בשנים האחרונות הביטוי 'טלפון כשר' הפך נפוץ יותר ויותר בקרב המגזר הדתי. הרבנים מדברים על זה, המאמינים דנים בזה, ובפועל, מכירות הטלפונים הכשרים - מהזן החרדי ללא סמס ואינטרנט, וגם מהזן הדתי לאומי, הקרוי 'טלפונטו', עם סמסים אך בלי אינטרנט - הולכות ועולות.

אנשים עם סלולרי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
יותר קל לגלוש לאתרים שליליים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אז למה בכלל צריכים טלפון כשר, והאם יש איסור מוחלט לכל השיטות להחזיק טלפון רגיל? מסתבר שבניגוד לשאלות הלכתיות רגילות, כאן ניתן לגלות קשת של דעות, שרובן מתייחסות אל כל מקרה לגופו.

"כשאין גדרות, אנשים נופלים"

"הסכנות שבטלפונים הלא כשרים מאוד גדולות", פותח הרב פנחס בדוש. "אם פעם היה צריך להתאמץ מעט כדי לגלוש במקומות שליליים - היום זה נמצא בכף היד, בזמינות מוחלטת, בכל מקום ובכל זמן. וככל שמבינים יותר את גודל הסכנה, כך לוקחים ממנה מרחק גדול יותר. חז"ל אמרו 'אין אפוטרופוס לעריות', כלומר, אף אחד לא יכול לומר לעצמו 'אני אשלוט בעניינים ואעמוד מול כל הפיתויים, גם אם הם יהיו קרובים אליי'. בהחלט צריך ליצור חומות גבוהות כנגד הנזקים הגדולים שהמדיה מביאה איתה. לכן, גדולי ישראל ראו את המציאות באופן מאוד טוב, וקידמו את הטלפונים הכשרים עוד לפני שהאינטרנט בטלפונים הפך להיות כל כך נפוץ, ואני מאמין שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בעולם הגדאג'טים".

אם אני אדם בוגר, נשוי, לא נכשלתי בגלישה במקומות אסורים דרך הסמארטפון, וזה משמש אותי לעבודה - האם אפשר להקל?
"גם אם אתה מאבטח שיש לו אקדח שמשמש אותו בעבודה, יש כללים מאוד חשובים. יש חוקים. כשאתה מגיע הביתה, תשים אותו בכספת. אם אתה מבין שזה יוצר סכנה ממשית - תתייחס לזה כמו כלי עבודה נטו, שיש בו גם סכנות גדולות, ותדע איך לא להשתמש בו מעבר לשעות העבודה. אבל המציאות מוכיחה שאדם מגיע הביתה, זורק את האייפון על השולחן בסלון, הילדים משחקים בו ואז כשהם מתבגרים - הם דורשים טלפון משלהם, וגולשים גם בעצמם. את העבודה יש להשאיר בעבודה, עד כמה שאפשר".

הרב מנשה בן פורת נשמע חריף יותר כלפי הטלפונים החכמים. "אני חושב שהשאלה צריכה להישאל הפוך, כיצד ניתן ללכת עם אייפון וכדומה, שיש בו אינטרנט מלא, ללא כל אפשרות לסינון", הוא אומר. "הסיכון ליפול באתרים פסולים הוא בסבירות גבוהה ביותר. אני מכיר מרכז תקשורת גדול ביותר, חילוני לגמרי, שרוממות הליברליות והפתיחות בפיו, ובכל זאת הוא חסם את כל מחשבי העובדים מגישה לאתרים פסולים. והוא לא עשה זאת סתם. חבל להיתמם, הרי אנו מכירים את המצב בשטח, רוב רובם של הנמצאים עם אינטרנט לא מסונן נופלים לאתרים פסולים. אין כמעט יום שעובר ואני לא מקבל טלפון מאנשים חרדים וחילונים בארץ ובחו"ל, על דברים מזוויעים שהתרחשו בעקבות האינטרנט הבלתי מסונן.

"הדתיים לא יוצאים נגד קידמה וטכנולוגיה. הרי הם נוסעים במכוניות המשוכללות ביותר, ומשתמשים ודורשים את הרפואה המתקדמת ביותר. אבל הם נגד קידמה וטכנולוגיה פסולה. אנו לא פוחדים להיתפס מיושנים, העיקר שלא ניפול ברע".

אם האבדון, כהגדרתך, מוחשי כל כך, למה רק הציבור הדתי מתייחס אליו ככזה?
"אדם חילוני לא רואה אסון גדול בנפילה בנט כמו שרואה זאת רעהו החרדי. עבור חילוני, לדוגמא, הנט הופך לבעייתי רק כשנהיים מכורים לפורנוגרפיה וכדומה, אבל אצל אדם חרדי גם נפילה חד פעמית למראה שאינו צנוע היא חמורה ביותר. היהדות מייחסת חשיבות מיוחדת לקשר שבין הבעל ואשתו. על פי התורה, על הבעל לחשוב ולהיות קשור בלבו אך ורק עם אשתו, וכן להיפך, מבלי שתפלוש אהבה או משיכה לזר בקרבם. כמובן, שצפייה בסרטים שאינם צנועים מרחיקה בלשון המעטה את הקשר המיוחד הזה בין הבעל ואשתו. ולכן, הזהירות מתבטאת שבעתיים. אנו מתרחקים מדבר אסור כדרך שהעולם מתרחק מדבר מסוכן מאוד - עמוד חשמל או חומר מסרטן לדוגמה - ואיננו מקילים ראש בכך. המצב בשטח מראה שתורת ישראל צדקה. כשאין גדרים וסייגים - אנשים נופלים".

"זה לא חובה"

אין תמונה
הכי חשוב: יש גם אייפון כשר?
באגף הדתי-לאומי של המפה, הקולות שונים באופן מסוים. הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים, אמר בעבר, במסגרת מדור שאלות ותשובות בערוץ מאיר, כי אין צורך להשתמש בטלפונים כשרים בלבד. למעשה, הרב עצמו אוחז במכשיר שאינו מוגדר ככשר, ומשיב מדי יום למאות פונים שמסמסים אליו שאלות הלכתיות. "ודאי יותר טוב מכשיר כשר, זה חומרה אבל זה לא חובה. אבל אם אדם רואה בעצמו שבמכשיר הלא כשר הוא נכשל אז אין שאלה - הוא חייב לאסור על עצמו כמו כל דבר". עם זאת, הרב הדגיש כי "יש דברים שהתורה לא אסרה אבל האדם רואה בעצמו שהוא נכשל, אז הוא צריך לגדור גדרים בשביל עצמו. מה שכן, חייבים אינטרנט כשר".

לעומתו, הרב שמואל אליהו, אף הוא מבכירי הציונות הדתית, מבטא גישה הרבה יותר מחמירה כלפי הטלפונים החכמים. "אני חושב שצריך לאסור באופן חד-משמעי, בכל מערכות החינוך, את האייפונים ואת כל סוגי הטלפונים שיש בהם אינטרנט פתוח. בבתי ספר יסודיים, בישיבות תיכוניות, באולפנות, במדרשות, הכל", השיב בעבר בתשובה הלכתית שהתפרסמה בעלון הפופולרי "עולם קטן". "במוסד שבו עדיין לא העבירו החלטה כזו, צריך להעביר החלטה כזו בהקדם. עד שיאזרו כח לעשות כך בכל המוסד - צריכים כל מחנך ומחנכת לעשות כן בכיתה שלהם. לא פעם אני מקנא בציבור החרדי שאזר אומץ לאסור את כל מכשירי הטלפון הפרוצים הללו והתירו רק 'טלפונים כשרים'. הלוואי שאפשר היה לעשות כן גם בציבור הדתי-לאומי, זה היה מציל רבים רבים מנפילות למקומות אסורים".

כמו רבנים אחרים, גם הרב אליהו הדגיש את השימוש הביתי באינטרנט כשר, שאינו פחות חשוב מטלפונים חכמים. "אני מבין שיש צרכים אחרים לחברה הדתית-לאומית, שהיא מחוברת יותר לעשייה ולעבודה, אבל החיבור הזה לחיים לא יכול להתיר איסורי תורה של 'לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם'. לכן אסור להכניס אינטרנט לבית אם זה לא הכרחי. כשזה הכרחי, אני מתיר רק אינטרנט בעל סינון רציני על התכנים. שימוש במכשירי סלולר חכמים מותר הלכתית רק למי שהכרחי ורק למי שלא נפל בהם בעבר".

>> תשובת השבוע שעבר: למה אסור לכהנים להיכנס לבית הקברות?

לכל תשובות השבוע הקודמות

זמני כניסת ויציאת השבת