כל אחד יכול להצליח, כך טוענים חוקרים, וכך מוכיחים גם יואל רזבוזוב, מני ברזילי ואלון אולמן, שלושה מצליחנים שלאיש מהם לא היה כישרון מובהק וגדול, לאיש מהם לא היה הרבה מזל וכולם הצליחו, בסופו של דבר, בזכות עצמם, בזכות אופן החשיבה שלהם והתפיסה שלהם את המציאות. מה אתם יכולים לעשות כדי להביא את היכולות שלכם אל המקסימום? כל השיטות, הכללים והמחקרים מהתכנית

1. האם כישרון הוא תנאי להצלחה?

איך להצליח בשישה שיעורים (תמונת AVI: mako)
אלוף עולם בג'ודו, ולא בזכות הכישרון | תמונת AVI: mako
מחקרים מוכיחים שלכישרון יש תפקיד משני בלבד. חוקר בשם תומס סטנלי בדק מאות מצליחנים, ומסתבר שרובם המכריע לא סיים בהצטיינות את התיכון, ורובם הגדול היו תלמידים ממוצעים מן השורה.

לא סיימו בהצטיינות
בנוסף, תומס סטנלי גילה כי ההגדרה "סיים תיכון בהצטיינות" נמצאת במקום האחרון ברשימה כאשר מצליחנים מתבקשים  לתאר את הסיבות להצלחה שלהם. כשתומס סטנלי בירר עם המצליחנים כיצד המורה שלהם בתיכון היה מתאר אותם, ה"תארים" שהופיעו במקומות האחרונים היו (על פי סדר): הכי מחונן אינטלקטואלית, בעל ממוצע הציונים הגבוה ביותר, הכי פופולארי

2. כדי להצליח חייבים להיות אופטימיים, ואפשר  לפתח את זה

כדור סמיילי (צילום: stock_xchng)
תהיו אופטימיים, ושיהיה לכם בהצלחה | צילום: stock_xchng
אופטימיות מאפשרת את היכולת ללכת עם ההצלחה שלך עד הסוף. אנשים פסימיים נוטים לפקפק בהחלטות שלהם. האופטימיים שמסתערים על המטרה באמונה שיצליחו ולא נותנים להיסוסים לעצור אותם.

1. תבחר מטרה
2. תשקול ותתכנן את פעולותיך
3. תפעל בלי להתלבט

 

3. האמן שהדברים תלויים בך, אבל השאר מקום גם למזל

האם אתם מאמינים שהכל תלוי במזל, או שהכל תלוי בכם? מחקרים מצאו שמצלחנים מאמינים שהרוב תלוי בהם, אך לעולם לא הכל - הם תמיד משאירים מקום קטן גם למזל.
כדי להצליח אתה חייב לפתח תחושה של שליטה בניהול החיים והקריירה, אבל מצד שני, בו בזמן, אתה חייב להבין שיש גם דברים שעלולים להתרחש שלא קשורים בך. אחרת האחריות על כל תקלה, פנצ'ר,או כישלון נופלת עליך בלבד, מה שיכול לשבור אותך, וככה קשה להצליח בגדול לאורך זמן.

4. חשיבה עצמאית היא תכונה הכרחית להצלחה

אין תמונה
תחשבו עצמאית. אל תעשו רק מה שאמרו לכם
כדי להצליח בעבודה אתה חייב לשבור מדי פעם את הכללים ולא לעשות רק מה שאומרים לך.
מחקר שערך מבחני אישיות בקרב אלפי מנהלים בכירים מדרגים שונים מצא כי ככל שאתה יותר גבוה בהיררכיה החברתית, כך אתה יותר פתוח ובעל חשיבה ביקורתית מפותחת יותר. מבחנים שנערכו על אלפי עובדים בדרגים שונים מצאו שוני בסיסי בין שתי קבוצות: קבוצה של מנהלים בכירים אל מול קבוצה של מנהלים זוטרים.

הבכירים מעל הממוצע, הזוטרים מתחת
מסתבר שלמנהלים בכירים יש פתיחות גדולה יותר לחוויות וחשיבה ביקורתית יותר. כאשר משווים את אוכלוסיית המנהלים הזוטרים - מנהלים מהשורה הראשונה שלא התקדמו והפכו למנהלים גדולים - עם האוכלוסייה הממוצעת הרגילה, מסתבר שהמנהלים בדרג הזוטר נמצאים מתחת לממוצע הכללי בכל מה שקשור לחשיבה עצמאית, בעוד מנהלים בכירים נמצאים הרבה מעל.

5. עזוב כישרון, העיקר המאמץ

אל תשאל את עצמך האם אתה חכם מספיק או מוכשר מספיק. תשאל את עצמך האם אתהאמצת מספיק. אמונה באינטליגנציה וכישרונות מובנים מובילים לפחות הרפתקנות אינטלקטואלית והצלחה פחותה. 

שבחו את ילדיכם על מאמץ ולא על כישרון פרופסור קרול דוויק ערכה מחקר בקרב 400 תלמידי כיתה ז' שנתבקשו לעשות פאזלים קלים. לאחר סיום הפאזלים – למחצית נאמר: "אתה בטח ממש חכם", ולמחצית: "אתה בטח עבדת ממש קשה".  מיד אחרי הפידבק, נתבקשו הילדים לבחור בין האפשרות להרכיב עוד פאזל קל לבין פאזל קשה יותר. 
מהקבוצה הראשונה - קבוצת הילדים שנאמר להם שהם חכמים - יותר מחצי העדיפו פאזל קל והתחמקו מהאפשרות להתמודד שוב עם אתגר קשה. מהקבוצה השנייה -שאותם שיבחו על המאמץ- –יותר מ-90% מהילדים בחרו להתמודד עם האתגר של הפאזל הקשה. הם לא פחדו מהאתגר, ולא הייתה להם כל סיבה לחשוש שייחשפו כפחות חכמים או מוצלחים. כל מה שהיה להם לעשות הוא להתאמץ – וזה היה בידיהם.

לסיכום: קשה להגיד באופן מוחלט שכל אחד יכול להצליח בגדול. אבל מה שבטוח – כל אחד ואחד מאיתנו יכול להצליח יותר.

איך להצליח בשישה שיעורים, חמישי ב-22:00

>>רוצים לדעת איך לחיות כדי להצליח? כל הטיפים מהתכנית

>>ומה עם לגדל ילד מצליח? בואו ללמוד איך עושים את זה