כולם כבר יודעים שאנחנו לא דור ה-X ולא דור ה-Y אלא דור האינסטנט. המזון מהיר, הדיבור מהיר, הטלוויזיה תזזיתית, ואת האוכל הבריא החליפו חטיפים ושוקולדים. גם בתחום היהדות אפשר לראות, בהתאמה לחיפוש אחר קיצורי דרך, עניין הולך וגובר כלפי סגולות - אותם דברים קטנים יחסית שעלינו לעשות, והם איכשהו יעזרו לנו בפרנסה, בזיווג, בפוריות ובמה לא, בעצם.
בשל הביקוש ההולך וגובר לסגולות הולכים וגוברים גם שרלטנים למיניהם, שמפרסמים סגולות פרי מוחם הקודח, אבל מצד שני, על פי היהדות אכן יש סגולות בדברים מסוימים. אז מה הסיפור עם הסגולות? איך נדע איזו סגולה אמיתית ואיזו לא? ושאלת השאלות: איך יכול להיות שאני עושה משהו קטן שכביכול לא קשור – ודברים מסתדרים?
יש קשר נסתר בין דברים שונים
"העולם שלנו מחולק לרבדים", פותח הרב יצחק גבאי. "יש רבדים שאנחנו מכירים, והם פועלים בצורה ישירה - מעשה, דיבור ומחשבה. אם אני רוצה להזיז כיסא מימין לשמאל, אני פשוט לוקח את הכיסא באופן מעשי ומזיז. כך השגתי את המטרה. יש גם רובד של דיבור - אמרתי למישהו לעשות משהו, וכך הוא מקיים את הרצון שלי. אבל יש גם רובד פחות ישיר - לבקש ממישהו שיבקש ממישהו אחר. בעולם של המחשבה זה עוד יותר עקיף. כח המחשבה משפיע על האנרגיות. ובכן, בעולם יש רבדים שאפשר לפעול בהם בצורה של קודים, כלומר בכלל לא בצורה ישירה. הפעולה שלהם מתבצעת דווקא על ידי קודים ונגיעה בנקודה שמשפיעה דווקא כאן, כמו למשל, אם אזיז כיסא - ופתאום בארה"ב גם יזוז כיסא. אלה כאילו קודים, דברים שלכאורה לא קשורים, אבל בפועל הם כן קשורים.
"אנחנו צריכים להבין שיש קשר נסתר בין דברים שונים. אגב, גם ברפלקסולוגיה זה כך: אתה לוחץ על נקודה מסוימת ברגל, ופתאום זה פותר בעיה מסוימת בריאות או בראש. בהתחלה זה נראה כמו נס, אבל אחר כך כשמבינים שיש קשר נסתר בין הדברים, דרך העורקים, כמו שכתוב בזוהר הקדוש שבכל אבר ואבר משתקפים תרי"ג האברים והגידים - הכל מובן יותר. גם אדם שמעשר מכספו לצדקה - זו סגולה לעשירות. בדרך הטבע נראה שזה הפוך - להוציא כסף מהכיס שלי כדי להרוויח יותר? אבל בפועל יש קשרים נסתרים בין כל הרבדים. דוגמה נוספת: הזוהר אומר שלא טוב ללבוש בגדים אדומים כי זה מבליט את הדינים. מה הקשר? ברובד הפנימי יש קוד שנקרא לבוש, ועוד קוד שנקרא צבע אדום ודין. ברגע שאני מחבר בין שניהם, זה משפיע על האדם בצורה שלילית.
"צריכים להבין שיש משמעויות רוחניות למעשים שלנו. אחרי שאדם נוגע במשהו טמא או נכנס לשירותים, עליו ליטול ידיים באמצעות כלי. אם זה לשם הנקיות, מה ההבדל אם אני נוטל ישר מהברז או דרך כלי שלוש פעמים לסירוגין? למה דווקא מקווה משפיע על טהרה ולא אמבטיה גדולה או בריכה? התשובה היא שיש דברים שיש בהם מהות פנימית, שרק הם נוגעים בנקודה המתבקשת".
האם בכלל אפשר להשפיע על המציאות במעשים?
ביהדות מאוד ידוע העניין של שכר ועונש. אם למשל על אדם מסוים נגזר שלא יהיו לו ילדים במשך שלוש שנים - איך סגולה, כביכול מהלך די פשוט, יכולה לבטל את הגזירה ולמעשה לנטרל את נקודת השכר והעונש?
"התשובה לכך מאוד מורכבת. השאלה היא בכלל איך אפשר להשפיע על המציאות שלנו במעשים. קח לדוגמה את עניין התפילה. לפעמים הקב"ה נותן לך שפע, אבל עם מניעה מסוימת. אתה צריך רק לפתוח את הברז. כלומר, השפע חסום עם דיקט אחד קטן, וכדי לפתוח איתו צריכים להתפלל, להתחזק וכו'. אז המעשים שלך פותחים את זה. אומרים שאם היתה נגזרת עליי גזרה חמורה, לא היה מגיע לי בכלל. אבל בחלק מהדברים הקב"ה יכול לפתוח את החסימות גם דרך תפילות".
אם מגיע לאדם שפע, זיווג הגון או ילדים, למה בעצם משהו חוסם אותו?
"יכול להיות שמגיע שפע לאדם מסוים, אבל בגלל מעשה מהעבר - יש מקטרג, מלאך, שחוסם ממנו את השפע. ברגע שאדם עושה את הסגולה האמיתית, שיש לה מקור, הוא 'ממתק את הדינים', כלומר מנטרל את אותם מקטרגים מהשורש שלהם. לכן לכל דבר יש סגולה אחרת. אם כי לא כל דבר עוזר, כמובן. יש גזרות שתלויות בדבר מסוים, כמו התחזקות בדבר ספציפי, שאדם צריך לעשות כדי לפתוח את החסימה הספציפית הזו".
סגולות אמיתיות נמצאות רק בגמרא
למעשה, התפיסה פותחת את הדלת להמון שרלטנים שממציאים נוסחאות כיד הדמיון הטובה עליהם.
"נכון. מכאן הדלת נפתחה לאינספור אנשים שאומרים 'אה, יש קודים שלא חייבים להגדיר לוגית? אז יש לי עוד כל מני דברים'. כך נפתחה הדרך להרבה שרלטנים שבמהלך כל הדורות המציאו אינספור סגולות לא מבוססות שאין להן שום קשר למציאות. סגולות אמיתיות הן כאלה שיש להן מקור בגמרא, בספרי חסידות, בקבלה. לשם בירור על סגולות, האם הן נכונות או לא, צריכים להתייעץ עם רב רציני, ירא שמים, שמוכר כאדם ריאלי וכמובן שלא מבקש תשלום על הסיוע".
אגב, מה שורש המילה סגולה?
"יש לכך שלושה דברים. סגולה היא שם נרדף ליהלום, אבן טובה שיש לה ערך פנימי רב. עם ישראל נקרא עם סגולה. גם בסגולה שאנו מדברים עליה, בהתאמה, יש ערך פנימי וחשיבות ערכית. שנית, סגולה היא מלשון סגלגל. בתלמוד קוראים לאליפסה בשם סגלגל. מדובר בעיגול שהפינות שלו מרובעות. כלומר, באופן מסוים זה גם עיגול וגם מרובע - כולל את כל הקצוות. זו גם המשמעות של הסגולה".