קשרים זה חשוב, ולהכיר את האנשים הנכונים זה אף פעם לא מזיק אבל זיו מנדל, מנהל בכיר של 1700 איש שהתחיל מאפס לפני עשרים שנה, פיתח את הנטוורקינג לדרגת אמנות, והוא לא מהסס להכריז שזהו כלי בסיסי בדרך להצלחה. גם היום, במעמדו, הוא לא עוצר ומקפיד להרחיב עוד ועוד את רשת ההיכריות שלו. "אם אני באתי לכנס להכיר, זאת המטרה שהגדרתי לעצמי ואני רוצה לצאת עם 30 כרטיסי ביקור. אחר כך אני אבדוק מה לעשות איתם", הוא מסביר את השיטה.

אין תמונה
"היום כדי להצליח אתה חייב נטוורקינג"
מיומנות שאפשר וצריך לרכוש

אנשים רבים מגיעים לכנסים ומפגשים במטרה להכיר, אך בפועל, כפי שמתאר זיו, זה לא קורה. רובנו ניגשים רק למי שאנחנו כבר מכירים, ומעדיפים להישאר בפינת הנוחות שלנו ו"להסתובב בגדודים עם האנשים מהמשרד". אם אין מישהו מוכר- בדרך כלל נעדיף להסתגר עם הטלפון הסלולרי ולא לפנות לאדם שאנחנו לא מכירים. זיו מנדל מבטיח שנטוורקינג זו מיומנות, ושניתן לפתח ולשכלל אותה. איך עושים את זה? יש כמה צעדים פשוטים שצריך לעקוב אחריהם כדי להפוך למה שהוא מכנה "נטוורוקר".

צעד ראשון – ליצור את המגע הראשוני, פשוט להכיר את הבן אדם.

צעד שני – להפוך אותו לשותף וליצור מחוייבות. "נטווריקנג זה לא רק להכיר" מסביר מנדל, "זה רשת של מחויבות. מחויבות של הסביבה אליך". כדי ליצור את המחויבות הזאת צריך לתת, הוא מסביר, ולתת תמיד יותר ממה שאתה מקבל.

צעד שלישי – לא להתבייש לבקש, עבורך ועבור אחרים, אחרת אתה לא מנצל את הרשת שבנית. חלק גדול מהעניין הוא לעזור לאחרים ולא ישירות לעצמך, מדגיש מנדל, כשבסופו של דבר הצפי הוא שגם חברים אחרים מהרשת ינצלו את הקשרים בשביל לעזור לך ולא לעצמם.

איך זה עובד? כמות עדיפה על איכות

גם מחקרים מוכיחים שהנטוורקינג עובד. לפני יותר מ-30 שנה בדק הפרופסור מרק גרנובטור מאוניברסיטת סטנפורד מיהם האנשים שיעזרו לנו בחיים, וחילק את מידת הקרבה שלמעגלים: במעגל הראשון הקרובים לנו ביותר, במעגל השני חברים וידידים, ובמעגל השלישי נמצאים כל אותם אנשים שאנחנו פשוט מכירים. מסתבר שבשמונה מתוך עשרה מיקרים בהם אנו זקוקים לעזרה דווקא אנשים מהמעגל השלישי של ההיכרות, אלה שאנו מכירים באופן הבסיסי ביותר, הם אלו שיעזרו לנו. הסיבה שדווקא הקשרים החלשים עוזרים לנו היא שהם מאד רבים. יש מאות אנשים במעגלים האלה, ולאחד או שניים יש את היכולת או המידע שאנו מחפשים.

"לא ישב עם חבר ויפתח את הלב"

זיו מנדל מתקשר עם המוני אנשים כל הזמן, אך בת זוגו דווקא מציירת אותו כדמות סגורה. למרות שהוא מבלה שעות בנטוורקינג, לא מפסיק להגדיל את מעגל ההיכרויות שלו ויכול להעביר "שש שעות מול הלפטופ ולשדך אנשים שאין לו מושג מיהם", בחיים הפרטיים מדובר בבן אדם שלא נוטה לחלוק את חייו האישיים עם רבים. "הוא ידבר עם אנשים על הכל, יתחקר אותם, אבל על עצמו הוא ינדב מידע בסיסי. הוא לא ישב עם חבר ויפתח את הלב", היא אומרת, ומוכיחה בכך את טענתו של מנדל - זה לא עניין של אופי, וכל אחד יכול.

>>רונאל פישר פגש את זיו מנדל בשיעור "איך לחיות כדי להצליח". צפו בפרק המלא

>>בחנו את עצמכם: איך אתם חיים בהשוואה למצליחנים מהארץ ומהעולם?

איך להצליח בשישה שיעורים, חמישי ב-22:00