פקקים ארוכים, משימות שלא נגמרות וישיבות מייגעות. נשמע לכם כמו תסריט יום עבודה מוכר? ובכן, כנראה שלא בחרתם בתחום העיסוק הנכון, ואולי גם לא במקום העבודה הנכון. אחד התחומים המרתקים והמרגשים ביותר, שצוברים תאוצה בשנים האחרונות, הוא  - הפרעה נוירו-התפתחותית, שגורמת לקשיים ביצירת אינטראקציה חברתית ותקשורתית, המתבטאת בדרגות חומרה שונות. התחום מאגד בתוכו קשת רחבה של מקצועות – עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה וטיפול באומנויות וניתוח התנהגות.

"כידוע, אוטיזם הוא מצב מולד. המטרה שלנו היא לסייע לילדים שנמצאים על הרצף לשפר את התפקוד היומיומי שלהם, ולעזור להם להשתלב טוב יותר בחברה", מספרת דנה קוסטה, פסיכולוגית התפתחותית ומנהלת מקצועית בתחום האוטיזם במעונות וגנים ב-"מרכז לטיפול וחקר אוטיזם". "אחד הדברים המשמעותיים ביותר בעבודה עם הילדים האלה, הוא הזכות לגרום לשינוי אמיתי בחייהם. בניגוד לעבודה עם הפרעות מסוג אחר, שהתמורה לעבודה הקשה לא תמיד נראית בטווח הקצר, כאן אנחנו ממש עדים לשינויים המתחוללים בילד ולשיפור שניכר בו מטיפול לטיפול – גם בחייו וגם בחיי המשפחה שלו. תחושת הסיפוק היא אדירה".

עוד מציינת קוסטה כי ישנו חלון הזדמנויות מסוים בחיי הילד האוטיסט שמתקיים בילדותו, שבו המוח שלו "גמיש" יותר לשינויים. בשלב הזה, חשוב להקיף את הילד בצוות מקצועי ככל הניתן ובטיפול אינטנסיבי ככל האפשר כדי ללוות אותו ולהשפיע על העתיד שלו. במרכז לטיפול וחקר באוטיזם קיים צוות מקצועי, הכולל את כל מקצועות הבריאות המוכרים מטעם משרד הבריאות. "הצוות במרכז עובר הכשרה ייחודית שמאפשרת לו לעבוד עם ילדים עם אוטיזם בשלב הקריטי בחייהם. בתקופה הזאת הילד זוכה לכל הכלים הנחוצים להתפתחותו. חלק משמעותי הוא האינטגרציה הטיפולית בין אנשי המקצוע בתחומים השונים, עליה שמים דגש במרכז. העבודה הפרטנית והמקצועית עם ילדים על רצף האוטיזם הופכת כל איש מקצוע למטפל טוב יותר, היא מצריכה דיוק, רגישות, התכווננות ויצירתיות - תכונות החשובות לכל מטפל באשר הוא".

דנה קוסטה, המרכז לטיפול וחקר אוטיזם (צילום: שירלי פוקס)
"אחד הדברים המשמעותיים הוא הזכות לגרום לשינוי אמיתי בחיי הילדים". דנה קוסטה | צילום: שירלי פוקס

לקוסטה יש אין ספור דוגמאות לילדים שטופלו במרכז, שבתחילת הדרך התקשו ליצור קשר עם הסביבה ונמצאו באי שקט ובמצוקה, ובעזרת העבודה האינטנסיבית עם המטפלים הם הסתגלו למסגרת ורכשו מיומנויות למידה שונות. כיום הם מצליחים לתקשר עם הסביבה בדרכים שונות, לשחק ולהיות אקטיביים.

"כל הורה לילד שמאובחן על הרצף יודע עד כמה כל שינוי קטן הוא כמו פלא בחיי הילד", היא אומרת. "ילד שלא הצליח לשחק וכיום, לאחר ששיפר את היכולות החברתיות והמוטוריות שלו, מצליח לתקשר עם הסביבה ולשחק בגן משחקים, זו התקדמות אדירה. כל איש מקצוע תורם מהידע והמיומנות שלו לשיפור איכות חייו של הילד. מדובר בכלים המשרתים את הילד לאורך כל חייו – החל מהילדות ועד לחיים הבוגרים, ואין ספק שהטיפול בילדים האלה הוא עולם ומלואו". לדבריה, הידע והמיומנות שהמטפלים רוכשים במסגרת המרכז הולך איתם לכל מקום. כיום קיים מחסור במטפלים המתמחים בתחום הטיפול באוטיזם, וחלק מהחזון של המרכז הוא הכשרת מטפלים בתחום והרחבת השירותים הניתנים לילד האוטיסט ומשפחתו.
קרדיט: אריק דיאמנט, Secret Sauce Studios

אינטואיציה אישית לצד ידע מקצועי

נחמה פבר בן פזי, פסיכולוגית קלינית, מקימה ומנהלת המערך הטיפולי המקדם לגילי בית ספר ב-"מרכז לטיפול וחקר אוטיזם", עוסקת בתחום הטיפול באוטיזם כבר קרוב ל-30 שנה. לדבריה, לצד ההכרה הקיימת בחשיבות שבהענקת כלים לילדים המאובחנים עם אוטיזם כבר בגיל הגן, יש חשיבות גדולה לליווי הילד במהלך תקופת לימודיו בבית הספר - מהיותו ילד להיותו נער ואף בוגר הממצב את עצמו כחלק מהעולם.

"מטפלים הפועלים במסגרת המרכז שלנו מסייעים לילד לאורך כל שנות ילדותו, עד גיל 18 וגם לאחר מכן", היא אומרת. "יש חשיבות רבה לרצף התמיכה הזה. המטפל בעצם הופך לדמות משמעותית ביותר בחייו של הילד, מסייע לו להתמודד עם קשיים שונים ועוזר לו להשתלב בחייו הבוגרים. הוא תורם לפיתוח עצמאות ועוזר לו להרגיש נחוץ ומשמעותי. לדעתי, עולם הטיפול באוטיזם מרתק משום שהוא דינמי מאוד ושיטות העבודה משתנות. מטפלים שבוחרים בו מרוויחים התפתחות וצמיחה בלתי פוסקת".

נחמה פבר בן פזי, המרכז לטיפול וחקר אוטיזם (צילום: שירלי פוקס)
"עולם הטיפול באוטיזם מרתק משום שהוא דינמי ושיטות העבודה משתנות". נחמה פבר בן פזי | צילום: שירלי פוקס

פבר בן פזי מציינת שמעבר לתחושת הסיפוק וההתפתחות האישית, מטפלים הפועלים במרכז מגלים בעבודה זו יצירתיות רבה. "אין דרך אחת שמתאימה לכולם. הרעיון הוא לנסות, לחקור וללמוד דרכים ושילובים של טיפולים המקובלים בעולם שמביאים לתוצאות אצל הילד או הנער הספציפי שעובר את המכלול הטיפולי. המטפל מביא לטיפול לא רק את הידע המקצועי ואת הכלים שרכש, אלא גם את האופי שלו ואת הדרכים שלמד לפתח עם זמן. תקופת הקורונה הייתה הזדמנות מצוינת עבור כל אחד מאתנו כדי ללמוד דרכים חדשות, להכיר זוויות שונות של טיפול ולפתח מודלים שונים של עבודה, תוך הערכת יעילותן לטיפול ולהתקדמות הילד או הנער. למטפל יש יכולת להשפיע ולייצר ביחד עם הצוות, ולעיתים קרובות גם עם הילד או הנער עצמו, דרכים אפקטיביות לטיפול. אני חושבת שהחוכמה היא לשכלל את האינטואיציה האישית בעזרת ידע מקצועי וניסיון. כך גם המטפל וגם המטופל מרוויחים – ובגדול".

המרכז לטיפול וחקר באוטיזם משמש כתובת מקצועית מקדמת ותומכת לילדים, בני נוער ובוגרים עם אוטיזם וכן למשפחותיהם. הוא דואג למימוש זכויותיהם ומעניק שירותי טיפול מקצועיים באופן מותאם ונגיש. המרכז מכשיר דורות של מטפלים המתמחים ומתמקצעים בתחום האוטיזם, לומד ומטמיע שיטות טיפוליות, עוסק במחקרים בתחום פעילותו ומנגיש את הידע התיאורטי והקליני העדכני ביותר לטובת הילדים והמשפחות. המרכז פועל בשיתוף פעולה עם גורמים במערכת הבריאות, עם קופות החולים, עם מערכת החינוך, עם מערכת הרווחה ועם הרשויות המקומיות, ופועל בפריסה ארצית בכ-400 מסגרות טיפוליות – מצפון עד דרום, במרכז ובפריפריה. בימים אלה מציע המרכז מגוון משרות טיפוליות, ומזמין אתכם – מטפלים מהתחום הפרא רפואי והרגשי המחפשים להתפתח ולצמוח בתחום הטיפול בילדים עם אוטיזם - להצטרף לשורותיו.

לשליחת קורות חיים: jobs@childrenatrisk.org.il