו הן שיווקיות לחלוטין: פרסום המנסה לגרום למחפש העבודה לפנות דווקא לחברה זו ולא לאחרת, ופרסום הממתג את החברה כחברה מוצלחת.


אם חיפשתם עבודה לאחרונה – או בכלל בעבר – לא יכולתם שלא להיתקל במודעות דרושים ובתיאורי משרות גרנדיוזיות. כאלה שמבטיחות לכם קריירה מושלמת, ולא בוחלות במילות פיתוי אלה ואחרות.

משרה מרתקת! מעולה לאימהות! בואו להתעשר!

למשל, נתקלתי בכותרת בולטת, גדולה וצבעונית, הממותגת כהלכה ומקודמת היטב בגוגל. כותרת זו קוראת לגולשים לעבוד במשרה מרתקת המזמנת הזדמנות להשפיע משמעותית על החברה הישראלית, ולאחר ההקלקה עליה נפרשת לעיניכם רשימה של משרות, שבחלקן הגדול נאלצתי להיות יצירתית למדי כדי להבין את הקשר שבינן לבין השפעה על החברה הישראלית (שלא לדבר על השפעה משמעותית).

ומה עם מודעות הדרושים לאימהות? מודעות המבטיחות גמישות והתאמה מושלמת לאימהות, גם כאן מצגי-השווא מרבים להופיע, ומחפשות עבודה רבות מגלות פעם אחר פעם שבמקומן, התקבלו למשרה שהתחרו עליה מועמדות אחרות, אמנם אימהות, אך במקרה – או לא במקרה – כאלה שילדיהן כבר גדולים ועצמאים. כלומר, לא זקוקים לאיסוף מהמסגרות החינוכיות, יכולים להישאר לבד בבית כשהם חולים, וכדומה.

וישנם גם פרסומי המודעות בגוגל ובפייסבוק, שקוראות לכם להרוויח המון כסף מעבודה מהבית ובמשך שעתיים ביום. רק שאם תיכנסו לקישור שהמודעה מפרסמת, תגלו שמדובר בשיווק רשתי או במשרה שעליכם להתחייב בה באי אלו התחייבויות, שמשנות לגמרי את התמונה. ובמילים אחרות, התמונה להמחשה בלבד.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
נורת אזהרה: תמונה שנקנתה במאגר תמונות ומודעה שמבטיחה שתוכלו לעבוד מהבית ולהתעשר | אילוסטרציה: Shutterstock

זה ממשיך גם בשלב הריאיון

נתקלתי גם במקרים לא מעטים של מועמדים שהגיעו בהתלהבות ובציפייה לריאיון, ומצג השווא המשיך גם שם. הובטחו להם הבטחות באוויר כמו שעות עבודה מסוימות, מספר רצוי של משמרות בשבוע או בחודש, מידת מסוימת של עצמאות, מידה מסוימת של גמישות, תדירות בונוסים, פוטנציאל שכר, מועדי העלאה מסודרים וידועים מראש – אך מבחן המציאות הראה אחרת.

מספר השעות ותדירות המשמרות שהובטחו להם – לא ניתנו להם בפועל. העצמאות התגלתה כעוד סיסמה יפה וריקה. הבונוסים לא הגיעו. על העלאה אסור לדבר. במילים אחרות, גם התמונה בריאיון להמחשה בלבד.

עובד ורע לו

העובדים שנפלו בפח, כמובן, חשים מרומים ופראיירים, וכועסים על עצמם, על המעסיק שהערים עליהם ועל העולם כולו.

חלקם מתפטרים בהתראה קצרה ובטריקת דלת (ומסתכנים בפגיעה בשמם הטוב: עוד קפיצה בקורות החיים, עוד מעסיק שלא יספק המלצה חיובית). אחרים פוצחים במבצע נקמה, למשל דרך פוסטים שליליים ברשתות החברתיות (וגם אז, צודקים ככל שיהיו, הם מסתכנים בפגיעה בשמם הטוב). ישנם גם אלה שמגדילים לעשות במסגרת המרוץ אחר הצדק, ותובעים את המעסיק שגייס אותם בקול תרועת שקר וכזב.

אחרים נשארים בעבודה – מחוסר בררה ומשום שזה המיטב שביכולתם להשיג כרגע – אך מתנהלים בתוכה במרמור רב ועם מוטיבציה ירודה, משפיעים לרעה על שאר חבריהם לצוות, ומספקים תוצאות גרועות.

ראיון עבודה (צילום: Thinkstock)
בטח בטח! כל חודש מקבלים בונוס שמן | צילום: Thinkstock

מחפשים עבודה? שימו לב לנורות האזהרה בתהליך!

1. כשהמשרה מתוארת באינספור סופרלטיבים מוגזמים שלא מייצגים את המתרחש בשוק העבודה הספציפי בדרך כלל, ונשמעת מושלמת, חלומית וכמעט בדיונית. כזאת שיש בה הכול: גם שכר גבוה, גם שעות עבודה גמישות, גם אפשרות לעבודה מהבית, גם סמכויות ניהוליות, גם הזדמנות לרווחים עסקיים.

2. כשהמשרה המפורסמת נראית ככתובה בחוסר תשומת לב, מבולבלת ורוויה בשגיאות.

3. כשהמשרה מפורסמת ללא תאריך, ומבדיקה עולה שפרסומה הוא פרסום קבוע, שאינו משתנה או יורד מהאתר.

4. כשמודעת הפרסום למשרה מובילה, לאחר מילוי הפרטים האישיים שלכם, לעמוד אינטרנט המציג הודעת שגיאה - דבר העלול להצביע על אתר פיקטיבי המנסה לדוג כתובות מייל של מועמדים.

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה

5. כשבשלב מתקדם בתהליך, המראיין נותר מתחמק ממתן תשובות לשאלותיכם בנוגע לתיאור המשרה הנחשקת והמהוללת, ונראה כמי שמנסה לדחות כמה שיותר את חשיפת תיאור המשרה הממשי, את חוזה העבודה שלכם, או את שיחתכם עם הממונה הישיר המיועד.

6. כשאתם מתבקשים לשלם על המשך תהליך המיון והקבלה לתפקיד.

טיפ לסיכום: עשו חיפוש בגוגל עם הטקסט המופיע במשרה, ונסו לאתר מידע על החברה המגייסת. היעזרו גם באתרים המתארים מה "באמת" קורה שם בפנים, והצליבו את המידע העולה שם עם גורמים אחרים. למקרה שנכתב על ידי אותו עובד שהתאכזב בעבר, ופתח במסע נקמה במעסיקים אחרים.

 יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.