"לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם, וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ" - כך נכתב בפרשת קדושים שבספר ויקרא. הציווי הזה הוא בסיס להלכות שונות בנושאי גילוח, השארת הפאות, גידול זקן ועוד. בפועל כל יהודי מאמין נמנע כיום מלהתגלח בסכין גילוח, משאיר פאות לפחות עד ראש תנוך האוזן (ולעתים גם פאות מסולסלות לפני או מאחורי האוזן, כמן הידור) והמהדרין גם מגדלים זקן. אז איך בעצם הגענו מ"לא תשחית פאת זקנכם" אל כל אלה?
"באיסור גילוח בתער יש כמה טעמים", אומר הרב פנחס בדוש. "ראשית, זה 'מדרכי האמורי'. כמרי העבודה הזרה בזמנו היו מגלחים את הראש מעל הפאה וגילחו את זקנם בתער. עד היום כתות של כל מיני עבודה זרה נוהגות לגלח את הראש בתער. שנית, רבי אברהם אבן עזרא כתב שהזקן נברא לתפארת. הוא ההדר של האדם, ולכן אסור להשחית אותו".
לדברי הרב בדוש, ניתן לגלח את הזיפים ואת הזקן, אם כי לא בדרך השחתה. "אם המכונה לא מורידה את השיער מהשורש - אפשר לגלח על פי ההלכה, כי אין כאן השחתה. אבל על פי הקבלה עדיף לא לגלח בכלל. עם זה, כל מקרה לגופו. לכן לדוגמה, בחורי ישיבה צעירים שיוצאים לשידוכים מתגלחים כדי לשמור על מראה צעיר. אחרים מקפידים שלא לגלח. אבל מבחינת איסור הלכתי - ישנו איסור על גילוח רק דרך השחתה".
מה בדיוק משחית את הפנים בגילוח?
"לא את הפנים אלא את הזקן. התער מוריד את השערה עם השורש. זו דרך השחתה שאסרה התורה. גילוח במכונה מגיע עד לעור, אבל לא מוציא את השערה מהשורש".
לפי איסור הקפת פאת הראש, יש להשאיר פאות באורך ובגודל מסוים. אם כך, למה חלק מהיהודים מאריכים את הפאות הרבה מעבר לנדרש?
"מדובר למעשה בהידור מצווה. לא רק שהם לא מגלחים את הפאות - הם אפילו מאריכים אותן. הדבר נפוץ בעיקר בחסידויות שונות ובקרב היהודים יוצאי תימן. כאן יש להזכיר שהפאות הן לא רק עוד אחד מהמקומות שאסור להשחית. גם גילוח הפאה שלא על דרך השחתה נחשב לאיסור. תספורת שמשאירה פאה בצורה שאין אפשרות לתפוס את השערה - בגודל 1.5-2 מילימטר - אסור מן התורה. בתימן היו קוראים לפאות 'סימנים', וזה היה סימן ליהודי בכך שהוא נבדל מהשאר.
"גם פאות שפיץ נחשבות כאיסור. צריכים להשאיר את הפאה במלואה עד החיבור בין העצם העליונה לבין העצם התחתונה המקבילות לאוזן. זה בערך הקצה של האוזן, לא כולל התנוך. אם פותחים את הפה - אפשר להרגיש שם מין שקע".
הרבנים ממליצים: פיליפס
הרב אלי עמר מוסיף את הטעם הנסתר, ומזכיר את דברי המקובלים בנושא. "פני האדם מחוברות לקב"ה באופן רוחני. ברגע שאדם מגדל זקן, הוא מחזק את הקשר. אם הוא מתגלח במכונה - הקשר נשאר סטטי. אבל ברגע שהוא מתגלח בסכין - הוא נפרד באופן מסוים מהחיבור שלו לקב"ה".
כל מכונות הגילוח "כשרות" מהבחינה הזו?
"יש שאמרו שפיליפס זה הטוב ביותר, וזה נכון מצד אחד, כי דגמי המכונה הזו לא ממש חודרים עם הסכין לתוך הבשר".
אם אדם חילוני מגדל זקן, זה גם מחבר אותו יותר לקב"ה באופן רוחני?
"בוודאי שיש בזה מעלה מסוימת. קודם כל, הוא לא מתגלח בסכין, וזה כבר יתרון. אבל גם מבחינה חיצונית, הזקן נראה דיקנא, מלשון דיוקן. ניקח את הבן איש חי - אפשר לתאר אותו בלי זקן? זו לא מציאות בכלל. כי הזקן נכלל בדיוקן באופן מאוד משמעותי".
הרב יצחק גבאי מוסיף ומדגיש שישנה פגימה בצינורות השפע גם אם האדם מתגלח לפי ההלכה. "יש אנשים שלא נוגעים בכלל בזקן, כי גם זה 'לקצץ בנטיעות', כמו שכתוב בזוהר", הוא מסכם.