יעל שרוני באירוע של מסודרים (צילום: 1אור קפלן)
יעל שרוני. אחותי, גם אני יפעת | צילום: 1אור קפלן

באחד מעשרות הכנסים אליהם מוזמנת לאחרונה יוצרת הסדרה "סרוגים" חוה דיבון, פנתה אליה אישה עטוית כיסוי ראש כשהיא אחוזה התרגשות עצומה: "אני יפעת!", הזדהתה ברגש רב. יפעת, למי שלא בקיא, היא הרווקה הטלוויזיונית האולטימטיבית של השנה האחרונה, הבחורה שכולם רוצים בחברתה אבל אף אחד לא ייקח לחופה. אותה "יפעת", שקראו לה בכלל שרה או יעל או מוריה, סיפרה לדיבון שלמרות שיש לה בעל אוהב וילדים מקסימים, החוויה ארוכת השנים של להיות יפעת צרבה את נשמתה והיא חשה שהסדרה כאילו נכתבה עליה ממש. "את יודעת עם כמה נתים יצאתי?!" היא שאלה.

העונה הראשונה של "סרוגים" אמנם נגמרה, אבל דיבון ובמאי הסדרה לייזי שפירא לא מפסיקים לסייר ברחבי הארץ כשהם מזגזגים בין פאנל בנושא "הרווקות לאן?" לערב לימוד בהשראת הסדרה שטוען "הרווקות לשם!". הסדרה, שחושפת את עולמם של חמישה רווקים דתיים הנושקים לשלושים, הצליחה לשחרר כמה שדים ופיות מהבקבוק ופתחה פתח לעיסוק באחד הנושאים הכי בוערים במגזר הדתי – סוגיית הרווקות המאוחרת.

באוניברסיטת בר אילן התקיים לאחרונה ערב הנושא את הכותרת המחייבת "סרוגים בקמפוס: עוד פגישה ועוד פגישה... משנים גישה ביחס לדייטים". על הבמה, לצידה של דיבון, ישבו גם הרב יהודה גלעד, ראש ישיבה, והרבנית מלכה פיוטרקובסקי שמלמדת במדרשה לנשים. כמה דקות לפני תחילתו של הערב דיבון מביטה על האולם המתמלא בסטודנטים צעירים ומתקשה להסתיר את התרגשותה."לא העליתי בדעתי שזה יקבל כאלה מימדים, רק רציתי שמישהו יראה את הסדרה ודיינו", היא אומרת בהשתאות אמיתית, "אנחנו נודדים בכל הארץ, עוברים בבתי הכנסת. הפכנו להיות ערב התרבות האולטימטיבי".

כשהיא נשאלת איך לדעתה קרה שתכנית טלוויזיה קטנה עוררה דיון תרבותי כל-כך משמעותי, היא עונה תשובה פשוטה: "'סרוגים' לקחה פיסת חיים שאף אחד לא דיבר עליה. בנות דיברו ביניהם על כמה קשה להן, אולי גם בנים, אבל זה לא היה אישיו לדיון בקרב הרבנים. פתאום זה בפרצוף. כל האלפים שזה נוגע להם הרגישו מיוצגים". כשכתבה את הסדרה, מעידה דיבון על עצמה, כתבה אותה קודם כל למען אותן "יפעתיות" וחברותיהן הטובות, ה"הודיות". "אני מזהה אותן ברחוב, אני רואה את הבנות עם הפשטידות בשבילים, הן לא פיקציה. שיערתי שזה יעניין את חובשת השביס וחובש הכיפה, אבל קיוויתי שזה יעניין גם את השאר".

אוהד קנולר בבית קפה (צילום: שוקה)
אוהד קנולר - נתי. נכה רגשית | צילום: שוקה

וזה עניין את השאר. כשהגיעו השניים למכור את הסדרה ל-yes הופתעו לגלות שכשאתה רווק, ולא מבחירה, זה לא מאד משנה אם כולם סביבך התחתנו בגיל 20 או 30. "בהצגה הראשונית של התוכנית ניסינו להסביר לאנשי יס מה זה רווקות דתית ואיך קשה להיות רווק במגזר, הם אמרו 'גם אצלנו'. הסברנו להם איך אצלנו הרווקים נדחקים הצידה ומרגישים בחוץ, הם אמרו 'גם אצלנו'. איך ההורים אצלנו לוחצים ודוחקים להתחתן - גם אצלנו'. חשבתי שאני באה להציג להם את עולמי המעניין, השונה, אבל הבנתי שיש הרבה מאד דמיון".

עם פתיחת השיחה, מותקלים שלושת הפאנליסטים בשאלה מתחת לחגורה. כל אחד מתבקש לגלות איך הכיר את בן זוגו לחיים, והממצאים, איך נגדיר את זה, די מפלילים. דיבון לא יצאה מימיה ולו לדייט אחד בלבד - היא הכירה את בעלה בגיל 15 (כן, כן, 15) כשהייתה חניכה בבני עקיבא. הרב יהודה גלעד התחתן עם ביתו של ראש הישיבה ורק הגברת פיוטרקובסקי סיפרה שהכירה את בעלה בשידוך, אבל גם זה קרה זמן קצר אחרי שהשתחררה מהצבא.

בשלב מסוים הערב מקבל גוון רציני וכבד ראש, והדוברים בפאנל פותחים את ליבם ומנסים לנסח מה בעצם השורש של בעיית הרווקות המבוגרת במגזר הדתי. "יש פה בעיית עומק חמורה, יצרנו מעין יצור כלאיים", אומרת הרבנית פיוטרקובסקי. "בנינו מודל של זוגיות שלא היה מעולם בהיסטוריה היהודית: זוג שמבסס מערכת יחסים תוך ציפייה לאהבת אמת וחברות אמיתית תוך כפיפות להלכה. גם בקרב רבנים שנחשבים פתוחים התפיסה היא שזה לא קיים, הם מעדיפים לחשוב שבעצם החבר'ה עדיין מתחתנים כמו בכפר בפולין. אף אחד לא מסתכל לזוגות בעיניים ואומר 'אני יודע שזה קושי בלתי נסבל לפתח מערכת יחסים של זוגיות עמוקה בלי מגע'".

"יש איזו שטיחות אצל הבנים, נכות רגשית", אומר הרב גלעד בהמשך השיחה, "למערכת יש חלק בזה, לפעמים עובדים על הצד האינטלקטואלי ולא נוגעים ברגשי". דיבון מספרת שלא הרבה זמן אחרי שסיימה את התיכון קיבלה הביתה מכתב מעקב מההנהלה בו בין יתר השאלות נשאלה 'איפה לומד בעלך' ו'כמה ילדים יש לך'. "כשאתה גדל אתה מקבל ארגז כלים שמתאים למסלול קבוע – גנון דתי, גן דתי, יסודי, סנ"ע, שירות דתי, חתן דתי, ילדים דתיים. לפי הארגז הזה, אנשים מתחתנים קצת אחרי התיכון. אם אתה סוטה מהדרך הזו וחלילה לא נישא, אז אין לך כלום, אתה נשאר לבד".

לא מזמן התקשר אדם מבוגר לדיבון ושאל אותה אם היא חוה מ"סרוגים". כשענתה בחיוב, הוא גייס את כל הרצינות שהייתה לו ואמר בטון נסער, 'את יודעת, יש המון רווקים ולאף אחד לא אכפת. אני רוצה שתכירי לי את הרווק הראשי בסדרה ונארגן לו משהו'". בימים אלה עומלים יוצרי הסדרה על העונה השנייה במהלכה, כנראה, יקרה אחד משני דברים: או שהאיש החביב מהטלפון יצליח במשימתו ויהווה השראה לדמות חדשה שתגאל את נתי מרווקותו - או שהוא יבין שבעצם, להיות רווק בירושלים 2008 זה לא כזה נורא. אפילו נחמד. תשאלו את יפעת האמיתית.