המאיץ הכלכלי הגדול ביותר בעולם היום הוא הרצון לייצר אופטימיזציה, לכל דבר. אנחנו מבצעים אופטימיזציה לשימוש במשאבי טבע – מצמצמים גורמים המזהמים את כדור הארץ, מתייעלים וממחזרים. אנחנו מבצעים אופטימיזציה לתחבורה – משתמשים במוצרים שמנצלים באופן אופטימלי את הכבישים (Waze) ומייעלים את צריכת המוניות שלנו (Uber, Gett).

תקציבי ענק מושקעים במחקר רפואי על מנת שהתרופות שאנחנו נוטלים יהיו המותאמות ביותר עבורנו. אנחנו מנסים לגדל את מקסימום התוצרת החקלאית בשטחי אדמה קטנים, תוך ייעול מתמיד בשימוש במים. הרפתות שלנו הפכו לממוחשבות, ואנחנו מובילים ביצור החלב לפרה.

המוטו המרכזי של "עיר חכמה" הוא ייעול משאבים. מחשבים וסנסורים מנתרים לנו כמעט כל דבר, החל מפחי אשפה, דרך פיקוח חכם על תשתיות מים, חשמל וביוב. מצלמות וחיישנים מוצבים בכל מקום, תורמים לביטחון, לרווחת התושבים ולאיכות חייהם.

ה"אינטרנט של הדברים" (IOT), כלומר האפשרות לחבר חיישנים מחוברים לאינטרנט לכל עצם שהוא, מאפשר לנו לאסוף כמות ענקית של נתונים, כל הזמן. ובכן, בעידן של ריבוי נתונים, איפה מאחסנים את כל כמות המידע? טכנולוגיית ה- Big data נותנת לזה מענה ומאפשרת לאחסן את הנתונים באמצעים זולים יחסית, וגם לשלוף ולעבד כמות גדולה מאד של נתונים בתוך זמן קצר.  

כעת כשיש לנו כל כך הרבה שפע של מידע, מודלים סטטיסטיים, שנועדו לחזות התנהגות על סמך נתוני מדגם מצומצם, הופכים לפעמים ללא רלוונטיים. למה לייצר מדגם אם אפשר לאסוף את כל הנתונים? למה לתחקר קבוצה קטנה של אנשים, אם אפשר לאסוף את "חוכמת ההמון", ולייצר תובנות הרבה יותר מהירות ומדויקות?

לצד "שקיעתם" של המודלים הסטטיסטיים, המתמטיקה השימושית נמצאת בפריחה, שלא הייתה כדוגמתה מעולם, ונוצר תחום עיסוק חדש, מאתגר ביותר, שנקרא Data Science. את כל מקורות המידע שנאספו צריך לחבר באמצעות תשתית שיכולה להחזיק נתונים בכמויות אדירות. בניית מודלים מתמטיים אלו – זהו התחום הנדרש ביותר היום בתעשייה.

תחום ה- Data Science נמצא בחיתוליו, והביקושים הם עצומים. החל מחברות ההיי-טק שמפתחות מוצרי תוכנה, דרך העולמות הביטחוניים שאוספים מידע רב וחייבים לנתח אותו, חברות המדיה, עולם הרפואה, התעשייה – בקיצור, כולם.

אני קורא לדור הצעיר, שהינו בעל יכולות מתמטיות גבוהות, אל תתלבטו. תלמדו מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה חישובית – תרכשו את היכולות על מנת להיות בעתיד "חוקרי נתונים". עם כל הכבוד לכלכלה וניהול, עריכת דין, וראיית חשבון – אם אתם רוצים "לשנות את העולם", לעשות משהו בעל משמעות, שגם שכרו (הרב) בצד, זה הכיוון שאליו העולם הולך.

כותב המאמר נתן פרידחי – סמנכ"ל קבוצת מערכות בחברת טלדור