הרשויות בישראל-  הן רשויות החוק: המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים והן רשויות האכיפה: המשטרה ורשויות המקומיות, חטאו ברשלנות ולמעשה התעלמו באופן משמעותי מתופעת האופניים החשמליים. ברור לכולנו, שהאכיפה לא הייתה מספקת, החוקים לא הוגדרו באופן חד משמעי. נדמה היה, כי הם עדיין לא הפנימו את מימדי התופעה ואת הצורך להתמודד איתה ועם האתגרים החדשים היא מציבה.

כבר עם כניסתם לשוק הישראלי בשנת 2014, האופניים החשמליים נתפסו ככלי רכב חובבני, מתנה לילד המתבגר, לא משהו שצריך להקפיד עליו במיוחד. זאת למעשה הייתה הטעות היסודית בהבנת כניסתה לשוק של תופעה זו. השיח שהתעורר בציבור ובכלי התקשורת לאחרונה בעקבות מותו הטראגי של ארי נשר ז"ל,מ הוא זה שאולי תרם סוף סוף להבנה כי כלי התחבורה הזה, לצד הפופולריות הגדלה שלו והיבטיו החיוביים, מחייב חידוד של התקנות והחוקים הקשורים לרכיבה עליו.

מדובר בכלי תחבורה נגיש יחסית, שניתן לרכוש אצל כל יבואן אופניים חשמליים ושלא מחייב ודורש לימוד כלשהו או קבלת רשיון. לכן האופניים החשמלים נתפסו בהתחלה ככלי תחבורה המותאם בעיקר לגיל הצעיר- לבני נוער.ואולם, לאט ובהדרגה התגלו יתרונותיהם הרבים של האופניים החשמליים, ביניהם הנוחות והיעילות ברכיבה עליהם במרחבים העירוניים הצפופים והפקוקים ובערים הגדולות הסובלות באופן קבוע מבעיות חנייה, והשימוש באופניים אלו הפך לפופלרי בקרב רבים.

אופניים חשמליים (צילום: בני גם זו לטובה)
צילום: בני גם זו לטובה
נוספת על כך העובדה שהאופניים חשמליים אינם מזהמים את הסביבה כמו יתר כלי הרכב הפולטים, שהיוותה גם היא נקודת מפתח לקבלתם בארץ ובעולם. במדינת ישראל, כמו ברבות ממדינות העולם, חלה בשנים האחרונות התעוררות בתחום המוסדות הירוקים והארגונים הפועלים למען הגנה על איכות הסביבה. אלו החלו לפעול בעיקר על ידי מאמצים של חינוך ושל הסברה, בהעלאת המודעות לצורך שמירה על סביבה נקייה והגנה על משאבים טבעיים. ההתפתחות החשובה הזאת הולידה בסופו של דבר את האג'נדה שמניחה בבסיסה את היחס בין האדם לטבע הסובב אותו.

 למרות המודעות הגדלה והולכת לשמירה על הסביבה, ולמרות הידע האמפירי המוכיח את סכנות זיהום האוויר ובמיוחד זה הקשור לפחמן ולגזים הנפלטים ממכוניות, ברור לכל כי אין כמעט אפשרות לשינוי בתחום כלי התחבורה. למרות הניסיונות לעודד שימוש בתחבורה ציבורית -כדי לחסוך זיהום אוויר בגין מכוניות רבות על הכביש וכן כדי לצמצם את הפקקים, ולמרות ניסיון ההחדרה לשוק של הרכב החשמלי, רוב הציבור לא מוותר על הנוחות והעצמאות שלו ובוחר להמשיך ולהחזיק ברכב פרטי.

ובכל זאת ישנו פתרון שיכול להפחית את זיהום האוויר ללא פגיעה בנוחות ובעצמאות של המשתמשים ברכב פרטי, להפך הוא יכול אפילו להקל על חייהם ולחסוך פקקים וחיפושי חנייה. הפתרון האידיאלי ביותר לנסיעה עירונית דווקא בתוך מרחב אורבני צפוף ומלא בתי תושבים שעלולים להינזק משאיפת האוויר המזוהם הוא חד משמעי: אופניים חשמליים. אז מה הבעיה? כדי להפוך את האופניים החשמליים לכלי רכב חלופי אפקטיבי יש צורך בשינוי חקיקה על מנת להסדיר את הבטיחות בשעת רכיבה הן מצד הרוכב ובוודאי מצד הסובבים לו וזאת כדי למגר את תאונות הדרכים שבהן מעורבים אופניים חשמליים.

 המאמר נכתב על ידי seo-google.co.il