החלוקה בין התורה שבכתב לבין התורה שבעל פה לא תמיד ברורה ומובנת. רבים מקבלים את התורה שבכתב, כי יש הוכחות שהיא עברה מדור לדור בצורתה המקורית. התורה שבעל פה, שבהתחלה עברה בעל פה בלבד ועלתה על הכתב רק לפני פחות מ-2,000 שנה בצורת המשנה והגמרא, לא זוכה לאותו יחס בעיני רבים. למה? כי אם בני אדם כתבו אותה - איזו סיבה יש לנו להאמין בה?
"התורה שבכתב לא תיתכן בלי התורה שבעל פה", פותח הרב יצחק פנגר. "אם נשב ונלמד ביחד את התורה שבכתב, לא נצליח להבין ולו במצווה אחת מהו רצון האלוהים, מהסיבה הפשוטה שהיא כתובה רק בראשי פרקים, ללא פירוט מעשי.
"אם אלוהים נתן לי את התורה, הוא היה חייב לפרש לי בדיוק מה הוא רוצה ממני", ממשיך הרב פנגר. "הוא לא נותן לי מכתב ואומר 'עכשיו תנסה לדמיין למה התכוון המשורר'. לדוגמה תפילין, 'וקשרתם לאות על ידך' - קשרתם את מה? אולי ספר תורה שלם? במה לקשור? נדרש כאן הסבר. באותם 40 יום ששהה משה על הר סיני הוא קיבל על פה את פירוט המצוות. כדי לקבל את עשרת הדיברות ולרדת, הרי היה די בדקות ספורות".
אז למה הפירוש לא כתוב כבר בתורה עצמה? "אלוהים הצפין חלק מהדברים. זה כמו שעכשיו אתן לך את כרטיס הכספומט שלי, ומכיוון שאני לא רוצה שהכרטיס ייפול לידיים לא נכונות, את הקוד הסודי אני אתן לך בעל פה ולא ארשום אותו. רק אתה או אנשים שאתה תחליט שהם ראויים לכך תוכלו להשתמש בכרטיס שלי", מסביר הרב פנגר.
"ויש גם סיבה נוספת: אלוהים רצה שהפירושים יעברו בצורה אישית של לימוד משותף. אם הכל היה בכתב אנשים היו יכולים ללמוד לבד, וכך לעוות את הכתוב. לימוד התורה שבעל פה הוא אחר, ומאפשר הרבה פחות פתח לטעויות".
"אי אפשר להבין כמעט שום הלכה מהתורה שבכתב", מחדד הרב יפתח סופר. "מה זו בדיוק המזוזה, איך שומרים שבת, איך מכבדים הורים וכן הלאה. בנוסף, יש עניין שאומות העולם לא יבינו את התורה שבעל פה. זו גם אחת הסיבות שהתלמוד, העוסק בביאור התורה שבעל פה, נכתב בארמית ולימודו קשה מאוד".
קנסות למשבשי המסר
בתורה עצמה יש עדות לקיומה של התורה שבעל פה? "עוד לפני שמשה עולה להר סיני אומר לו אלוהים: 'עלה אלי ההרה, והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן, והתורה והמצווה'. כלומר, תקבל שלושה דברים: את הלוחות, את התורה הכתובה, ואת הציווי שבעל פה כיצד ליישמה", מסביר הרב סופר. "בנוסף, יש פסוק שאומר 'והזהרת אתהם את החוקים ואת התורות'. מה זה תורות? הרי יש תורה אחת, כביכול. רש"י מסביר: תורה שבכתב ותורה שבעל פה".
ועדיין נשאלת השאלה: איך נדע שהתורה שבעל פה לא עברה שינויים עד לשלב שבו עלתה על הכתב? הרב זמיר כהן, ראש ארגון הידברות, מסביר איך הועברה התורה שבעל פה לאורך השנים. "במשחק הטלפון השבור, מילים המועברות על פה בלחש מאדם לאדם העומדים בשורה יכולות בוודאי להשתנות, ואיש לא יהיה מוכן להתערב שהמילה שנאמרה על ידי האחרון היא זו שנמסרה מהראשון. שהרי המילה יכולה להתחלף בדרך בטעות. למשל - כיסא, כיס, כי, קיר, עיר.
"תתאר לך 10 שורות של אנשים, שלכל אחד מהראשונים נמסרת מילה בקול רם, וגם חוזרים עליה 50 פעם. וכך הראשונים מעבירים לשניים בקול רם ומתוך שינון, וכן הלאה. בנוסף, מוזהר כל משתתף שאם אצלו תשתנה המילה הוא ישלם קנס, בעוד שאם ידייק בהעברה יקבל פרס כספי הולם", מסביר הרב כהן את השיטה.
"אם לא די בכך, מעביר כל אחד לבא אחריו את החפץ עצמו. למשל, הוא לוקח כיסא ומעביר לזה שלידו. האם כעת יחשוש מישהו שמא כיסא היא לא המילה הראשונה? כך בדיוק הועברה התורה שבעל פה", מסכם הרב כהן. "במצוות רבות, כמו תפילין, מצות וכדומה – ממש המחישו את קיום המצווה. לכן ההבדלים שישנם כיום בין העדות השונות הם בפרטים קטנים ולא בעיקרי המצוות. למשל, כולנו חוגגים את הפסח באותם הימים, נמנעים מחמץ, אוכלים מצה וכו' - אלא שיש שנזהרים מאכילת קטניות מחשש שמא נכנס לתוכם חמץ, ויש שאינם חוששים לכך. יש הבדלים דקים, אבל המהות נותרה איתנה ויציבה".
>> לכתבה הקודמת: ליהודי מאמין מותר לזרוק אבנים?
>> לכל תשובות השבוע