אם אי פעם יצא לכם לעבוד ב"עבודה זמנית" כדי לחסוך כסף לטיול הגדול, בטח תיארתם לעצמכם שתפקיד של מלצרית, ברמן או מוכר בחנות זו עבודה שתעשו רק למשך שנה אחת, ואחר כך תמשיכו במסלול החיים המתבקש. אלא שלפעמים החיים זה מה שקורה בזמן שמתכננים תוכניות אחרות, והזמני הופך לקבוע. עובדים שבאו לרגע הפכו את העבודה לקריירה ארוכת טווח, כמו למשל קופאית שהפכה למנהלת משאבי אנוש, או נהג שהתקדם לסמנכ"ל חטיבת הלקוחות. במילים אחרות - לעולם אל תגידו לעולם לא, והשתדלו לא להצמד יותר מדי לתכניות המתאר שלכם, אחרת אתם עשויים לפספס הזדמנויות פז.

הברמן שהפך למנהל רשת הברים מייק'ס פלייס

אסף גנצמן (צילום: באדיבות מייקס פלייס)
לא עוזב את חיי הלילה. אסף גנצמן ממייקס פלייס | צילום: באדיבות מייקס פלייס
אסף גנצמן (45) התחיל את הקריירה שלו בענף חיי הלילה בגיל 17 כברמן בבר קטן וחדש בשם "מייקס פלייס" בירושלים. גנצמן הספיק לעשות קפיצה קצרה לארה"ב, שם עבד כברמן וניהל מועדון, ובגיל 25 החליט לחזור לארץ. הוא חזר לעבוד במייקס פלייס אך מייק ויגודה, הבעלים של המקום, החליט לסגור את העסק הקטן בירושלים: "ביקשתי ממנו שייתן לי לקחת בעלות על הפאב כי זיהיתי את הפוטנציאל האדיר בו", הוא מספר.

מייקס פלייס (צילום: באדיבות מייקס פלייס)
רשת הפאבים מייקס פלייס | צילום: באדיבות מייקס פלייס
"הפאב בירושלים היה פאב קטן ואף אחד לא חשב על הקמת סניפים נוספים בגיל 25", נזכר גנצמן. "עם השנים ראינו שיש דרישה והמקום הצליח ופתחתנו את סניף מייקס פלייס המפורסם בטיילת תל אביב". כיום, מחזיק גנץ ב-6 סניפים ברחבי הארץ ולאחרונה פתח מותג חדש מבית היוצר של "מייקס פלייס" בשם "מייקס פיצה פלייס" בתל אביב.

אלא שגם בגיל 45 נראה כי לגנצמן לא נמאס מחיי הלילה, ולמרות שהוא מנהל את העסק המצליח, הוא עדיין שותף פעיל בתפעול השוטף: "אני עובר בכל הסניפים לפחות פעם בשבוע, ואם צריך אני מפנה כוסות מהשולחנות או שוטף כלים, אנחנו מאמינים בעבודה קשה", הוא אומר. "נמשיך לפתח את 'מייקס פלייס' ואנחנו מעוניינים למכור זיכיונות גם בצפון הארץ ולקדם את המוזיקה ותרבות הבלוז בישראל".

הקופאית שהפכה למנהלת משאבי אנוש בבורגר ראנץ'

אין תמונה
לא חשבה שהיא תשאר 20 שנה ברשת. רעיה אברמוב
רעיה אברמוב (38) חשבה שהגיעה לעבוד ברשת בורגר ראנץ' כמקום עבודה זמני בתור קופאית, אך נשארה ברשת 19 שנה וכיום משמשת כמנהלת משאבי אנוש של הרשת. "התחלתי בתור עובדת מטבח וקופאית , תפקיד שאותו עשיתי במשך 9 חודשים", אומרת אברמוב ל-mako לימודים וקריירה. "אחר כך התקדמתי לתפקיד של מנהלת משמרת ולאחר מכן ההפכתי למנהלת סניף". בשנת 2006 קודמה אברמוב לתפקיד מנהלת אזור צפון ושנתיים לאחר מכן הפכה להיות מנהלת משאבי אנוש של הרשת כולה. היא מודה שלאורך השנים לא באמת חשבה על מקום עבודה חלופי: "לא עזבתי לשנייה, זו מסירות ונאמנות למקום. היום אני כבר נשואה ואם לילדה ולכן קשה לי לחשוב על משהו אחר".

"יוצא לי להיזכר ביום הראשון שלי ובחיים לא הייתי חושבת שאשאר ברשת כמעט 20 שנה", היא מודה, "ותק כזה הוא לא משהו סטנדרטי, במיוחד בעידן של היום שמחליפים עבודות כמו גרביים". העובדים שמגיעים אליה לראיון מופתעים לשמוע שלפניהם ניצבת מנהלת בכירה שהחלה את דרכה כעובדת זוטרה ממש כמוהם - "הם חושבים ש'נולדתי' במשרד ולא מאמינים שעבדתי פעם במטבח, הם לרוב במעין שוק 'חיובי'", היא מספרת.

מנהל העבודה שהפך למנכ"ל פארק המים שפיים

אין תמונה
"בתחום הזה, זוהי פסגת הפירמידה". מנכ"ל שפיים
אצל יואב לאור, מנכ"ל פארק המים שפיים, הכל התחיל במודעה קטנה שראה בעיתון אחרי שחזר מטיול בדרום אמריקה בגיל 21: "ראיתי שדרושים מצילים, מפעילי מתקנים ומנהלי עבודה לפארק המים שפיים,  ואכן התקבלתי לתפקיד של מנהל עבודה שאחראי על המצילים ועובדי הנקיון", מספר לאור (37) על תחילת דרכו בענף התיירות.

לאחר שלוש עונות בפארק קודם לתפקיד של מנהל תפעול וכוח אדם, ולאחר מכן מילא תפקידים ניהוליים בפארקים נוספים ברחבי הארץ. בזכות הניסיון והוותק שצבר בתחום החליט לחזור למגרש הביתי, פארק המים שפיים, ונכנס לתפקיד המנכ"ל לפני שנה. "זו תחושה טובה לחזור למקורות, חלק גדול מהצוות עבד איתי בתחילת הדרך וכמובן שזה מקל על קשיי ההתאקלמות שקיימים אצל מנכ"ל חדש", הוא מציין. גם לאור אומר כי בשלב זה הוא אינו מעוניין לעזוב את המקום הנוכחי לטובת משהו חדש. "האתר שלנו הכי מדליק, אם אשאף ללכת למקומות אחרים, זה לא יהיה בתחום התיירות", הוא מצהיר ומוסיף: "בתחום הזה זוהי באמת פסגת הפירמידה".

הנהג שהפך לסמנכ"ל חטיבת הלקוחות ב"הרץ"

אין תמונה
עבד כנהג והיום סמנכ"ל חטיבת הלקוחות בהרץ. אילן בורנשטיין
"אחרי הצבא חיפשתי עבודה זמנית שאוכל להרוויח בה כסף לפני הטיול, והתקבלתי לעבודה כנהג בחברת השכרת הרכב 'הרץ'", מספר אילן בורנשטיין (44) על יומו הראשון בחברה לפני 22 שנה. אחרי הטיול חזר אילן לחברה כדייל מכירות, ובמהלך השנים הספיק לכהן בתפקידים בכירים כמו מנהל סניף אילת, מנהל סניף נתב"ג, מנהל תפעול וסמנכ"ל מגזר עסקי והיום משמש כסמנכ"ל חטיבת הלקוחות בהרץ.

אין תמונה
"חברת הרץ דוגלת בסיפוח אנשים מתוך המערכת"
בורנשטיין מודה כי לא תיאר לעצמו בתפקידו הראשון כנהג שימשיך לעבוד עשרות שנים בחברה, "ברגע שהציעו לי את התפקיד הניהולי הראשון, זה מאוד קסם לי והבנתי שזאת עבודה לטווח ארוך", הוא אומר. לדבריו, העובדה ש"התחיל מלמטה" אכן משפיעה על צורת הניהול ויחס הסביבה אליו: "אני מניח שעובדים צעירים מבינים אותי ומקבלים את המסרים בצורה יותר טובה, ישנה הערכה כאשר מסתכלים על מישהו שצמח מלמטה".

יחד עם זאת הוא מודע לעובדה כי מסלול הקריירה שעבר אינו אופייני לכל אחד בשוק העבודה, "זה שילוב של יכולות וכישרון אך גם מערכת שתומכת", הוא אומר. "'הרץ' דוגלת בסיפוח אנשים מתוך המערכת לניהול וכמובן שמדובר גם בטיפת מזל". ובכל זאת, למרות הדרך הארוכה שעבר, הוא עדיין שואף להגיע לטופ הפירמידה: "זו תהיה מעין סגירת מעגל".

מציבת הסטנדים שהפכה למנהלת חטיבת המותגים ב"ליימן שליסל"

אין תמונה
יעל זהבי, מנהלת השיווק של חטיבת המותגים ב"ליימן שליסל"
"התחלתי לעבוד ב'ליימן שליסל' בגיל 22 אחרי שחזרתי מחו"ל ולא ידעתי מה אני רוצה לעשות ואיפה אני רוצה לעבוד", אומרת יעל על זהבי (40), שהתחילה את הקריירה שלה בעולם הממתקים כמציבת סטנדים בחנויות. זהבי עברה מספר תפקידים במהלך הקריירה ושימשה כסוכנת באזור ירושלים, ניהלה מותגים ופיתחה את תחום המסטיקים בחברה, ולפני חמש שנים מונתה לתפקיד מנהלת חטיבת המותגים ב"ליימן שליסל", שעוסקת ביבוא והפצה של ממתקים כמו שוקולד, מסטיקים ומאפים שונים. ברשימת המתוקים תוכלו למצוא את מנטוס, לואקר, טופיפי, מרסי, הרשי, נייצ'ר ואלי ועוד.

ליימן שליסל (צילום: עמית שטראוס)
הממתקים של ליימן שליסל | צילום: עמית שטראוס
"כשהתחלתי לא שיערתי שאשאר כאן 18 שנה אבל כל פעם עברתי מתפקיד לתפקיד", היא מספרת. "זו עבודה מאוד דינמית, התחרות בעולם הממתקים מאוד גדולה ולכן העבודה לא משעממת. כל יום אני לומדת משהו חדש, מניהול עובדים ועל ידע משמעותי בשוק המזון".

בתור תפקידה כמנהלת חטיבת המותגים, זהבי בונה תוכניות שנתיות להחדרת המותג לשוק, אחראית על גיוס ספקים נוספים ועל ביסוס מעמדם של המותגים בשוק הישראלי. מה הממתקים האהובים ביותר על הישראלים, אגב? "בתחום הוופלים מוצרי לואקר הם האהובים והמוערכים יותר בארץ", היא מגלה, "ובתחום הסוכריות - הסוכריה הנמכרת ביותר הכי מנטוס".

עוד ב-mako לימודים וקריירה: