מובילאיי, חברה-בת של אינטל, היא המובילה בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית והספקית הגדולה בעולם של מצלמות למערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS). לאחר שנים רבות של הצלחות במיכון כלי רכב לרבות ההתפתחות מ-ADAS לאוטונומיה מלאה, פרופסור אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי וסגן נשיא בכיר של אינטל לתעשיית כלי הרכב האוטונומיים, ועמיתו, שי שלו-שוורץ, פיתחו נוסחה מתמטית המסוגלת לספק וודאות לשאלות הפתוחות של אחריות ואשמה במקרה של תאונה שבה מעורב כלי רכב ללא נהג אנושי.

בדברו בפני באי World Knowledge Forum בסאול, דרום קוריאה, הציג פרופ' שעשוע את הפתרון שלו, שהתפרסם במאמר אקדמי ובמאמר מערכת הפונה לקהל הרחב, ומציע נוסחה מתמטית רשמית על מנת לוודא שהמכונית האוטונומית פועלת באופן אחראי ולא תגרום לתאונות, כפי שנטען לאחרונה.

מודל Responsibility Sensitive Safety) RSS) מספק פרמטרים ספציפיים ובני מדידה לתפיסת האחריות האנושית של אחריות וזהירות ומגדיר "מצב בטוח" ("Safe State") שבו לא יתכן שכלי הרכב האוטונומי גרם תאונה, תהיה הפעולה שנקטו כלי רכב מעורבים אחרים אשר תהיה.

בהרצאתו קרא פרופ' אמנון שעשוע לתעשייה ולקובעי המדיניות "לגבש יחדיו תקנים שיגדירו באופן מוחלט את האשמה לתאונה" בהתנגשות בין מכונית הנהוגה על-ידי אדם לבין מכונית אוטונומית. הוא הסביר שכל הכללים והתקנות הקיימים כיום מתייחסים למצבים הנשלטים על ידי אדם וכי יש צורך בפרמטרים חדשים עבור כלי רכב אוטונומיים.

"היכולת לייחס את האשמה היא המפתח לפתרון. בדיוק כמו הנהגים האנושיים הטובים בעולם, גם מכוניות אוטונומיות לא יוכלו להימנע מתאונות בהתרחש פעולות מעבר לשליטתן", הסביר פרופסור שעשוע. "אך לא סביר שהנהג האחראי, המודע והזהיר ביותר יגרום לתאונה כתוצאה ממחדל שלו, במיוחד לו היה מצויד בשדה ראייה של 360 מעלות וזמני תגובה מהירים כברק כמו המכוניות האוטונומיות". מודל RSS הופך את התפיסה הזאת לפורמולה רשמית שתבטיח שמכוניות אוטונומיות יפעלו רק בגבולות המסגרת המוגדרת כ"בטוחה" בהתאם להגדרות ברורות של אשמה ומחדל שעליהן יסכימו התעשייה והרגולטורים.

"בשעה שהרגולטורים וקובעי המדיניות בעולם מתחבטים בשאלה כיצד לנהל את פריסת המכוניות האוטונומיות מבלי לדכא את החדשנות, קיומה של שיטה משותפת ופתוחה להערכת האפקטיביות של הטכנולוגיה יכולה להוות נקודת מוצא טובה", אמר סם אבואלסמיד, אנליסט מחקר בכיר המשתתף בתוכנית "התחבורה היעילה" של חברת הייעוץ Navigant Research. "מודל 'הבטיחות הרגישה לאחריות' שמציעה מובילאיי הוא נקודה טובה להתחיל את הדיון, לכל הפחות כשיטת הערכה שאינה מחייבת איש מהצדדים לטכנולוגיות מסוימות ומספקת מסגרת טובה לקבלת החלטות לגבי מערכות בקרה".